Här är lönekraven som ska drivas i nästa avtalsrörelse

Alla LO-förbund ska kräva minst 700 kronor i löneökning i nästa avtalsrörelse. För arbetare som tjänar över 25 000 blir kravet 2,8 procent. Det enades LO-styrelsen om i dag på förmiddagen. – Kravet är lågt. Men det är viktigt att LO-förbunden står enade den här gången, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

De två gångna lönerörelserna har präglats av splittring inom LO. Kvinnopotter och en historiskt låg löneökning skapade rejäl osämja mellan industrifacken, serviceförbunden och Kommunal.

Den här gången har LO-förbunden prioriterat enighet. För ett par veckor sedan gick man ut med gemensamma grundkrav – en samordning som innebär en tydlig satsning på LO:s lågavlönade grupper. Oavsett kön.

Till en början presenterades bara själva lönemodellen, inte kronor och procent. Tanken är att alla fack ska kräva samma krontalspåslag för alla som tjänar 25 000 kronor i månaden eller mindre. För arbetare som ligger över 25 000 kronor ska facket begära procentpåslag.

”Siffersättningen” är nu klar och kravet som ska riktas mot arbetsgivarna blir alltså minst 700 kronor, respektive 2,8 procent.

Skulle kravet bli verklighet kommer de reala klyftorna att minska något mellan olika LO-grupper. Låt oss ta ett par exempel:

• Lotta är servitris och tjänar 18 000 kronor. Hon får 700 kronor i lönelyft. Det motsvarar nästan 3,9 procent.

• Kalle är taxitelefonist, med 21 500 i lön. 700 kronor innebär nästan 3,3procent.

• Anna kör sopbil och har i dag 25 000 i lön. De 700 kronorna motsvarar precis 2,8 procent.

• Bosse är elektriker och tjänar 29 000 kronor. Han får också 2,8 procent, vilket ger honom 812 kronor mer i lönekuvertet.

Bosse får alltså mest. Men. Om alla fått samma procenttal – låt säga 2,8 procent, så hade skillnaderna blivit betydligt större. Den lågavlönade servitrisen Lotta hade då bara fått 504 kronor, i stället för 700.

Under hösten har LO fört intensiva diskussioner om lönenivån och vad som ska anses vara lägsta acceptabla nivå, utifrån utgångsbudet. Byggfacken gick ut hårdast och ville ha uppåt 3,4 procent, medan den pressade tillverkningsindustrin pläderade för återhållsamhet. Det vill säga 2,3–2,4 procent.

Det blev alltså en kompromiss. Lars Lindgren säger:

– Vi ser nu en kraftig nedgång i ekonomin. Omkring 40 000 människor har varslats. Till det kommer andra personalneddragningar som redan gjorts. Det är säkerligen minst 80 000 arbetstagare som är berörda. Mot den bakgrunden tycker jag att våra krav är väl avvägda.

Transport förbundsjurist Marcel Carlstedt fyller i:

– Om vi går i mål med 700 kronor och 2,8 procent så skulle det kosta arbetsgivarna totalt 3,05 procent, beräknat på hela LO-kollektivet. Nu begär vi dessutom en förbättrad föräldraförsäkring. Det kostar ytterligare 0,2 procent.

En kompletterande föräldraförsäkring ligger högst på kravlistan. Tanken är att arbetsgivarna ska betala barnlediga mammor och pappor tio procent extra ersättning under sex månader.

Bland de prioriterade avtalskraven finns också en ändring av inbetalningen av pensionspremierna. LO vill att det sker månadsvis, något som under vissa omständigheter innebär bättre utfall för arbetstagaren.

LO vill dessutom skrota den särskilda vållandeprövningen i arbetsskadeförsäkringen TFA. Det skulle göra att fler personer med förslitningsskador kan få ersättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.