Här tillverkas rena smörjan

Är det här en godisfabrik? Den sega gojan ser ut som en blandning av vaniljfudge och chokladkola – men är knappast till för att ätas. Det är fett och gör sig bäst i allt från pyttesmå ventiler till tunga maskiner inom tillverkningsindustrin. Välkommen till Axel Christiernsson i Nol, ensam i Norden om att tillverka smörja.

Nästa gång du åker norrut från Göteborg, håll ögonen öppna. Tre mil uppåt Göta älv, på vänster sida, har du Axel Christiernssons smörjfettfabrik. Nordens enda. Ligger det ett fartyg vid kaj? Det kommer förmodligen från Holland eller England och håller på att pumpas fritt från basolja, som ska användas till någon av de 300 olika fettblandningarna.

Inne i fabriken brummar och pyser det om grytorna. Fettet bubblar och fräser. Det ser ut som sockerkaksmet, fudge eller kola. Den varma ullfettsyran får hela stället att lukta våt bagge. Lite mysigt faktiskt.

– Nu ja, säger Bengt Mattsson som är skyddsombud och klubbordförande på fabriken. Men det fastnar överallt och är svårt att tvätta bort. Ibland använder vi dessutom svavel och då kan det osa rätt bra av ruttna ägg här.

Visste du att recepten från 1940-talet håller än? Det är på dem fetterna fortfarande oftast blandas. Uppenbarligen funkar det. Axel Christiernsson har kunnat öppna fabriker i både Holland, Frankrike och USA och exporterar numera sin smörja till jordens alla hörn. Det är oljebolagen som beställer och fettet används till kullager, bromsar, armaturer, små ventiler, stora pappersmaskiner. Allt.

Kliver du in i fabriken kommer du se att det finns några kvarlevor från början av 1900-talet här. Men det mesta är förstås utbytt. Maskinerna är ju klart driftsäkrare i dag. Och du kommer inte in utan skyddsskor. Förr var det ingen som tänkte på sådant som hörselskydd, hjälmar och stålhättor.

Vill du höra mer om hur saker och ting har förändrats ska du fråga efter Bo Nordgren. Han har jobbat på Axel Christiernsson sedan 1968 och är därmed fabrikens äldste medarbetare. Han säger att det har blivit stressigare.

– Förr hade vi på lager och behövde inte jobba med ”just in time”. Vi hade framförhållning och arbetade i ett annat tempo.

Men fråga honom om buset på fabriken! Förr fanns det mer tid för sådant. Han kommer att berätta om killen som preparerade chokladen med laxermedel och sen bjöd sina arbetskamrater. Alla fick ont i magen. Killen hoppade ut genom fönstret.

Eller fråga honom om interntelefonerna.

– Först smetade man in luren med bläckfärg, sen gick man och ringde. Den som svarade blev blå runt hela örat.

Men vill du träffa Bo måste du skynda dig. För i sommar går han i pension. Det ska bli ”görgött”, tycker han. Han har gjort sitt.

– Det är dags att släppa in ungdomen nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.