Här lyfter Transports frågor politiskt
Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.
Vad görs åt förarbristen inom taxi-serviceresor? Har det blivit bättre sedan EU:s mobilitetspaket infördes 2022? Hur ska vägunderhållet, snöröjningen inte minst, bli bättre så att det inte blir sådant kaos som nyligen på E22:an? Vad tänker ni om krav på färdskrivare i taxi?
Tisdagen den 16 januari hölls ett första stormöte, en del i Transportarbetareförbundets facklig-politiska plan. Tanken med mötena är att medlemmar ska få en chans att ställa frågor till centrala politiker – och att ge dem argument från Transports medlemmar.
Intresset var stort. Hundratals följde diskussionen och samtalen runt om i landet, via Teams. Många hade också mejlat frågor i förväg till politikerpanelen.
Där satt denna januarikväll tre socialdemokrater: Gunilla Svantorp och Kadir Kasirga, som båda sitter i riksdagens trafikutskott, samt Johan Danielsson, tidigare bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsminister. Johan Danielsson arbetar i dag på LO, men står högt upp på S-listan inför kommande val till EU-parlamentet där han tidigare varit parlamentariker.
Inledde gjorde Jimmy Ovesson, ansvarig på Transports internationella enhet. Han började med att tala om Transports ståndpunkt för kvällens ena ämne, taxi:
– Det är ju ingen nyhet att Transport vill se en återreglering av taxibranschen.
När det gällde kvällens andra ämne, mobilitetspaketet, gick Ovesson kort igenom bakgrunden för EU:s gemensamma så kallade vägpaket för schysta villkor: gemensamma regler om tillstånd, godstransporter, kör- och vilotider och färdskrivare bland annat.
Men oavsett om det främst handlade om åkeri eller taxi återkom politikerna till två ståndpunkter: Mer kontroll och skärpa samt krav för social hållbarhet.
– Vi vill inrätta en yrkestrafikinspektion, där även taxi och buss ingår, sa Gunilla Svantorp.
– Först och främst krävs en översyn och skärpta krav kring taxibranschen, som reglering av taxi-legg, sa Kadir Kasirga.
Johan Danielsson framhöll vikten av att lyfta krav på de sociala villkoren vid offentliga upphandlingar. Och:
– Vi behöver en kontrollinstans. Bevisligen fungerar det med kontroller, konstaterade Johan Danielsson på frågan om hur det går att komma tillrätta med bristande efterlevnad av reglerna om kör- och vilotider.