Close
Biomassa, alltså restprodukter, från skogsindustrin kommer att spela en stor roll i klimatomställningen. Så långt var debattpanelen överens.
Close

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Almedalen 2018. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Kampen om biomassan är ett återkommande tema i Almedalens olika debattält. De flesta bedömarna är också överens om att skogen kommer att bli en av de viktigaste tillgångarna i omställningen till ett fossilfritt samhälle.

Fast hinder finns. Svante Axelsson, regeringens nationella samordnare för ett fossilfritt Sverige, pekar på att motståndet mot biodrivmedel fortfarande är starkt i övriga EU. Många länder på kontinenten har ont om skog och åkermark för odling av energiskog. Där litar man mera till el och vindkraft.

Fast Axelsson tror ändå att Sverige kan fortsätta på den inslagna vägen – tillsammans med Finland, som också har mycket skog.

– Vi ska bli den första fossilfria välfärdsnationen! mullrade han på ett välbesökt seminarium på onsdagseftermiddagen.

Panelen som bestod av politiker, utredare och folk från skogsindustrin var överens om att skogen är en viktig spelare i klimatomställningen. Växande skog binder den koldioxid som nu bidrar till jordens uppvärmning (enligt en relativt enig forskarkår).

– Bygga hus i trä är ett snabbspår i klimatpolitiken, förkunnade miljöpartisten Emma Hult.

– Kruxet, kontrade Maria Wetterstrand, före detta språkrör i Miljöpartiet, är att flyget och en massa andra aktörer bygger sina framtidsplaner på att det finns stor tillgång på biomassa till ett konkurrenskraftigt pris.

– Vi måste försöka göra en beräkning av hur långt det kan räcka. Biomassan, globalt sett, kommer inte att räcka till allt. Inte om man vill värna den biologiska mångfalden i naturen också, vilket jag anser att vi måste.

Flera debattörer påpekade att biomassa måste komma från fler håll, exempelvis alger från havet och från grödor som odlas på ledig åkermark.

Karl-Henrik Sundström, vd och koncernchef i skogsbolaget Stora Enso, betonade att transporterna är en viktig fråga för skogsindustrin. Till skillnad från andra näringar står själva transporten för en stor del av kostnaden, runt 35–40 procent.

Han kritiserade regeringen för saktfärdighet när det gäller att tillåta längre och tyngre fordon.

– Nu har vi fått 74 ton. Men hur många 74-tonsbilar finns det? Är det fyra i hela landet? Samtidigt öppnar finnarna för 94 ton. Det skapar problem, stora problem. Vi konkurrerar på samma marknad.

Majoriteten av panelen ansåg att ”marknaden” blir den spelare som avgör var skogens biomassa till slut hamnar. Och då måste det ingå att klara ut äganderätten, hävdade flera röster. I dag är det dispyt om vilken ersättning skogsägare ska få när marken skyddas från avverkning.

Svante Axelsson sa:

– Det räcker inte med att äga skog, man måste vara klok skogsägare också. Det är för många som inte ägnar sig åt aktivt skogsbruk.

– Jag är inte orolig för att det blir dragkamp om biomassan, jag oroar mig mer för investeringarna. Att vi inte får fram tillräckligt med satsningar på att få fram bästa möjliga tekniska lösningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    9 juli, 2018

    Jag gick in på Preem och frågade hur det gick med bioinblandningen i bensinen som Preem var ensamma om. Brist på råvara gör att vi inte har någon skogsinblandning. Snödjup och torka är faktorer som påverkar mängden skogsbränsle menligt. Att ta stubbar och rötter ur skogen kommer att leda till en miljöförstöring utan like. Svampar och bakterier som lever på skogsrötter kommer att slås ut och deras nytta kommer att gå förlorad. Vad tror ni händer med skogsjorden om det inte finns rötter att binda den-just det ökade humusmängder i vattendragen.

  2. jan:
    8 juli, 2018

    Skogsägarnas äganderätt är i fara på grund av EU:s artskyddsförordning.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.