Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

Harald Fabricius är vice ordförande i 3F Köpenhamns chaufförer.
Harald Fabricius är vice ordförande i 3F Köpenhamns chaufförer. Foto: 3F

Var håller ni till?

– Det är i Helsingör, på LO Skolen-Konventum.

Kommer många svenska transportare?

– Na ja, det vet vi ju inte än. Det finns tid att anmäla sig fram till slutet av september. Men vi hoppas självklart att så många som möjligt kommer, från alla tre länder.

Ni välkomnar särskilt unga deltagare?
– I inbjudan uppmanar vi till att få med unga, det är viktigt på en sådan här konferens att alla åldersgrupper finns representerade. Intresse och engagemang finns ofta hos yngre, men som i många fack blir det lätt att äldre dominerar i sammanhanget.

Vilket är viktigaste tema under dagarna?

– Det är flera. Ett är otrygga anställningsformer, som falska egenanställningar och 0-timmarskontrakt. Det är ett växande problem i samhället och viktigt att ha med på den politiska agendan.

Ni lyfter också EU:s vägpaket? (vejpakken/mobilitetspaketet)?
– Ja, det handlar om hur det går med kontrollen och uppföljningen av de nya reglerna – intentionerna att skapa schysta villkor för chaufförer är goda, utan effektiv kontroll är paketet inte mycket värt. Men vi i Danmark har i dag gott hopp om att ett effektivt kontrollsystem införs.

Förlåt, men är det inte lättare med kontroller i ert jämförelsevis lilla land?
– Visst, det skiljer sig kraftigt när det gäller distanser. Men sakfrågan är densamma. Det handlar om hur lastbilstrafiken rör sig, och vi ser kraftiga strömmar av utländsk trafik genom landet.

Vad hoppas ni uppnå med Transportarbetarekonferensen?

– Vi hoppas att så många som möjligt kommer, för att visa solidaritet särskilt med grupper inom transport som är utsatta för lönedumpning och otrygghet.

Hur kan jag delta?
– Som svensk anmäler du dig till Transport i Malmö. Hör med Kenneth (Pettersson, ordförande avdelning 12)!

Fotnot: Skandinaviska Transportarbetarekonferensen hålls i Helsingör fredag–söndag, 22–24 oktober. Anmälan senast den 17 september till Transport avdelning 12 Malmö .

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Affisch för filmen Operation "ilexpress" som hade premiär 1952.

Lastbilarna som besegrade nazisterna – nu är det 80 år sen ”Red ball express”

Årsdagar. Efter landstigningen i Frankrike fick de allierade problem med att få mat och ammunition till sina soldater. Man hade bombat sönder järnvägar och hamnar. En jättesatsning på en dygnet-runt-rutt med lastbilar blev räddningen. Den döptes till ”Red ball express”.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!