Har du pengar att hämta?

Jobbar du natt som lastbilschaufför? Då kan du göra avdrag för övernattning i deklarationen och betala mindre i skatt. Skatteverk­et gör nämligen ingen skillnad på om du sover eller arbetar nattetid. – Det hade jag ingen aning om, säger chauffören Anders Krona.

Att arbeta som lastbilschaufför innebär ofta långa arbetspass, lång väg hemifrån, med ökade levnadskostnader som följd. Chaufförer som behöver övernatta i tjänsten får därför ersättning för att det kostar att ligga ute på vägarna.

Enligt kollektivavtalet ska den som sover borta i jobbet få 182 kronor i traktamente för varje halvt dygn, samt 265 kronor för att täcka logikostnader. Den som inte får traktamente av sin arbetsgivare, kan i stället dra av en schablonkostnad i deklarationen.

Traktamentet gäller bara den som faktiskt övernattar. Arbetar du i stället natt, men kommer hem och sover, får du inget traktamente. Men även de chaufförerna har pengar att hämta. För Skatteverket skiljer, till skillnad från Transports kollektivavtal, inte på om du arbetar eller sover på natten.

– Man kan ha avdragsrätt på samma sätt som för övernattning, även om man har jobbat hela natten. Det som krävs är att tjänsteresan som minst omfattar tiden mellan midnatt och sex på morgonen, säger Yngve Gripple på Skatteverket.

Avdragsrätten kommer sig av att Skatteverket räknar all tid mellan 00 och 06 på resande fot som en tjänsteresa med övernattning. Om du faktiskt sover eller arbetar spelar ingen roll. Du har rätt till avdrag för ökade levnadskostnader i båda fallen.

Magnus Larsson, åkeriombudsman på Transports förbundskansli, tror att få yrkesförare känner till den här möjligheten.

– Jag träffar ju många chaufförer, och det här är inget man pratar om. Jag tror att det är ganska okänt.

Magnus Larsson tycker det är bra om fler får kunskap om avdragsmöjligheten. Men han poängterar att det gäller att ha koll på sina arbetstider.

– Ett tips är att spara lönebesked och scheman, som i dag ofta finns elektroniskt.  Om Skatteverket granskar din deklaration måste du ju kunna visa vilka resor du har haft.

Anders Krona är en av dem som kan ha pengar att hämta. Han kör för Milles åkeri i Umeå fyra nätter i veckan. Arbetspassen startar vanligtvis i Umeå klockan sju på kvällen och avslutas på samma ställe runt sex på morgonen. Däremellan har han hunnit köra till Gnarp 25 mil söderut och bytt lastbil.

I dagsläget får han inget traktamente eftersom han inte sover över, utan vänder tillbaka till bostaden utanför Umeå. Avdraget för övernattning känner han inte till.

– Det hade jag ingen aning om. Det är ingen som har uppmärksammat mig på det tidigare.

Att det finns pengar att hämta i deklarationen blir en överraskning.

– Fy fan! Kan man dra av för sju år? Det skulle komma väl till pass!

Anders Krona började köra nattetid för Milles Åkeri 2007 och trivs i stort med arbetstiderna.

– Det passar mig, den livsstil jag har just nu. Jag har inte så mycket att ta hänsyn till heller utan man kan styra och ställa rätt bra själv. Jag är mer en kvälls- och nattmänniska.

Ett extra tillskott i kassan skulle dock inte skada.

– Ju mer avdrag desto bättre, det finns alltid hål att fylla, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.