Close
Vakuumplattor används vid förtöjning av fartyg i Kapellskärs hamn sedan september i år.
Close

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

I mitten av september var det premiär för den nya sugtekniken i hamnen i södra Roslagen. Med plattorna går det att förtöja och lösgöra fartyg på mindre än 30 respektive 15 sekunder.

Det är Finnlines nya fartyg, Finnsirius, som lägger till med hjälp av vakuumteknik. Hon sugs in med hjälp av ett tiotal plattor, anslutna till landström med en kraft motsvarande den el tusen hushåll kan använda samtidigt.

Finnsirius går på en rutt mellan Kappelskär och Nådendal i Finland. Där används redan sugproppar för förtöjning av passagerarfärjor i bland annat Åbo hamn. Men i Sverige är det alltså Kappelskär, som ingår i kommunala bolaget Stockholms Hamnar, som är först ut.

Sugpropparna ska både minska omlastningstiderna i hamn och öka säkerheten för hamnarbetarna. Det traditionella sättet att förtöja, med trossar, är det moment som innebär högst risk för personskador.

Stockholms Hamnar framhåller att den nya vakuumtekniken även minskar miljöpåverkan.

Genom att fartygen kan slå av motorerna tidigare minskar utsläppen av bland annat koldioxid, samtidigt som mindre bränsle går åt.

– Automatisk förtöjning med vakuumteknik ökar hållbarheten genom en säkrare arbetsmiljö och minskad miljöpåverkan, säger Stockholms Hamnars marknadschef Johan Wallén i ett pressmeddelande.

Hamnbolaget har tillsammans med Finnline planerat och infört den nya tekniken inför rederiets nya fartygs ankomst.

Elanslutning för fartyg introducerades av Stockholms Hamnar redan på 1980-talet och i dag är samtliga bolagets sju hamnar utrustade med elanslutningar.

Anläggningarna för automatförtöjning och elanslutning i Kapellskärs hamn är delfinansierade av EU genom ett särskilt projekt. När det gäller elanslutningen är det även finansierat med stöd av det nationella investeringsstödet Klimatklivet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    7 december, 2023

    Underbart att se hur ny teknik används för att effektivisera och göra arbetet säkrare.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya tag med nykterhetskontroller och alkobommar i hamnarna

Rattfylleri. 2017 anslog regeringen 78 miljoner kronor till alkobommar och andra nykterhetskontroller i Sveriges hamnar. Efter försök i Stockholm och Göteborg hamnade frågan i långbänk. Coronan kom och drograttfyllan ökade, särskilt bland lastbilsförare. Nu tar sittande regering och Trafikverket nya tag.

Transportarbetarens logga

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Corona-ironi och allvar blandas på Örebro truckstop

Åkeri. – Det är helt förbjudet för oss att komma in eller gå på toaletten. Lastbilsföraren Jack Johansson får lägga ifrån sig fraktsedlar och handdator på flaket när han kommer med gods till en terminal. I rådande coronatider.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.