Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.

Anders Armgren
Anders Armgren. Foto: Privat

– Ibland är det svårt att veta var man kan ställa ifrån sig släpet under en timme, säger Anders Armgren.

Efter att ha läst många frågor om detta i yrkesförarnas Facebookgrupp, Kollegor på väg, förstod han att fler hade samma problem. Och att samma sak kan gälla för att hitta en plats att stanna över natten, och att få veta om där finns dusch. Eller var närmaste mack med både diesel och en plats att ta rast på ligger.

Så i går kväll fick han idén att börja på en Googlekarta med informationen. Han satte i gång direkt och testade resultatet i Kollegor på väg. Mottagandet blev översvallande.

– Det är ett jättejobb om den ska bli användbar i hela landet, säger Anders Armgren. Då måste vi vara flera som fyller på, men det har redan hört av sig en kille i Skåne som vill hjälpa till.

Än så länge är kartan öppen för alla att titta på. De runt 20 platser som är utsatta skvallrar om att Anders Armgren själv kör i Mellansverige och söderut.

– Javisst, jag kör ut stora maskiner som hyrs ut, grävmaskiner, liftar, vältrar … Firman har depåer i Kumla och Skövde.

På kartan har han börjat markera fyra typer av ställen att stanna på. Svart betyder en vanlig parkering. Rött är en parkering med diesel. Blått en parkering med mat. Och en lila lastbil på den nya kartan betyder att det finns plats att ta rast med lastbilen och dessutom diesel och mat. Varje plats beskrivs med ett par rader där det kan framgå om det finns dusch eller kanske en möjlighet att nattparkera bakom låsta grindar.

– Min tanke är att det ska gå att hitta små guldkorn och inte bara de stora parkeringarna som redan finns i olika appar, säger Anders Armgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    26 september, 2024

    Hej! ska ut på min första turné i landet och detta verkar vara en oerhört bra sak för mig gå efter..
    Man har ju inte riktigt tid att hitta alla ställen med körtiderna och även om det finns mycket information på nätet så är det inte specificerat för lastbilar...
    Tycker detta verkar vara ett mycket bra och detaljerat koncept! Tack så mycket!
    Är nog inte ensam att tycka det.
    Jag hoppas ni fortsätter utveckla kartan! :)

  2. Martin larsson:
    13 oktober, 2023

    Länken går in i Google maps och visar alla stoppen där.
    Det är ju bra men sedan ligger dom kvar där som en filt över hela kartan.
    Detta även om jag går in via Google mars direkt.
    Hur får man bort lasbilsdtoppen från kartan.
    Martin

  3. Kristina Sjöberg:
    27 oktober, 2023

    Hej Martin!
    Den frågan får du ställa till Anders som har gjort kartan. Han hänvisar till sin e-postadress anders.armgren@gmail.com.

  4. Karlsson:
    4 september, 2023

    Saknar nu bara en karta över säkra parkeringar med övervakning/inhägnat. 🤗

  5. Janne Lindberg:
    22 november, 2022

    Mycket bra, brottas dagligen med o hitta platser själv och till mina chaufförer !!

  6. Magnus Grahn:
    13 november, 2019

    Kanon

  7. Sebastian:
    25 september, 2019

    Det är mycket som inte stämmer...! På flera ställen finns det inga duschar t.ex.
    Ska ni duscha så satsa på Rasta ställen.
    Sen har jag fått böter på vissa ställen där man har kickat av släpet.

  8. Worla Adadevoh:
    4 december, 2017

    Perfect! Det är på tiden.

  9. Roger Nilsson:
    4 december, 2017

    Kanon bra 👍👍👍

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Världens bästa lastbil!

Davids krönika. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.