Här är innehållet i nya Transportavtalet

Efter en timmes strejk fick chaufförer och terminalare ett nytt avtal. Vinnare är inte minst de inhyrda själva, betonar Transports ordförande Lars Lindgren. – Nu blir företag som anlitar bemanningsbolag skyldiga att lämna ut uppgifter om förtjänstläget på arbetsplatsen. Det gör att vi lättare kan kräva rätt lön till de inhyrda.

Strax före klockan 13 i går träffade Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund, BA, ett avtal som facket beskriver som ett historiskt genombrott. Den viktigaste framgången gäller den omdebatterade personalinhyrningen, betonar de fackliga förhandlarna.

I korthet innehåller det nya avtalet följande:

• en 37 månader lång uppgörelse som löper från 1 mars 2013 till 31 mars 2016. Båda parter kan säga upp sista avtalsåret, om det sker ett halvår i förväg.

• lönehöjningen på totalt 1 827 kronor sker i tre steg. Från den 1 mars 2013 höjs lönerna, retroaktivt, med 650 kronor. Året därpå, den 1 april 2014, kommer ett nytt påslag – nu med 582 kronor. Sista året, den 1 april 2015, blir ökningen 595 kronor.

• höjningarna är lika för alla. I Transportavtalet finns inte individuell lönefördelning eller lokala potter som gör att framförhandlade påslag kan fördelas olika mellan anställda.

• ersättningarna för övertid, ob och andra tillägg kommer att räknas upp vid samma tidpunkter. Först med 2,6 procent, sedan 2,2 procent och till sist 2,3 procent.

• under avtalsperioden kommer traktamentena inte att räknas upp. Ersättningarna följer normalt konsumentpriserna och har de senaste åren justerats bara marginellt. Traktamentena är nu frysta. Det innebär att eventuella höjningar kan göras i efterhand, om parterna enas om det.

• LO och Svensk Näringsliv har förhandlat om ändringar i avtalsförsäkringarna, som omfattar alla anställda som jobbar i företag med kollektivavtal. En förbättring gäller vid föräldraledighet. Arbetsgivarna ska nu fylla på med 10 procent av lönen i sex månader. Hela perioden måste dock tas ut sammanhängande.

En viktig punkt handlar om den bekymmersamma konkurrenssituationen i åkerinäringen. Lönedumpning, F-skattare och missbruk av underentreprenörer i långa kedjor slår undan benen på seriösa åkeriföretag.

Parterna har nu enats om att tillsätta en arbetsgrupp, där utgångspunkten är att insatser för ”sunda konkurrensförhållanden” har hög prioritet. Arbetet ska inriktas på att se över problemen med så kallade falska egenföretagare och behovet av ett starkare beställaransvar. I avtalet slås fast att parterna gemensamt ska uppvakta politikerna.

Den tyngsta punkten i det nya avtalet handlar trots allt om ”bemanningsfrågan”. Inhyrning av personal har ökat explosionsartat på lager och terminaler. De bemanningsanställda får inte sällan göra de slitigaste jobben. Åtskilliga arbetsgivare har sagt upp fast anställd personal och sedan ersatt dem med inhyrda, utan att facket kunnat agera.

I åkeriföretagen ökar också inhyrningen. Åtskilliga åkare har startat egna bemanningsföretag dit chaufförerna flyttas över.

BA var inledningsvis helt avvisade till att ge Transport mer inflytande när företagen hyr in. Men nu enades parterna till slut om regler som innebär flera viktiga skrivningar.

Bestämmelserna finns i en egen bilaga. I inledningen sägs:

”Parterna anser att inhyrd personal ska omfattas av kollektivavtal och rekommenderar att BA:s medlemsföretag bara anlitar bemanningsföretag som tillämpar Bemanningsavtalet…”

I nästa punkt slås fast att transportföretag som vill hyra in först måste förhandla med facket och klargöra bland annat följande:

• syfte, tidsperiod och omfattningen av inhyrningen.

• vilket arbete som de inhyrda ska utföra och vilka arbetstider som gäller.

• arbetsgivaren ska också informera om ”genomsnittligt förtjänstläge för jämförbar grupp” (GFL).

Transports ordförande Lars Lindgren påpekar att den sista punkten är oerhört väsentlig:

– Bemanningsanställda är inte våra fiender. Tvärtom, vi måste stötta dem mera. Kollektivavtalet slår fast att inhyrda ska ha samma löner som de fast anställda på arbetsplatserna dit de kommer. Då är uppgifterna om GFL en förutsättning. Nu måste kundföretagen lämna ut dem till oss, utan begäran.

Redan när arbetsgivare vill anlita bemanningsföretag ökar alltså Transports möjligheter till insyn och inflytande.

Det gäller i ännu högre utsträckning när företag har sagt upp anställda på grund av arbetsbrist, och sedan vill hyra in personal. Finns det personer med återanställningsrätt – och arbetsgivaren vill hyra in i mer än fem veckor – måste företaget begära förhandling. Där ska skälet till inhyrningen avhandlas, liksom möjligheterna att i stället återanställa tidigare uppsagd personal.

Denna lokala förhandling ska normalt komma till stånd inom två veckor efter att arbetsgivaren kontaktat Transport. Blir man inte överens kan facket begära central förhandling. Den måste enligt reglerna sedan hållas inom 14 dagar.

Under de här sammanlagt fyra veckorna får arbetsgivaren inte börja använda sig av bemanningsföretag.

Fast något fackligt veto finns inte. Är parterna inte överens efter lokal och central förhandling är arbetsgivaren fri att anlita inhyrd arbetskraft, även när det finns uppsagda med återanställningsrätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.