Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.

Anders Armgren
Anders Armgren. Foto: Privat

– Ibland är det svårt att veta var man kan ställa ifrån sig släpet under en timme, säger Anders Armgren.

Efter att ha läst många frågor om detta i yrkesförarnas Facebookgrupp, Kollegor på väg, förstod han att fler hade samma problem. Och att samma sak kan gälla för att hitta en plats att stanna över natten, och att få veta om där finns dusch. Eller var närmaste mack med både diesel och en plats att ta rast på ligger.

Så i går kväll fick han idén att börja på en Googlekarta med informationen. Han satte i gång direkt och testade resultatet i Kollegor på väg. Mottagandet blev översvallande.

– Det är ett jättejobb om den ska bli användbar i hela landet, säger Anders Armgren. Då måste vi vara flera som fyller på, men det har redan hört av sig en kille i Skåne som vill hjälpa till.

Än så länge är kartan öppen för alla att titta på. De runt 20 platser som är utsatta skvallrar om att Anders Armgren själv kör i Mellansverige och söderut.

– Javisst, jag kör ut stora maskiner som hyrs ut, grävmaskiner, liftar, vältrar … Firman har depåer i Kumla och Skövde.

På kartan har han börjat markera fyra typer av ställen att stanna på. Svart betyder en vanlig parkering. Rött är en parkering med diesel. Blått en parkering med mat. Och en lila lastbil på den nya kartan betyder att det finns plats att ta rast med lastbilen och dessutom diesel och mat. Varje plats beskrivs med ett par rader där det kan framgå om det finns dusch eller kanske en möjlighet att nattparkera bakom låsta grindar.

– Min tanke är att det ska gå att hitta små guldkorn och inte bara de stora parkeringarna som redan finns i olika appar, säger Anders Armgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    26 september, 2024

    Hej! ska ut på min första turné i landet och detta verkar vara en oerhört bra sak för mig gå efter..
    Man har ju inte riktigt tid att hitta alla ställen med körtiderna och även om det finns mycket information på nätet så är det inte specificerat för lastbilar...
    Tycker detta verkar vara ett mycket bra och detaljerat koncept! Tack så mycket!
    Är nog inte ensam att tycka det.
    Jag hoppas ni fortsätter utveckla kartan! :)

  2. Martin larsson:
    13 oktober, 2023

    Länken går in i Google maps och visar alla stoppen där.
    Det är ju bra men sedan ligger dom kvar där som en filt över hela kartan.
    Detta även om jag går in via Google mars direkt.
    Hur får man bort lasbilsdtoppen från kartan.
    Martin

  3. Kristina Sjöberg:
    27 oktober, 2023

    Hej Martin!
    Den frågan får du ställa till Anders som har gjort kartan. Han hänvisar till sin e-postadress anders.armgren@gmail.com.

  4. Karlsson:
    4 september, 2023

    Saknar nu bara en karta över säkra parkeringar med övervakning/inhägnat. 🤗

  5. Janne Lindberg:
    22 november, 2022

    Mycket bra, brottas dagligen med o hitta platser själv och till mina chaufförer !!

  6. Magnus Grahn:
    13 november, 2019

    Kanon

  7. Sebastian:
    25 september, 2019

    Det är mycket som inte stämmer...! På flera ställen finns det inga duschar t.ex.
    Ska ni duscha så satsa på Rasta ställen.
    Sen har jag fått böter på vissa ställen där man har kickat av släpet.

  8. Worla Adadevoh:
    4 december, 2017

    Perfect! Det är på tiden.

  9. Roger Nilsson:
    4 december, 2017

    Kanon bra 👍👍👍

Lästips:

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stort sug efter chaufförer trots lågkonjunktur

Åkeri. Arbetslösheten i Sverige stiger och är uppe på 9,4 procent. Men enligt Tyas mätningar är det många åkerier som vill anställa fler.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.