Här lossas inga Teslor!
Konflikt. I dag inleddes Transports blockad mot Tesla, till stöd för IF Metalls rätt att teckna kollektivavtal. ”Självklart, inget snack om saken” säger fackets förtroendeman i Södertälje hamn, klubbordförande Patrik Sundström.
Hamnkontorets lunchrum, 7 november klockan 11.30: Rast och information för stuveriarbetarna i Södertälje, en av fyra hamnar i Sverige där Transport den 27 oktober varslade om sympatiåtgärder.
I dag klockan 12 ska blockaden mot all lastning och lossning av Tesla-bilar träda i kraft.
– När IF Metall bad om hjälp valde Transport att ta ut hamnar som hanterar Tesla. Och när det rinner till ställer vi upp solidariskt, säger ombudsman Patrik Östbjerg från hamnavdelning 1 Norrland/Mellansverige.
Tillsammans med övriga i avdelningens verkställande utskott – ordförande Jimmy Åsberg och Joel Boiardt – gick de igenom vad som gäller för konflikten. Förutom Tesla berörs inte arbetet i hamnarna av Transports blockad, allt annat gods lastas och lossas som brukligt.
Några i lunchrummet ställer frågor om vad som gäller för bemanningsanställda i hamnen, andra säger att de blivit informerade vad som gäller vid konflikt: ”Vi följer kollektivavtalet”. Och ytterligare någon tar upp att man här i Södertälje hamn har arbetsgivaren i ryggen, faktiskt, när det gäller Teslakonflikten.
Det ser mörkt ut för en snabb lösning. När IF Metalls och Teslas företrädare träffades i går ledde det ingen vart, nämnde Patrik Östbjerg:
– Tesla vägrar skriva kollektivavtal. Varför är det då så viktigt om man har ”normalt betalt”? Ja, det är lätt att inte tänka på att kollektivavtalet också reglerar sådant som pensionsavsättningar och försäkringar, och är ett skydd om du blir skadad på jobbet.
Patrik Östbjerg betonade också för de lunchätande hamnarbetarna att det i Sverige inte finns någon lagstadgad minimilön. Vill Tesla betala 8 000 kronor i månaden så är det inte olagligt.
– Varseltiden på sju dagar har gett en chans för dem att styra om trafiken. Hit till Södertälje kommer inga Teslor, vart de i stället tar vägen vet vi inte, säger Patrik Östbjerg.
Viktig importhamn
Utanför hamnkontoret ligger en enorm bilparkering. Södertälje står traditionellt sett för ungefär en tredjedel av nybilsimporten i Sverige. Hamnen ligger strategiskt, med närhet både till huvudstaden och vattenvägen in till Mälardalen.
Trafikens fokus ligger just på containerhantering och ro-ro-frakt (roll on-roll off). Hamnen ägs av ett dotterbolag till kommunala Telge AB.
Den här dagen lossas bilar från ro-ro-fartyget Thames Highway, som anlände på morgonen. Men inga Tesla-bilar finns bland de över 1 800 bilarna ombord. Det senaste året har annars ungefär ett fartyg i veckan anlänt med de amerikanska elbilarna.
Södertälje hamns vd, Måns Frostell, har till TT sagt att han utgår från att Tesla hanterat blockadhotet i de hamnar bilarna lastas på. Och helt enkelt styrt om transporterna. Detsamma säger ansvariga vid Trelleborgs och Helsingborgs hamnar, uppger nyhetsbyrån.
Men att facket fått signaler om att tillverkaren styrt om trafiken – och skeppar Teslor till anda hamnar – är inget som påverkat kampviljan.
– Nej, tvärtom. Det visar att vår sympatiåtgärd gjort skillnad och krånglat till det, säger hamnavdelningens ordförande Jimmy Åsberg.
Kort senare går Transport ut med att med att förbundet vidgar varslet till att gälla samtliga svenska hamnar. Från och med den 17 november är all lastning och lossning av Tesla-bilar satt i blockad.
Även detta varsel berör bara lossning och lastning av Tesla-bilar.