Här kan du bli en ninja på lagret
Lager. Ett hjärta till den hjälpsamma arbetskamraten, en blixt till den som snabbt plockat en order. Truckförararen får direkt feedback på sin skärm. På Aditros terminal i Jönköping finns chans att snabbt nå högre nivåer och bli ninja.
Lagerjobbet fungerar som ett datorspel. Det kallas gamification, ”spelifiering”. Terminalen i Jönköping är först ut hos Aditro. Och enligt företaget också de första i Sverige att införa arbetsmodellen.
I den ena, enorma, terminalen i Torsvik söder om Jönköping, kör truckförare med datorskärmar som visar egna, personliga figurer: avatarer. Och talar om hur väl både de själva och laget har presterat, på ett språk som ligger i tiden.
– Det är ett jättebra verktyg – och ett mycket roligare sätt att på dator visa hur vi ligger till, säger gruppchefen Anton Hedin, som från Aditros sida varit med och utvecklat spelprogrammet ”Works” och också varit med i testgruppen.
– Du får direkt ett kvitto på ditt jobb. Och för mig spar det tid, det är mycket smidigare än att som förut ha möte varje morgon här framför whiteboarden för att uppdatera gruppen.
Idén föddes för något år sedan. Tanken var både att göra jobbet mer stimulerande och ge snabb återkoppling på arbetsinsatser. Och också att locka nya medarbetare.
– Datorspel sysselsätter ju fler och fler. Om jag själv spelar på fritiden? Nja, det händer väl, det är en av flera saker som för många andra, säger Anton Hedin.
Han visar hur det går till i praktiken: Loggar in och tittar på skärmen. Till höger syns gruppens resultat, till vänster ens eget ”score” i form av antal orderrader.
Sedan klickar vi oss vidare till den personliga sidan, med egen avatar. Där går det att se vilken nivå en ligger på, och ”levla upp” till en högre nivå.
– Man kan sätta individuella mål och bygga upp spelet för att passa kunden, säger Anton Hedin.
Plötsligt kan en notis dyka upp och säga ”Bra jobbat! Du har plockat 150 order”.
Det går också att se hur en själv ligger till i förhållande till andra i gruppen.
– Men du kan bara se ditt eget namn. Vi har valt att inte visa vem som gjort vad för att inte skapa onödig hets. Det går att styra hur man ska presentera det. Det finns oändligt många möjligheter, säger Anton Hedin.
Både han och hans chef, Darko Glavas, har fått positiv respons.
– Vi tror på det här. Det är framtiden. Det är ju samma siffror som tidigare, fast de visas på ett annat vis, säger Darko Glavas.
Mikael Åsberg är ordförande för Transportklubben.
Han tycker att satsningen är bra, men att den ska ses i ett sammanhang. Personligen är han inte så intresserad av att hänga i datorloungen men många, framför allt yngre, är det. Den nya gamingloungen är inrymd i den andra av bolagets Jönköpingsterminaler.
– Och med tanke på att många här är yngre så är det rätt satsning. Man måste ändå se det i en kontext, att helheten är bra. Hade de valt att satsa på gaming i stället för att ersätta ett dåligt golv hade det ju inte varit bra. Men vi har också fått ett gym och har äntligen fått tillbaka friskvårdsbidraget, som klubben tagit upp flera gånger.
Daniel Berglind är bemanningschef på Aditro logistics, som hanterar den snabbt växande e-handeln för många företag. Bolaget har 1 200 anställda i Norden och meningen är att alla ska få tal del av satsningen på gamification som började i Jönköping i våras. Under hösten ska det rullas upp i hela landet, på terminaler – logistikcenter – i Nykvarn och Borås.
– Vi vill skapa en kultur där alla är involverade i bolaget. Mycket terminalarbete är it-baserat så vi vill locka personer med det intresset till företaget, säger Daniel Berglind.
– Ett vanligt problem, på alla arbetsplatser, är bristen på återkoppling. Det här fungerar som ett sätt att ge feedback.
Team Cervera på testterminalen i Jönköping håller på att avsluta ett pass. William Ekblad, som har en anka som avatar, loggar ut ur
Worksprogrammet och talar med gruppledaren Anton Hedin om fördelar:
– Man har allt med sig, spelet ger information. Och gör det roligare.