Uddevalla är en av få hamnar i Sverige som inte stoppar bekvämlighetsflaggade fartyg när ITF-inspektörerna slår larm, ofta veckor innan det är aktuellt. För fartyget som ligger vid kajen för lossning är alla papper i ordning (arkivbild).
Close
Uddevalla är en av få hamnar i Sverige som inte stoppar bekvämlighetsflaggade fartyg när ITF-inspektörerna slår larm, ofta veckor innan det är aktuellt. För fartyget som ligger vid kajen för lossning är alla papper i ordning (arkivbild).
Close

Här släpps fartyg utan avtal in

Hamn. Förebyggande arbete har gett resultat. När ITF-inspektörerna ser att ett fartyg utan giltigt avtal är på väg kontaktar de aktuell hamn – färre bekvämlighetsflaggade fartyg anlöper i dag svenska hamnar jämfört med för bara några år sedan. Uddevalla är en av de som inte sätter stopp, men de vill hålla dialogen levande med ITF.

Uddevalla hamn den 14 mars i år: Stuveriarbetare stoppade lossning av fartyget Bonette, som satts i blockad av fackförbundet Seko. Efter drygt tre timmar kunde blockaden hävas sedan de grekiska ägarna gått med på att låta kaptenen skriva under det standardiserade kollektivavtal som är framtaget av Internationella Transportarbetarefederationen (ITF).

– Blockaden hade kunnat undvikas med stöd av hamnordningen, anser jag. En vecka tidigare talade jag med hamnens vd, för att försöka förmå honom att inte ta in fartyget till kaj men till vår besvikelse valde han att låta göra det, säger Transports Fredrik Brådd.

Fartyget Bonette i Uddevalla hamn. Foto: Privat

Han är en av förbundets två ITF-inspektörer, den andre är Göran Larsson. De delar bevakningen så att Fredrik Brådd främst ansvarar för hamnar i norra och mellersta landet, Göran Larsson för hamnar på Västkusten och Vänerhamn. På samma sätt har Seko två ITF-inspektörer i Sverige.

När det gäller just Bonette fick ITF-inspektörerna redan i mitten av februari en fråga om fartyget från mäklare på skeppsmäklarbolaget Carl Lundvall. De lämnade då information: Det saknades giltigt avtal för besättningen ombord på fartyget, som är registrerat i Marshallöarna.

Liksom i liknande fall kontaktade då inspektörerna också den aktuella hamnen, som tar frågan vidare och beslutar om att ett fartyg inte får komma in till kaj utan giltigt ITF-avtal.

– Vi får dagligen förfrågningar från flertalet befraktare som vill ha bekräftelse att fartyg som är nominerade är okej. Annars tar de in något annat, säger Fredrik Brådd.

Under flera år har han arbetat förebyggande när det rör bekvämlighetsflaggade fartyg tillsammans med Sekos ITF-inspektör Håkan André, främst på ostkusten. De har träffat en rad olika aktörer; hamnbolag, fartygsoperatörer, skeppsmäklare, agenter och ägare av gods.

– Det har gett bra resultat. Färre avtalslösa fartyg ankommer, och kraven från hamnarna har ökat, säger Fredrik Brådd.

Hamn-vd Ulf Stenberg. Foto: Pernilla Ahlsén
Hamn-vd Ulf Stenberg. Foto: Pernilla Ahlsén

Ulf Stenberg är vd för kommunala Uddevalla Hamnterminal AB. Han har kursen klar. Den innebär att hamnen i förväg inte heller framöver kommer att stoppa fartyg från att gå in, trots information om att det saknas avtal som reglerar att besättningen har drägliga villkor.

– Jag är tydlig med att vi är inga poliser och tycker heller inte att vi ska vara det. Att Göran ringer och informerar betyder inte att vi stoppar en båt från att gå in, men jag uppskattar dialogen med ITF och det råder inget motsatsförhållande mellan oss, vi har bara olika ansvarsområden, säger Ulf Stenberg.

ITF-inspektör Göran Larsson var den som, tillsammans med Annika Barning från Seko, förhandlade fram det avtal som gjorde att blockaden i våras kunde hävas bara efter några timmar.

– Vi har ju absolut inte heller något emot de inspektioner som görs i hamn, för att besättningarna ska få mänskliga löner och arbetsvillkor, säger Ulf Stenberg.

Däremot är han åter tydlig med att han inte kommer ändra sig när det gäller att stoppa fartyg utan avtal, och att det inte påverkas hur andra hamnar gör. Göran Larsson är också tydlig: Han kommer fortsätta att ligga på om saken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Fartyg vid containerhamnen i Göteborg ska få tillgång till landström för att minska utsläppen. Foto: Göteborgs Hamn

18,8 miljoner euro till elanslutning av fartyg

Hamn. Fyra hamnar i Nordeuropa får dela på 18,8 miljoner euro för att elansluta containerfartyg som ligger vid kaj.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.