Husvagnen väger två ton, kräver en specialtransport för att flyttas och är inte besiktigad. Tony Norling och Lisbeth Wikström är ganska fast förankrade på Rättviks camping.
Close
Husvagnen väger två ton, kräver en specialtransport för att flyttas och är inte besiktigad. Tony Norling och Lisbeth Wikström är ganska fast förankrade på Rättviks camping.
Close

Här finns inga måsten

Trogna campare. Vem väljer att tillbringa all sin lediga tid på några futtiga kvadratmeter, fyra meter från närmaste granne? Där varje ord som sägs hörs av den som råkar gå förbi. Svaret är säsongscamparen.

Transportarbetaren åkte till Rättvik för att tränga in i säsongscamparens själ. Fånga upp kulturen som råder vid en grusgång där husvagnarna står fast parkerade.

– Friheten.

Det blir förklaringen från dumperchauffören Tony Norling och Lisbeth Wikström, som jobbade på knäckebrödsfabrik tills ryggen sa stopp, när de har dukat fram frukostägg och kaffe inne i förtältet.

Frihet är också det allra vanligaste argumentet för att säsongsbo i husvagn, enligt socialantropologen Hege Høyer Leivestad som har forskat om livet på hjul. Men, tipsar hon inför denna artikel, du måste fråga vad de lägger i begreppet frihet.

Tony Norling och Lisbeth Wikström har en liten gård hemma i värmländska Lesjöfors. De senaste 21 somrarna har de mer eller mindre bott på campingen vid Enåns strand i Rättvik. Liksom helgerna under vår och tidig höst.

– Frihet från alla måsten, förklarar Tony. Här behöver jag aldrig gå ut och hugga ved.

I stället promenerar de i väg till servicebyggnaden när det är dags för dusch eller toabesök, även om klockan är fem på morgonen. De lagar mat på en kokplatta under ett presenningstak, om det inte ska grillas.

– Och frihet att åka i väg till Falun, Mora, Borlänge, fyller Lisbeth i. Eller gå ner på stan i Rättvik, hemma har vi två affärer och här finns allt.

Tillbaka till forskaren vid Stockholms universitet: Trygghet, säger hon, är nästa tunga argument för att välja det orörliga husvagnslivet.

– Visst, säger Lisbeth, jag skulle aldrig vilja sitta själv i en sommarstuga. Här vet vi vilka som kommer till helgen, och vi har koll på varandras ställen om det är tomt.

I husvagnsraden längs åstranden lever så gott som alla deras nära vänner. Det kan bli en öl och lite chips på uteplatsen, kanske gemensam middag lite senare. Alltid lite prat när man möts. De flesta grannarna är par med utflugna barn.

– Vi bryr oss mer om campingen än de som bara stannar några nätter, säger Tony. Det är vi som säger till om något behöver fixas.

Kompisgänget stämmer på pricken in i den beskrivning som socialantropologen Hege Høyer Leivestad har kommit fram till efter flera års forskning om långtidscampare. Bland dem hon intervjuat överväger folk med praktiska yrken och vårdjobb. En hel del är transportarbetare.

– Ja, här är det en jävla blandning, berättar Lisbeth. Städare, truckförare, en storföretagare i grävmaskiner, en fackombudsman, dagbarnvårdare, en smed … och så några i byggbranschen.

Tony skulle absolut kunna bo på campingen året om.

– Men … då skulle jag förstås inte ha något garage till Cadillacen, funderar han.

– Och jag skulle inte ha några barnbarn i närheten, konstaterar Lisbeth. Nej, jag kommer inte att flytta hit.

Bilar och barn ligger annars bakom parets fasta placering på Rättviks camping. Tonys engagemang i den årliga Classic car-veckan lockade dit dem, och efter några år bytte de upp sig i husvagnsstorlek och bokade säsongsplats. De tre yngsta döttrarna växte i stort sett upp på campingen, och inget kunde få dem att välja bort Rättvik ens i tonåren.

Bilarna förde dit Tony Norling och Lisbeth Wikström. Och det är bilintresset som har byggt vänskapen med de andra säsongscamparna på Solsidan, som grusgången längs ån har döpts till. Det är amerikanare som gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.