Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.

Innehållet återges något förkortat:

”Jag skall också presentera mig med att jag är anställd för att hjälpa till att få in nya investerare, nya pengar in i företaget och att reda ut gamla problem.  Jag finns här men ni skall fortfarande ha Yasmin och Afshin som era kontaktpersoner. De har hand om driften av bolaget, jag hjälper till att skaffa in pengar till bolaget och kan inte hjälpa till med de dagliga frågorna.

En annan viktig fråga vi tar här först. Alla ni som har körningar i morgon skall självklart köra. Ingen är uppsagd, om någon tror det så är det ett missförstånd. Bolaget är inte i konkurs och inte ens på väg in i en konkurs.

 Och viktigast av allt, alla lönerna kommer att betalas, kanske vi missar en bankdag så att lönerna kommer på måndag i stället för på fredag men ni kommer att få era löner.

 Nu till själva mailet.

Detta mail är konfidentiellt och får inte spridas!!!!!

Det råder pressfrihet i Sverige så ni har all rätt att sprida informationen. Ni bör dock tänka på vilken skada det har för alla era vänner och kollegor om detta läcker ut.

 Jag vet att ni alla blir upprörda, nervösa och oroliga när ni läser tidningar, ser artiklar på nätet och när ni hör rykten. Det är naturligt. Det mesta som skrivs är felaktigt eller uppförstorat. Tidningarna älskar att överdriva så att de får fler och nöjda läsare. Nu börjar även rykten spridas inom företaget, vilket är beklagligt.

Vissa inom företaget sprider tyvärr rykten som förstör för oss alla. Vi i ledningsgruppen försöker att skapa en fin framtid för Ringduve Taxi och alla dess anställda. Vi ber er faktiskt att respektera detta och framför allt att respektera varandra. Har ni frågor besvarar vi gärna dessa, så långt vi kan. Dessvärre kan vi inte se in i framtiden och informera er i förväg om allting. Vi får själv besked via tidningarna när i våra ögon oseriösa aktörer agerar mot oss. Vi visste inte om i förväg när rekonstruktionen bröts av Skatteverket, vi visste inte att xxxxxxxxx (taxibolag) utpressade med konkurshot, vi visste inte att yyyyy (bilfirma) begärde en samordnad polisinsats för att beslagta våra bilar. Allt detta kom till oss via media.

Här lite information om dagsläget. Fortfarande KONFIDENTIELLT. 

  • Vi har investerare som vill gå in med pengar i bolaget, Därför har bl a styrelsen ändrats. Det kommer fler ändringar framöver eftersom investerare vill ha insyn. Fullt normalt alltså.
  • Tidigare ägare som inte kan skjuta in mer pengar har fått sälja av till nya investerar.
  • Förhandlingar pågår med alla leverantörer, de flesta är förstående och välvilliga varför vi tror på en bra lösning
  • Vissa leverantörer, såsom yyyyy och Skatteverket, har i egoistisk anda tvingat till sig stora ekonomiska fördelar genom hot och svek.
  • Bolaget har betalat över 4.000.000 till Skatteverket den sista tiden sedan rekonstruktionen avbröts. Idag står det på skattekontot att bolaget har en fordran på skatteverket på drygt 700 kronor. Ett svek av staten att lura alla andra leverantörer.

Vi hade en mycket bra färdig finansiering klar i december som skulle fått bolaget på fötter igen med god marginal. Den saboterades dessvärre av Skatteverket och xxxxxxxx.  De bådas egoism har tillsammans med yyyyyy skadat och fördröjt bolagets refinansiering.

Det finns rykten om att ni har blivit uppsagda. Detta är FEL. VI har begärt förhandling med facket på fredag och då kommer vi att där gemensamt se om och i så fall vilka som kan behöva bli uppsagda. Vi har förlorat en del avtal och vi måste anpassa oss efter det. Alla avtal är föremål för omförhandling så det kan bli en snabb återanställning även om vi tvingas minska ner personalstyrkan en del. Ni behöver inte vara oroliga för vi kommer att följa alla avtal och lagar och betala ut alla löner som skall betalas ut. Om någon blir uppsagd så har han så klart betald uppsägningstid enligt avtal.

 Vi kommer tillbaka, kunderna behöver oss, leverantörerna vill inte mista oss, personerna vi transporterar är nöjda och vill att vi skall fortsätta. Vi behöver bara överleva alla egoistiska leverantörers påhopp och hot. Om alla samarbetat så hade vi inte haft några problem.

Sen undrar ni säkert vem jag är och varför jag skriver till erRingduve Taxi anställde mig i höstas för att som ekonomisk expert hjälpa till med rekonstruktionen av bolaget. Framförallt med att förhandla med kunder/leverantörer och nya investerare.

Återigen ett stort tack till er alla. Vi beundrar att ni står ut med oss fast vi varit dåliga på att informera, trots att vi måste swisha pengar till drivmedel. Men nu ser vi framåt. Tillsammans skall vi ta oss igenom det här, starkare än någonsin.”

Ringduve Taxi AB

Torbjörn Ohlsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.