Här är skyddsombudet som kartlagt 400 hämtställen

I Växjö har skyddsombudet Denny Lovelind kartlagt 400 hämtställen där sopbilsförarna måste backa. – Minst 300 av dem behöver åtgärdas. Ragn-Sells står bakom mig till 100 procent, säger han.

Hösten 2011 tog Ragn-Sells över all hämtning av hushållsavfall i Växjö. Innan dess hade kommunen skött det i egen regi. Ganska snart reagerade renhållarna över brister i arbetsmiljön.

– Det var bland annat trösklar, farliga backningar och kärl som stod ovanpå lastpallar och fick lyftas ner, förklarar Denny Lovelind.

Efter diskussioner med kollegor och platschefen valde han ut 15 riktigt dåliga hämtställen. Han skrev en anmälan till företaget och Arbetsmiljöverket med krav på åtgärder.

Verket valde att dela upp ärendet i två separata. Ett som handlar om problem med tunga lyft, dragpåkänningar och riskabla vridningar. Det andra tog sikte på backning.

Arbetsmiljöverket skrev ett föreläggande, men när det gäller backningen ansåg myndigheten att varje hämtställe ska riskbedömas var för sig.

Skyddsombud Lovelind blev sur, han hade hoppats på ett generellt utslag som stoppade all backning – såvida syftet inte bara var att vända sopbilen. Han säger:

– Jag anser att det finns tillräckligt med bestämmelser och förelägganden som klargör vad som gäller vid backning, men vi tog fasta på vad Arbetsmiljöverket sa.

Efter den inledande ronden har Denny Lovelind kartlagt 400 riskabla hämtställen där de anställda måste backa. Fokus har legat på platser där det finns barn. Bedömningen är att omkring 80 procent måste åtgärdas.

Just nu funderar han på om alla problemställen ska buntas ihop i en gemensam 6:6a-anmälan. Eller om det blir omkring 300 individuella. Denny är hoppfull:

– Miljöarbetare vill inte köra ihjäl människor och Ragn-Sells vill inte heller ha en dödsolycka på halsen. Växjö kommun har åtgärdat ganska många hämtställen där bristerna inte handlat om backning.

– Men det finns en viss försiktighet. Det blev nog lite av en chock för kommunfolket när det kom in en privat entreprenör som började ställa krav. Tjänstemännen vill inte stöta sig med abonnenterna. Fast vid skolor är det förbud mot backning, där har man fått flytta kärlen i stället.

Hur ser de anställda på arbetsmiljöarbetet som dragits i gång?

– De allra flesta är positiva, säger Denny. Fast man tycker att det går för långsamt när brister väl har påtalats. Få vill backa med sopbilen. Riskerna skapar stress.

Som skyddsombud har han lagt flera skyddsstopp. Ett gällde tömning av kärl längs en trafikerad, kurvig, 90-skyltad väg med heldragen mittlinje. Sopbilen kunde inte svänga av från vägen, utan arbetet utfördes vid vägkanten.

– Det var fullständigt livsfarligt. Inspektörerna från Arbetsmiljöverket kom ut och var en hårsmån från att bli överkörda av en passerande lastbil. Skyddsstoppet blev kvar. Arbetet fick inte återupptas förrän sopbilen kunde svänga av från 90-vägen.

Jag träffar Denny Lovelind efter besöket hos Nordisk återvinning i Göteborg, där miljöarbetarna tillåts åka bakpå sopbilen. Hur ser han på det arbetssättet?

– Helt vansinnigt! Här har Ragn-Sells satt ner foten. Den som åker bakpå får sparken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.