Här är de hetaste frågorna i avtalsrörelsen

I de kommande avtalsförhandlingarna är den växande otryggheten på arbetsplatserna den absolut största frågan för Transports medlemmar. I bransch efter bransch ersätts fasta heltidsjobb med deltidare och inhoppare. Det framkom när förbundet genomförde en stor avtalskonferens. Kolla vad som händer i just din bransch.

LO:s samordning har spruckit. I avtalsrörelsen som snart inleds får fackförbunden själva avgöra vilka löne- och avtalskrav som ska riktas mot arbetsgivarna.

I mitten av oktober laddade Transport upp med en konferens på Runö kursgård, utanför Stockholm. Omkring 200 ombud och anställda gick noga igenom branscherna och listade kraven på förändringar och förbättringar som behövs i avtalen.

Prioriteringarna är klara, men innan de offentliggörs i detalj kommer Transport att lämna över kraven till motparten, arbetsgivarna.

Här får du ändå en fingervisning om vad kampen kommer att handla om.

 

Terminal och lager
Ombudsman: Tommy Wreeth

– Trygghet i anställningen är den helt dominerande frågan. Våra medlemmar vittnar om hur det vi kallar hyvlingen bara växer. Företaget anställer på deltid, och sedan tvingas folk jaga mertid.

– På en terminal anställdes närmare 20 personer på 75 procent. I efterhand visade det sig att alla i praktiken jobbat heltid. Vi måste få en lösning där såväl visstid som mertid och inhyrning begränsas. Det är nödvändigt att ta ett helhetsgrepp, för alla de tre faktorerna hänger ihop.

 

Åkeri
Ombudsman: Ulf Persson

– Även på åkeri har vi problem med hyvlingen. Ännu är det inte lika illa ställt som på terminalområdet, men vi ser hur fler och fler åkerier börjar anställa förare på deltid. För att kunna utnyttja mertid när personalbehovet ökar.

– LO:s övergripande mål om rätten till heltid är tyvärr relevant för chaufförerna. Många efterlyser också ett utbyggt system för arbetstidsförkortning. Det är särskilt viktigt för alla som jobbar mycket natt.

– En tredje stor fråga rör facklig tid. Förarna vittnar om att det blivit svårare att utnyttja rätten att jobba fackligt på betald arbetstid. Det är trist, men som utvecklingen blivit måste vi få en reglering i kollektivavtalet.

 

Gummiverkstäder
Ombudsman: Magnus Larsson

– Mycket av debatten kom att handla om arbetsmiljön. Det finns en oro för kemikalier och andra skadliga ämnen i däcken. Cancerrisken har varit på tapeten länge. Våra medlemmar vill ha tätare läkarkontroller inskrivet i kollektivavtalet.

 

Bensinstation
Ombudsman: Magnus Larsson

– Den mest brännande frågan är hyvlingen. Företagen drar ner på bemanningen och tar in folk på deltid och timanställningar. Arbetsgivarna vill ha flexibilitet, men resultat blir ju att människor tvingas jaga mertid för att få ihop en rimlig inkomst.

– Tyvärr är mertidstimmarna också billigare för arbetsgivarna, jämfört med ordinarie arbetstid. Det måste vi få en ändring på.

 

Hamn och stuveri
Ombudsman: Peter Winsten

– Den här gången handlade mycket av snacket faktiskt om extringarnas, ”blixtgubbarnas”, situation. De har i grunden en svag anställningstrygghet, men ombuden reagerar ändå över hur stuverierna behandlar inhopparna.

– De har en viktig uppgift i hamnarna och nu vill vi stärka deras rättigheter, framför allt när företagen tillsvidareanställer.

 

Flygpersonal
Ombudsman: Peter Winsten

– Den största gruppen är lastarna, som jobbar under riksavtalet. Här är hyvlingen ett stort problem. Ur företagens perspektiv är det förstås idealiskt. Man får en kader av folk som tvingas jaga fler jobbtimmar för att överleva. Här behövs åtgärder.

– Flygfraktarna, teknikerna och mekanikerna har egna avtal. Innan vi går ut med uppgifter om teknikerna vill vi ha överläggningar med det andra förbundet som organiserar tekniker, Svensk flygteknikerförening.

– Flygfrakten brottas med dålig lönsamhet. På den svenska marknaden finns bara två företag. Bara ett av dem jobbar i dag enligt vårt särskilda flygfraktsavtal. Vi vill ha dit båda bolagen.

– Mekanikerna kräver en rad förändringar, en handlar om ersättningen för nationaldagen. Där har teknikerna bättre villkor.

 

Bevakningspersonal
Ombudsman: Jerker Nilsson

– Ett stort problem är arbetstiderna. När anställda väl fått sina scheman kommer ofta ändringar och flyttade arbetspass. Det skapar problem i privatlivet. Människor vill veta när de är lediga och när de ska jobba. ”Lagt schema ligger” står högt upp på kravlistan.

– Behovsanställningar väckte också intensiv debatt. Företagen behöver en viss flexibilitet och i avtalet har vi länge försökt styra upp hur arbetsgivarna får ta in behovare. Tyvärr missbrukas anställningsformen fortfarande. Fusket är en het potatis i hela landet.

 

Tidningsbud
Ombudsman: Lennart Sköld

– Tre frågor är extra viktiga. En handlar om garanterad arbetstid. I dag måste företagen erbjuda minst tolv timmars arbete per vecka i genomsnitt. Buden vill höja detta och målet är att få en arbetstid som gör att man blir kvalificerad för a-kassa.

– Arbetsplikten retar många. Låt säga att ett bud är schemalagt från 02.00 till 05.00. Enligt avtalet kan arbetsgivaren beordra dig att jobba ända till 07.30. Orimligt tycker de anställda, särskilt de som har andra jobb som väntar.

– Den tredje stora frågan handlar om avlöningen. I dag betalas morgontidningsdistribution och ”övrigt distributionsarbete” olika. En harmonisering måste till.

 

Taxiförare
Ombudsman: Lennart Sköld

– Debatten handlade mycket om de grava problemen i branschen. Taxi, och särskilt färdtjänsten och de andra samhällsbetalda resorna, är precis som gamla tidens Fattigsverige. Den som bjöd lägst fick ta hand om gamlingar och föräldralösa barn.

– Förarna vill i grunden ha bort procentlönen, alltså det raka ackordet på inkörda pengar. Särskilt viktigt är det vid de samhällsbetalda uppdragen. Vägen dit är inte lätt. Ett första steg är att åtminstone införa en miniminivå, en lägsta procentsats, för ackordslönen. Ob och övertid ska dessutom utgå, det gör det inte nu.

 

Taxitelefonister
Ombudsman: Lennart Sköld

– En arbetstidsförkortning värd namnet står högt på dagordningen. Många telefonister jobbar ständig eller mycket natt. Det är väl känt att det påverkar hälsan negativt.

– I dagens avtal ger varje arbetad timme mellan klockan 22 och 06 bara 36 sekunder i arbetstidsförkortning. Många andra yrkesgrupper i LO har betydligt bättre villkor. Ett annat tungt krav handlar om möjligheten att få ob och övertid samtidigt.

 

Miljöarbetare
Ombudsman: Joakim Guttman

– Arbetstiderna blev det mest snack om. Ett par företag har infört tvåskift för avfallshämtning och oron finns för att det sprider sig. Miljöarbetarna vill ha en reglering som slår fast att arbetet ska utföras på dagtid.

– I Stockholm är poänglistan, Bilaga C med ackordslönesystemet, absolut viktigaste frågan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.