Här stannar taxi

Nu får de protesterande lastbilschaufförerna sällskap av taxi. Två gånger per dygn uppmanas taxichaufförer att stanna sina bilar i en kvart för rätten till kollektivavtal i upphandlingarna. Michael Estwik, taxiförare i Umeå, har fått nog och startade proteströrelsen.

Sedan slutet av november är det många lastbilschaufförer i Sverige som stannar sina fordon två gånger per dygn, en kvart i taget. Stoppen är en protest mot den dom i Sundsvalls tingsrätt som friade en lastbilschaufför med ogiltigt körkort. Tingsrätten anser att chauffören själv blivit lurad och inte kan ställas till svars.

I två veckors tid har taxichaufförer sympatistannat med lastbilarna. Facebookgruppen Här stannar taxi för Sverige har en nedladdningsbar instruktionsmanual där det står att ”varje dag finns det minst 2 200 lastbilar som kör olagligt i Sverige och många av dessa körs dessutom av chaufförer som saknar kunskapen om hur man framför en lastbil på ett säkert sätt. Vi inom taxi möter dessa lastbilar dagligen och vi måste visa samhället och politiker att detta inte är okej”.

Men från och med i går gäller uppropet även de egna arbetsvillkoren. Så här står det på gruppens Facebooksida: ”Vi säger nu ifrån och vill inte längre fortsätta köra barn, sjuka, funktionshindrade och äldre på ackordslön! Vi kräver att politiker ska ta sitt ansvar och kräva kollektivavtal vid upphandling, inte bara för oss utan även för de som vi skjutsar, deras anhöriga samt för våra medtrafikanter. Därför kommer vi att stanna en kvart vid varje tolvslag och vi kommer göra det ända fram tills valet den 22 mars om inte vi kan få fram en blocköverskridande överenskommelse i riksdagen med att gå med på våra krav och ta fram en lag som kräver kollektivavtal vid all offentlig upphandling.”

Initiativtagare till protestaktionerna är Michael Estwik, taxichaufför i Umeå.

– Vi fortsätter fram till nyvalet eftersom det tar tid att organisera. Dels vill vi uppmärksamma allmänheten på hur det ser ut inom taxi, det är väldigt få som vet om att vi kör till exempel skolbarn på ackordslön. Dels vill vi kunna nå full effekt och sprida det här över hela landet så vi kan knacka på i Rosenbad med våra krav.

Är det någon arbetsgivare som har reagerat?

– Jag vet bara en och det är en gammal arbetsgivare till mig som tycker det är kanonbra. Det här är ju för deras skull också. Vinner vi på det här så vinner de också.

Karin Bergman, kommunikations- och pr-ansvarig på Taxikurir, säger att aktionen är helt okej för deras del.

– Vi tycker om ordning och reda, säger hon. Att köra i trafik utan körkort är helt galet. Vi har inget emot att chaufförerna går ut i ministrejker. De är egna åkare, egna företagare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.