Här är innehållet i nya Transportavtalet
Efter en timmes strejk fick chaufförer och terminalare ett nytt avtal. Vinnare är inte minst de inhyrda själva, betonar Transports ordförande Lars Lindgren. – Nu blir företag som anlitar bemanningsbolag skyldiga att lämna ut uppgifter om förtjänstläget på arbetsplatsen. Det gör att vi lättare kan kräva rätt lön till de inhyrda.
Strax före klockan 13 i går träffade Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund, BA, ett avtal som facket beskriver som ett historiskt genombrott. Den viktigaste framgången gäller den omdebatterade personalinhyrningen, betonar de fackliga förhandlarna.
I korthet innehåller det nya avtalet följande:
• en 37 månader lång uppgörelse som löper från 1 mars 2013 till 31 mars 2016. Båda parter kan säga upp sista avtalsåret, om det sker ett halvår i förväg.
• lönehöjningen på totalt 1 827 kronor sker i tre steg. Från den 1 mars 2013 höjs lönerna, retroaktivt, med 650 kronor. Året därpå, den 1 april 2014, kommer ett nytt påslag – nu med 582 kronor. Sista året, den 1 april 2015, blir ökningen 595 kronor.
• höjningarna är lika för alla. I Transportavtalet finns inte individuell lönefördelning eller lokala potter som gör att framförhandlade påslag kan fördelas olika mellan anställda.
• ersättningarna för övertid, ob och andra tillägg kommer att räknas upp vid samma tidpunkter. Först med 2,6 procent, sedan 2,2 procent och till sist 2,3 procent.
• under avtalsperioden kommer traktamentena inte att räknas upp. Ersättningarna följer normalt konsumentpriserna och har de senaste åren justerats bara marginellt. Traktamentena är nu frysta. Det innebär att eventuella höjningar kan göras i efterhand, om parterna enas om det.
• LO och Svensk Näringsliv har förhandlat om ändringar i avtalsförsäkringarna, som omfattar alla anställda som jobbar i företag med kollektivavtal. En förbättring gäller vid föräldraledighet. Arbetsgivarna ska nu fylla på med 10 procent av lönen i sex månader. Hela perioden måste dock tas ut sammanhängande.
En viktig punkt handlar om den bekymmersamma konkurrenssituationen i åkerinäringen. Lönedumpning, F-skattare och missbruk av underentreprenörer i långa kedjor slår undan benen på seriösa åkeriföretag.
Parterna har nu enats om att tillsätta en arbetsgrupp, där utgångspunkten är att insatser för ”sunda konkurrensförhållanden” har hög prioritet. Arbetet ska inriktas på att se över problemen med så kallade falska egenföretagare och behovet av ett starkare beställaransvar. I avtalet slås fast att parterna gemensamt ska uppvakta politikerna.
Den tyngsta punkten i det nya avtalet handlar trots allt om ”bemanningsfrågan”. Inhyrning av personal har ökat explosionsartat på lager och terminaler. De bemanningsanställda får inte sällan göra de slitigaste jobben. Åtskilliga arbetsgivare har sagt upp fast anställd personal och sedan ersatt dem med inhyrda, utan att facket kunnat agera.
I åkeriföretagen ökar också inhyrningen. Åtskilliga åkare har startat egna bemanningsföretag dit chaufförerna flyttas över.
BA var inledningsvis helt avvisade till att ge Transport mer inflytande när företagen hyr in. Men nu enades parterna till slut om regler som innebär flera viktiga skrivningar.
Bestämmelserna finns i en egen bilaga. I inledningen sägs:
”Parterna anser att inhyrd personal ska omfattas av kollektivavtal och rekommenderar att BA:s medlemsföretag bara anlitar bemanningsföretag som tillämpar Bemanningsavtalet…”
I nästa punkt slås fast att transportföretag som vill hyra in först måste förhandla med facket och klargöra bland annat följande:
• syfte, tidsperiod och omfattningen av inhyrningen.
• vilket arbete som de inhyrda ska utföra och vilka arbetstider som gäller.
• arbetsgivaren ska också informera om ”genomsnittligt förtjänstläge för jämförbar grupp” (GFL).
Transports ordförande Lars Lindgren påpekar att den sista punkten är oerhört väsentlig:
– Bemanningsanställda är inte våra fiender. Tvärtom, vi måste stötta dem mera. Kollektivavtalet slår fast att inhyrda ska ha samma löner som de fast anställda på arbetsplatserna dit de kommer. Då är uppgifterna om GFL en förutsättning. Nu måste kundföretagen lämna ut dem till oss, utan begäran.
Redan när arbetsgivare vill anlita bemanningsföretag ökar alltså Transports möjligheter till insyn och inflytande.
Det gäller i ännu högre utsträckning när företag har sagt upp anställda på grund av arbetsbrist, och sedan vill hyra in personal. Finns det personer med återanställningsrätt – och arbetsgivaren vill hyra in i mer än fem veckor – måste företaget begära förhandling. Där ska skälet till inhyrningen avhandlas, liksom möjligheterna att i stället återanställa tidigare uppsagd personal.
Denna lokala förhandling ska normalt komma till stånd inom två veckor efter att arbetsgivaren kontaktat Transport. Blir man inte överens kan facket begära central förhandling. Den måste enligt reglerna sedan hållas inom 14 dagar.
Under de här sammanlagt fyra veckorna får arbetsgivaren inte börja använda sig av bemanningsföretag.
Fast något fackligt veto finns inte. Är parterna inte överens efter lokal och central förhandling är arbetsgivaren fri att anlita inhyrd arbetskraft, även när det finns uppsagda med återanställningsrätt.