Här är skyddsombudet som kartlagt 400 hämtställen
I Växjö har skyddsombudet Denny Lovelind kartlagt 400 hämtställen där sopbilsförarna måste backa. – Minst 300 av dem behöver åtgärdas. Ragn-Sells står bakom mig till 100 procent, säger han.
Hösten 2011 tog Ragn-Sells över all hämtning av hushållsavfall i Växjö. Innan dess hade kommunen skött det i egen regi. Ganska snart reagerade renhållarna över brister i arbetsmiljön.
– Det var bland annat trösklar, farliga backningar och kärl som stod ovanpå lastpallar och fick lyftas ner, förklarar Denny Lovelind.
Efter diskussioner med kollegor och platschefen valde han ut 15 riktigt dåliga hämtställen. Han skrev en anmälan till företaget och Arbetsmiljöverket med krav på åtgärder.
Verket valde att dela upp ärendet i två separata. Ett som handlar om problem med tunga lyft, dragpåkänningar och riskabla vridningar. Det andra tog sikte på backning.
Arbetsmiljöverket skrev ett föreläggande, men när det gäller backningen ansåg myndigheten att varje hämtställe ska riskbedömas var för sig.
Skyddsombud Lovelind blev sur, han hade hoppats på ett generellt utslag som stoppade all backning – såvida syftet inte bara var att vända sopbilen. Han säger:
– Jag anser att det finns tillräckligt med bestämmelser och förelägganden som klargör vad som gäller vid backning, men vi tog fasta på vad Arbetsmiljöverket sa.
Efter den inledande ronden har Denny Lovelind kartlagt 400 riskabla hämtställen där de anställda måste backa. Fokus har legat på platser där det finns barn. Bedömningen är att omkring 80 procent måste åtgärdas.
Just nu funderar han på om alla problemställen ska buntas ihop i en gemensam 6:6a-anmälan. Eller om det blir omkring 300 individuella. Denny är hoppfull:
– Miljöarbetare vill inte köra ihjäl människor och Ragn-Sells vill inte heller ha en dödsolycka på halsen. Växjö kommun har åtgärdat ganska många hämtställen där bristerna inte handlat om backning.
– Men det finns en viss försiktighet. Det blev nog lite av en chock för kommunfolket när det kom in en privat entreprenör som började ställa krav. Tjänstemännen vill inte stöta sig med abonnenterna. Fast vid skolor är det förbud mot backning, där har man fått flytta kärlen i stället.
Hur ser de anställda på arbetsmiljöarbetet som dragits i gång?
– De allra flesta är positiva, säger Denny. Fast man tycker att det går för långsamt när brister väl har påtalats. Få vill backa med sopbilen. Riskerna skapar stress.
Som skyddsombud har han lagt flera skyddsstopp. Ett gällde tömning av kärl längs en trafikerad, kurvig, 90-skyltad väg med heldragen mittlinje. Sopbilen kunde inte svänga av från vägen, utan arbetet utfördes vid vägkanten.
– Det var fullständigt livsfarligt. Inspektörerna från Arbetsmiljöverket kom ut och var en hårsmån från att bli överkörda av en passerande lastbil. Skyddsstoppet blev kvar. Arbetet fick inte återupptas förrän sopbilen kunde svänga av från 90-vägen.
Jag träffar Denny Lovelind efter besöket hos Nordisk återvinning i Göteborg, där miljöarbetarna tillåts åka bakpå sopbilen. Hur ser han på det arbetssättet?
– Helt vansinnigt! Här har Ragn-Sells satt ner foten. Den som åker bakpå får sparken.