Här släpps fartyg utan avtal in
Hamn. Förebyggande arbete har gett resultat. När ITF-inspektörerna ser att ett fartyg utan giltigt avtal är på väg kontaktar de aktuell hamn – färre bekvämlighetsflaggade fartyg anlöper i dag svenska hamnar jämfört med för bara några år sedan. Uddevalla är en av de som inte sätter stopp, men de vill hålla dialogen levande med ITF.
Uddevalla hamn den 14 mars i år: Stuveriarbetare stoppade lossning av fartyget Bonette, som satts i blockad av fackförbundet Seko. Efter drygt tre timmar kunde blockaden hävas sedan de grekiska ägarna gått med på att låta kaptenen skriva under det standardiserade kollektivavtal som är framtaget av Internationella Transportarbetarefederationen (ITF).
– Blockaden hade kunnat undvikas med stöd av hamnordningen, anser jag. En vecka tidigare talade jag med hamnens vd, för att försöka förmå honom att inte ta in fartyget till kaj men till vår besvikelse valde han att låta göra det, säger Transports Fredrik Brådd.
Han är en av förbundets två ITF-inspektörer, den andre är Göran Larsson. De delar bevakningen så att Fredrik Brådd främst ansvarar för hamnar i norra och mellersta landet, Göran Larsson för hamnar på Västkusten och Vänerhamn. På samma sätt har Seko två ITF-inspektörer i Sverige.
När det gäller just Bonette fick ITF-inspektörerna redan i mitten av februari en fråga om fartyget från mäklare på skeppsmäklarbolaget Carl Lundvall. De lämnade då information: Det saknades giltigt avtal för besättningen ombord på fartyget, som är registrerat i Marshallöarna.
Liksom i liknande fall kontaktade då inspektörerna också den aktuella hamnen, som tar frågan vidare och beslutar om att ett fartyg inte får komma in till kaj utan giltigt ITF-avtal.
– Vi får dagligen förfrågningar från flertalet befraktare som vill ha bekräftelse att fartyg som är nominerade är okej. Annars tar de in något annat, säger Fredrik Brådd.
Under flera år har han arbetat förebyggande när det rör bekvämlighetsflaggade fartyg tillsammans med Sekos ITF-inspektör Håkan André, främst på ostkusten. De har träffat en rad olika aktörer; hamnbolag, fartygsoperatörer, skeppsmäklare, agenter och ägare av gods.
– Det har gett bra resultat. Färre avtalslösa fartyg ankommer, och kraven från hamnarna har ökat, säger Fredrik Brådd.
Ulf Stenberg är vd för kommunala Uddevalla Hamnterminal AB. Han har kursen klar. Den innebär att hamnen i förväg inte heller framöver kommer att stoppa fartyg från att gå in, trots information om att det saknas avtal som reglerar att besättningen har drägliga villkor.
– Jag är tydlig med att vi är inga poliser och tycker heller inte att vi ska vara det. Att Göran ringer och informerar betyder inte att vi stoppar en båt från att gå in, men jag uppskattar dialogen med ITF och det råder inget motsatsförhållande mellan oss, vi har bara olika ansvarsområden, säger Ulf Stenberg.
ITF-inspektör Göran Larsson var den som, tillsammans med Annika Barning från Seko, förhandlade fram det avtal som gjorde att blockaden i våras kunde hävas bara efter några timmar.
– Vi har ju absolut inte heller något emot de inspektioner som görs i hamn, för att besättningarna ska få mänskliga löner och arbetsvillkor, säger Ulf Stenberg.
Däremot är han åter tydlig med att han inte kommer ändra sig när det gäller att stoppa fartyg utan avtal, och att det inte påverkas hur andra hamnar gör. Göran Larsson är också tydlig: Han kommer fortsätta att ligga på om saken.