Här stannar taxi
Nu får de protesterande lastbilschaufförerna sällskap av taxi. Två gånger per dygn uppmanas taxichaufförer att stanna sina bilar i en kvart för rätten till kollektivavtal i upphandlingarna. Michael Estwik, taxiförare i Umeå, har fått nog och startade proteströrelsen.
Sedan slutet av november är det många lastbilschaufförer i Sverige som stannar sina fordon två gånger per dygn, en kvart i taget. Stoppen är en protest mot den dom i Sundsvalls tingsrätt som friade en lastbilschaufför med ogiltigt körkort. Tingsrätten anser att chauffören själv blivit lurad och inte kan ställas till svars.
I två veckors tid har taxichaufförer sympatistannat med lastbilarna. Facebookgruppen Här stannar taxi för Sverige har en nedladdningsbar instruktionsmanual där det står att ”varje dag finns det minst 2 200 lastbilar som kör olagligt i Sverige och många av dessa körs dessutom av chaufförer som saknar kunskapen om hur man framför en lastbil på ett säkert sätt. Vi inom taxi möter dessa lastbilar dagligen och vi måste visa samhället och politiker att detta inte är okej”.
Men från och med i går gäller uppropet även de egna arbetsvillkoren. Så här står det på gruppens Facebooksida: ”Vi säger nu ifrån och vill inte längre fortsätta köra barn, sjuka, funktionshindrade och äldre på ackordslön! Vi kräver att politiker ska ta sitt ansvar och kräva kollektivavtal vid upphandling, inte bara för oss utan även för de som vi skjutsar, deras anhöriga samt för våra medtrafikanter. Därför kommer vi att stanna en kvart vid varje tolvslag och vi kommer göra det ända fram tills valet den 22 mars om inte vi kan få fram en blocköverskridande överenskommelse i riksdagen med att gå med på våra krav och ta fram en lag som kräver kollektivavtal vid all offentlig upphandling.”
Initiativtagare till protestaktionerna är Michael Estwik, taxichaufför i Umeå.
– Vi fortsätter fram till nyvalet eftersom det tar tid att organisera. Dels vill vi uppmärksamma allmänheten på hur det ser ut inom taxi, det är väldigt få som vet om att vi kör till exempel skolbarn på ackordslön. Dels vill vi kunna nå full effekt och sprida det här över hela landet så vi kan knacka på i Rosenbad med våra krav.
Är det någon arbetsgivare som har reagerat?
– Jag vet bara en och det är en gammal arbetsgivare till mig som tycker det är kanonbra. Det här är ju för deras skull också. Vinner vi på det här så vinner de också.
Karin Bergman, kommunikations- och pr-ansvarig på Taxikurir, säger att aktionen är helt okej för deras del.
– Vi tycker om ordning och reda, säger hon. Att köra i trafik utan körkort är helt galet. Vi har inget emot att chaufförerna går ut i ministrejker. De är egna åkare, egna företagare.