Har du pengar att hämta?

Jobbar du natt som lastbilschaufför? Då kan du göra avdrag för övernattning i deklarationen och betala mindre i skatt. Skatteverk­et gör nämligen ingen skillnad på om du sover eller arbetar nattetid. – Det hade jag ingen aning om, säger chauffören Anders Krona.

Att arbeta som lastbilschaufför innebär ofta långa arbetspass, lång väg hemifrån, med ökade levnadskostnader som följd. Chaufförer som behöver övernatta i tjänsten får därför ersättning för att det kostar att ligga ute på vägarna.

Enligt kollektivavtalet ska den som sover borta i jobbet få 182 kronor i traktamente för varje halvt dygn, samt 265 kronor för att täcka logikostnader. Den som inte får traktamente av sin arbetsgivare, kan i stället dra av en schablonkostnad i deklarationen.

Traktamentet gäller bara den som faktiskt övernattar. Arbetar du i stället natt, men kommer hem och sover, får du inget traktamente. Men även de chaufförerna har pengar att hämta. För Skatteverket skiljer, till skillnad från Transports kollektivavtal, inte på om du arbetar eller sover på natten.

– Man kan ha avdragsrätt på samma sätt som för övernattning, även om man har jobbat hela natten. Det som krävs är att tjänsteresan som minst omfattar tiden mellan midnatt och sex på morgonen, säger Yngve Gripple på Skatteverket.

Avdragsrätten kommer sig av att Skatteverket räknar all tid mellan 00 och 06 på resande fot som en tjänsteresa med övernattning. Om du faktiskt sover eller arbetar spelar ingen roll. Du har rätt till avdrag för ökade levnadskostnader i båda fallen.

Magnus Larsson, åkeriombudsman på Transports förbundskansli, tror att få yrkesförare känner till den här möjligheten.

– Jag träffar ju många chaufförer, och det här är inget man pratar om. Jag tror att det är ganska okänt.

Magnus Larsson tycker det är bra om fler får kunskap om avdragsmöjligheten. Men han poängterar att det gäller att ha koll på sina arbetstider.

– Ett tips är att spara lönebesked och scheman, som i dag ofta finns elektroniskt.  Om Skatteverket granskar din deklaration måste du ju kunna visa vilka resor du har haft.

Anders Krona är en av dem som kan ha pengar att hämta. Han kör för Milles åkeri i Umeå fyra nätter i veckan. Arbetspassen startar vanligtvis i Umeå klockan sju på kvällen och avslutas på samma ställe runt sex på morgonen. Däremellan har han hunnit köra till Gnarp 25 mil söderut och bytt lastbil.

I dagsläget får han inget traktamente eftersom han inte sover över, utan vänder tillbaka till bostaden utanför Umeå. Avdraget för övernattning känner han inte till.

– Det hade jag ingen aning om. Det är ingen som har uppmärksammat mig på det tidigare.

Att det finns pengar att hämta i deklarationen blir en överraskning.

– Fy fan! Kan man dra av för sju år? Det skulle komma väl till pass!

Anders Krona började köra nattetid för Milles Åkeri 2007 och trivs i stort med arbetstiderna.

– Det passar mig, den livsstil jag har just nu. Jag har inte så mycket att ta hänsyn till heller utan man kan styra och ställa rätt bra själv. Jag är mer en kvälls- och nattmänniska.

Ett extra tillskott i kassan skulle dock inte skada.

– Ju mer avdrag desto bättre, det finns alltid hål att fylla, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.