Här sugs fartyg in
Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.
I mitten av september var det premiär för den nya sugtekniken i hamnen i södra Roslagen. Med plattorna går det att förtöja och lösgöra fartyg på mindre än 30 respektive 15 sekunder.
Det är Finnlines nya fartyg, Finnsirius, som lägger till med hjälp av vakuumteknik. Hon sugs in med hjälp av ett tiotal plattor, anslutna till landström med en kraft motsvarande den el tusen hushåll kan använda samtidigt.
Finnsirius går på en rutt mellan Kappelskär och Nådendal i Finland. Där används redan sugproppar för förtöjning av passagerarfärjor i bland annat Åbo hamn. Men i Sverige är det alltså Kappelskär, som ingår i kommunala bolaget Stockholms Hamnar, som är först ut.
Sugpropparna ska både minska omlastningstiderna i hamn och öka säkerheten för hamnarbetarna. Det traditionella sättet att förtöja, med trossar, är det moment som innebär högst risk för personskador.
Stockholms Hamnar framhåller att den nya vakuumtekniken även minskar miljöpåverkan.
Genom att fartygen kan slå av motorerna tidigare minskar utsläppen av bland annat koldioxid, samtidigt som mindre bränsle går åt.
– Automatisk förtöjning med vakuumteknik ökar hållbarheten genom en säkrare arbetsmiljö och minskad miljöpåverkan, säger Stockholms Hamnars marknadschef Johan Wallén i ett pressmeddelande.
Hamnbolaget har tillsammans med Finnline planerat och infört den nya tekniken inför rederiets nya fartygs ankomst.
Elanslutning för fartyg introducerades av Stockholms Hamnar redan på 1980-talet och i dag är samtliga bolagets sju hamnar utrustade med elanslutningar.
Anläggningarna för automatförtöjning och elanslutning i Kapellskärs hamn är delfinansierade av EU genom ett särskilt projekt. När det gäller elanslutningen är det även finansierat med stöd av det nationella investeringsstödet Klimatklivet.