Här är nya renhållningsavtalet
Det nya renhållningsavtalet är klart. Här är de viktigaste punkterna.
I dag på morgonen undertecknades det nya renhållningsavtalet. En av de viktigaste punkterna i förhandlingarna gällde pensionsfonden.
Inom ett par veckor tillsätts en arbetsgrupp med representanter för förbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, som ska ta fram underlag för en särskild avtalspensionslösning.
I arbetet ingår att utreda förutsättningarna för att bilda en särskild kollektivavtalsstiftelse för att möjliggöra tidigare pensionsavgång för miljöarbetare.
– Jag är nöjd med att vi fått in diskussionen om en lösning som bygger på de klassiska fackliga värderingarna – solidaritet och kollektivt arbete, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Han understryker att miljöarbetarnas arbete är tungt och slitsamt, och att människor ”ska kunna lämna arbetslivet med stolthet och värdighet”.
– Det är därför vi vill jobba för en långsiktig pensionslösning för nästa generations miljöarbetare. Vi ser också att de allmänna pensionssystemen kommer att bli sämre och sämre i framtiden, och därför är det oerhört viktigt att börja jobba med detta nu, säger Lars Lindgren.
Bemanningsfrågan är en annan viktig punkt i det nya avtalet. Från och med nu får Transport stora möjligheter till insyn och förhandlingar, när företag säger upp anställda och vill ta in personal från bemanningsföretag. Så länge förhandlingsprocessen pågår, kan företagen inte anlita personaluthyrarna.
– Även om detta med bemanningsföretag inte är så stort inom renhållningsbranschen nu, så är det något som kommer att öka. Därför var det viktigt att vi fick in detta, säger Lars Lindgren.
Han är dock inte lika nöjd med löneuppgörelsen. Lönerna höjs med 650 kronor från den 1 mars, med 582 kronor från april nästa år, och med 595 kronor från april 2015. Vid samma tidpunkter höjs lönenivåerna i lokala överenskommelser procentuellt med 2.6, 2.2 respektive 2.3 procent. Det samlade avtalsvärdet är 7.1 procent på 37 månader.
– Jag hade gärna sett lite mer när det gäller kronor och ören, men vi kom inte längre denna gång. Nu vill jag bara passa på att tacka alla som kämpade på genom hela avtalsrörelsen, avslutar Lars Lindgren.