Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

– Pandemin har slagit hårt mot alla taxiföretag. Men Taxi Stockholm får fortfarande telefonbeställningar och kommer att ta emot samtal även i framtiden. Vem hanterar dem? Blir det tjänstemännen? I så fall kan man inte säga upp alla telefonister och hänvisa till arbetsbrist, säger Bo Nilsson, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning.

Under våren har Transport förhandlat i omgångar med Taxi Stockholm om jobben på beställningscentralen. Dialogen beskrivs som mycket frostig.

I maj stod det klar att totalt 60 telefonister skulle sparkas. Bara nio blev kvar och på den fackliga sidan fanns en oro även för de tjänsterna.

Tvisten kompliceras av att det finns två inblandade fackförbund. Traditionellt har taxitelefonister varit knutna till Transport och arbetat under Transports kollektivavtal. Men på Taxi Stockholm gjorde tjänstemannafacket Unionen en inbrytning och organiserade under en period många av telefonisterna, som då jobbade på Unionens avtal.

2015 lyfte Transport frågan och efter långdragna diskussioner enades alla tre parter – Transport, Unionen och Taxi Stockholm – om att företagets växeloperatörer ska omfattas av Transports avtal. Trafikledning och en del andra arbetsuppgifter skulle ligga hos tjänstemännen, med facklig hemvist i Unionen.

Uppgörelsen skrevs under hösten 2016 och Transports ombudsman Bo Nilsson var med vid förhandlingsbordet:

– Avtalet var tydligen en skrift i vatten. Nu sparkas alla telefonister. Vi har upprepade gånger frågat vem som ska ta samtalen. Är det tjänstemännen? I så fall bryter Taxi Stockholm mot vår överenskommelse. Bolaget vägrar svara.

I slutet av maj kallade Taxi Stockholm till en ny förhandling, om de nio kvarvarande telefonisterna. Enligt Bo Nilsson blev det hårda diskussioner:

– Bolaget vägrar backa och håller fast vid att personalen ska sägas upp på grund av arbetsbrist. Vi hävdar att det inte finns saklig grund. Det råder inte arbetsbrist och det finns arbetsuppgifter som våra telefonister ska utföra.

– Vi avslutade förhandlingarna i oenighet. Vi har klargjort att Transport kommer att ogiltigförklara uppsägningarna och kräva skadestånd.

I Transport har Taxi Stockholms agerande skapat stor frustration och besvikelse.

Bo Nilsson säger:

– Vi har haft en bra relation genom åren. Taxi Stockholm är en av få beställningscentraler som sett till att alla chaufförer omfattas av kollektivavtal. Förarna har försäkringsskydd och avtalspension.

– Vi har betraktat Taxi Stockholm som seriöst och uppmanat kunderna att välja deras bilar. Nu får vi kanske tänka om.

Uppgörelsen mellan de två facken och Taxi Stockholm tecknades med Unionens fackklubb på företaget. I dag är Oskar Frykberg klubbordförande. Han säger:

– Det är väldigt tråkigt att vi blir av med duktiga kolleger.

Anser Unionen att det är viktigt att stå fast vid uppgörelsen?

– Det är inte upp till oss att bestämma det, utan en fråga för Unionen centralt.

Transportarbetaren har också bett Taxi Stockholms produktionschef Pernilla Samuelsson om en intervju. Hon vill inte svara på frågor, utan hänvisar till företagets pressansvarige.

Följande frågor har på förmiddagen mejlats till Taxi Stockholms pressenhet: (Svaret hade inte kommit klockan 16:40)

  • Varför säger ni upp samtliga telefonister?
  • Kommer er beställningscentral framgent ha kvar möjligheten att beställa en resa via telefon, och då också möjligheten att få prata med en fysisk person – om man önskar det?
  • Om ja: Vem/vilka ska ta emot dessa samtal?
  • Vilket kollektivavtal ska gälla för de anställda som utför dessa arbetsuppgifter?
  • Hur ser Taxi Stockholm på den överenskommelse som Transport, Unionen och företaget träffade den 16 oktober 2016 där parterna enades om skrivningen: ”anställda i befattningen växeloperatörer omfattas av (Transports) Taxiavtal för telefonister”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    17 juni, 2020

    Svar på fråga: Transportarbetaren har inte fått svar än.

  2. Saied Tagavi:
    17 juni, 2020

    Har ni fått svar på de ställda frågor ? Särskilt om att " växeloperatörer skall omfattas av (Transports) Taxiavtal för telefonister".

  3. Saied Tagavi:
    6 juni, 2020

    Jag känner en stor sorg när jag läser artikeln om uppsägning av samtliga växeltelefonisterna på Taxi Stockholm ! Coronapandomin har drabbat hård hela taxibranschen men det är svårt att föreställa mig att så stor och seriös taxiväxel med 100 år erfarenheter skulle falla så snabbt? Det finns anledning att undersöka bakgrunden till uppkomsten av nuvarande ekonomiska situationen. Det är inte bara växeltelefonister som har drabbats hård utan vi har också förlorat branschen serösa taxiväxeln. Det som blir kvar är en oseriös taxibransch som verka tillämpar Kollektivavtal eller betalar skatt eller bryer sig om att ta ett samhälls ansvar. Denna process började sedan 1992 med avreglering av taxibranschen.

Lästips:

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.