Close
Vakuumplattor används vid förtöjning av fartyg i Kapellskärs hamn sedan september i år.
Close

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

I mitten av september var det premiär för den nya sugtekniken i hamnen i södra Roslagen. Med plattorna går det att förtöja och lösgöra fartyg på mindre än 30 respektive 15 sekunder.

Det är Finnlines nya fartyg, Finnsirius, som lägger till med hjälp av vakuumteknik. Hon sugs in med hjälp av ett tiotal plattor, anslutna till landström med en kraft motsvarande den el tusen hushåll kan använda samtidigt.

Finnsirius går på en rutt mellan Kappelskär och Nådendal i Finland. Där används redan sugproppar för förtöjning av passagerarfärjor i bland annat Åbo hamn. Men i Sverige är det alltså Kappelskär, som ingår i kommunala bolaget Stockholms Hamnar, som är först ut.

Sugpropparna ska både minska omlastningstiderna i hamn och öka säkerheten för hamnarbetarna. Det traditionella sättet att förtöja, med trossar, är det moment som innebär högst risk för personskador.

Stockholms Hamnar framhåller att den nya vakuumtekniken även minskar miljöpåverkan.

Genom att fartygen kan slå av motorerna tidigare minskar utsläppen av bland annat koldioxid, samtidigt som mindre bränsle går åt.

– Automatisk förtöjning med vakuumteknik ökar hållbarheten genom en säkrare arbetsmiljö och minskad miljöpåverkan, säger Stockholms Hamnars marknadschef Johan Wallén i ett pressmeddelande.

Hamnbolaget har tillsammans med Finnline planerat och infört den nya tekniken inför rederiets nya fartygs ankomst.

Elanslutning för fartyg introducerades av Stockholms Hamnar redan på 1980-talet och i dag är samtliga bolagets sju hamnar utrustade med elanslutningar.

Anläggningarna för automatförtöjning och elanslutning i Kapellskärs hamn är delfinansierade av EU genom ett särskilt projekt. När det gäller elanslutningen är det även finansierat med stöd av det nationella investeringsstödet Klimatklivet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    7 december, 2023

    Underbart att se hur ny teknik används för att effektivisera och göra arbetet säkrare.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya tag med nykterhetskontroller och alkobommar i hamnarna

Rattfylleri. 2017 anslog regeringen 78 miljoner kronor till alkobommar och andra nykterhetskontroller i Sveriges hamnar. Efter försök i Stockholm och Göteborg hamnade frågan i långbänk. Coronan kom och drograttfyllan ökade, särskilt bland lastbilsförare. Nu tar sittande regering och Trafikverket nya tag.

Transportarbetarens logga

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Corona-ironi och allvar blandas på Örebro truckstop

Åkeri. – Det är helt förbjudet för oss att komma in eller gå på toaletten. Lastbilsföraren Jack Johansson får lägga ifrån sig fraktsedlar och handdator på flaket när han kommer med gods till en terminal. I rådande coronatider.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.