Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Här är villkoren i det nya avtalet med Foodora

Matbud Transport har tecknat kollektivavtal med Foodora. Uppgörelsen som skrevs under på torsdagen gäller alla anställda i bolaget, inklusive över 2 000 cykel- och mopedbud.

– Cykel- och mopedbuden får en fast timersättning och en premie per leverans. I grunden finns en garanti på lägst 100 kronor i timmen. På kvällar och helger är garantin högre, säger Transports centrala ombudsman och förhandlare Mats H Andersson.

Förbundets största avtal, Transportavtalet, gäller för terminalarbetare, åkerichaufförer och förare som kör budbil. Cykel- och mopedbud omfattats inte av något av Transports närmare 30 olika riksavtal.

Foodora har nu skrivit på Transportavtalet. Parterna har också enats om en separat uppgörelse, ett företagsavtal, som täcker moped- och cykeldistributörerna. Överenskommelsen börjar gälla den 1 april 2021 och innebär att anställda som cyklar eller åker moped får en fast timlön, och en fast premie för varje leverans.

  • På vardagar är den fasta timersättningen 70 kronor (lägst). Plus 20 kronor per leverans. Är det få leveranser är buden ändå garanterade en lägsta timbetalning på 100 kronor.
  • På vardagar efter klockan 19 höjs den fasta ersättningen till 75 kronor. Premien på 20 kronor är oförändrad. Men timgarantin höjs till 110 kronor.
  • På helger och röda dagar är grundbetalning 90 kronor per timme, plus 20 kronor för varje leverans. Här är timgarantin 125 kronor.

Statistik från branschen visar att buden normalt hinner två till tre leveranser i timmen. Det innebär att Foodora-personalen bör komma upp i 115-135 kronor i timmen vanliga vardagskvällar, då många leveranser sker.

Cykel- och mopedbuden får också tio kronor extra i premie, om avståndet är längre än fyra kilometer.

För varje arbetad timme utgår också 1,50 kronor i ersättning för cykel och annan utrustning.

– Buden får också reglerad övertidsersättning, 75 procent. Den ska betalas ut när man jobbat mer än heltid, 38,25 timmar per vecka, förklarar Mats H Andersson.

Uppgörelsen innebär även att buden får samma avtalspension, semesterersättning (13 procent) och försäkringsskydd som andra transportarbetare. Buden är också garanterade en lönehöjning på minst 2,4 procent den 1 maj 2022.

Det nya avtalet innehåller även regler om bland annat arbetskläder och anställningsbevis.

I ett pressmeddelande beskriver Transports ordförande Tommy Wreeth avtalet som en stor framgång:

– Det är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige, men också för Europa. Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. John:
    13 juli, 2023

    Jag har sökt att jobba för Foodora som extra jobb nu under semestern och kanske senare på vissa kvällar och helger.

    Om de accepterar mig så kommer jag köra bil och jag kommer inte att acceptera att jobba när som helst utan när jag har ledig tid helt enkelt. Om Foodora inte accepterar det så skiter jag i det.

    klarar mig utan det som extrajobb, men skulle vara trevligt med några tusenlappar extra per månad.

  2. Olle Karlsson:
    15 oktober, 2022

    Alla vi andra som utför transporter mot betalning måste ha ett trafiktillstånd, gäller inte det för mattransporter ?

  3. Evalis Åhlenius:
    16 januari, 2022

    Får buden vantar/mössa nu när det är så kallt? Tog emot mat häromdagen (jan-22) och budets händer var iiiiskalla o blå.

  4. Karl:
    16 september, 2021

    Var fick ni siffran minst två leveranser i timmen från? Från företaget självt?

    När jag jobbade på foodora låg mitt genomsnitt på kanske 1,5 leveranser i timmen i bästa fall. Ofta närmare 1.

    "Hinns med" kanske kan tolkas som att det teoretiskt sätt går att köra två till tre leveranser i timmen, och det stämmer, om allt klaffar. Men du får inte alltid en ny leverans direkt när du lämnat den förra. Och denna kanske utgår från en restaurang i andra delen av stan, som du måste cykla till först. Och ofta är maten inte klar när man kommer till restaurangen man ska hämta från, så där blir det massa dötid medan man väntar. Sen är det inte ovanligt att kunden angett fel adress eller inte öppnar direkt när man ringer på.

    Det kan finnas några extremt snabba cyklister som hinner med mer, men då man cyklar i stan finns det också många rödljus man måste stanna vid, liksom fotgängare i cykelbanan osv osv.

    Jag minns att jag läste en artikel för några år sedan där Transport uttalade sig om att 130 kr borde vara lägsta lönen. Det borde fortfarande gälla. Notera att de "nya" lönerna stort sätt är desamma som gällde innan kollektivavtalet, lite beroende på vilken stad man jobbar i.

    Sen tar återstår frågan om anställningstryggheten för buden. Utan sådan kommer buden aldrig våga organisera sig för bättre villkor.

  5. Hannes Loodus:
    25 mars, 2021

    Avtalet gäller alltså INTE för oss som kör egen bil för Hungrey Delivery?

Lästips:

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gig-jobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.