Kongress 2017

Här kommer alla ersättare i styrelsen

Styrelse. Valet av ersättare till förbundsstyrelsen utvecklades till en test av både tekniken och demokratin. Under hotet att sitta en hel natt och rösta fram varje person – sammanlagt 20 – med valsedlar och rösträkning gick ombuden med på att testa läsplattorna även för personval.

Valhemligheten garanterades genom att ombuden fick chansen att sprida ut sig i salen, så att ingen skulle kunna snegla på läsplattan och se vem någon annan röstade på.

Dock krävdes bara tekniken vid en handfull personval. Resten av ersättarna valdes med acklamation, det vill säga ombuden ropade ja till valberedningens förslag. En ännu snabbare metod än läsplattorna.

Följande tio personer valdes till suppleanter, var och en personlig ersättare för en av de ordinarie ledamöterna:

Henrik Lagberg, avdelning 3, Christina Mattisson, avdelning 18, Patrik Kästel, avdelning 6, Linda Svensson, avdelning 12, Michael Stjärnfeldt, avdelning 46, Sven-Erik Westman, avdelning 1, Cecilia Johansson, avdelning 88, Sandra Jakobsson, avdelning 28, Veronica Ökvist, avdelning 26, och Jimmy Ovesson, avdelning 51.

När klockan strax skulle slå tio på kvällen var valet av tio andraersättare till ledamöterna i förbundsstyrelsen klar:

Mats H Andersson, avdelning 3, Malin Johnsson, avdelning 32, Lena Meller, avdelning 9, Magnus Lagerqvist, avdelning 20, Meddy Linod, avdelning 46, Roger Jönsson, avdelning 2, Håkan Kraby, avdelning 16, Marie Samuelsson, avdelning 17, Mikael Danielsson, avdelning 28, samt Annika Flack, avdelning 25.

Mitt under valproceduren bad Bosse Nilsson från Stockholmsavdelningen om ordet:

– Lite deppiga är vi, erkände han. Men det är förstås helt ok att kongressen har valt en förbundsstyrelse utan representant för avdelning 5. Jag vill bara berätta att vi har avstått från att kandidera till platserna som ersättare.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.