Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister
Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.
– Pandemin har slagit hårt mot alla taxiföretag. Men Taxi Stockholm får fortfarande telefonbeställningar och kommer att ta emot samtal även i framtiden. Vem hanterar dem? Blir det tjänstemännen? I så fall kan man inte säga upp alla telefonister och hänvisa till arbetsbrist, säger Bo Nilsson, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning.
Under våren har Transport förhandlat i omgångar med Taxi Stockholm om jobben på beställningscentralen. Dialogen beskrivs som mycket frostig.
I maj stod det klar att totalt 60 telefonister skulle sparkas. Bara nio blev kvar och på den fackliga sidan fanns en oro även för de tjänsterna.
Tvisten kompliceras av att det finns två inblandade fackförbund. Traditionellt har taxitelefonister varit knutna till Transport och arbetat under Transports kollektivavtal. Men på Taxi Stockholm gjorde tjänstemannafacket Unionen en inbrytning och organiserade under en period många av telefonisterna, som då jobbade på Unionens avtal.
2015 lyfte Transport frågan och efter långdragna diskussioner enades alla tre parter – Transport, Unionen och Taxi Stockholm – om att företagets växeloperatörer ska omfattas av Transports avtal. Trafikledning och en del andra arbetsuppgifter skulle ligga hos tjänstemännen, med facklig hemvist i Unionen.
Uppgörelsen skrevs under hösten 2016 och Transports ombudsman Bo Nilsson var med vid förhandlingsbordet:
– Avtalet var tydligen en skrift i vatten. Nu sparkas alla telefonister. Vi har upprepade gånger frågat vem som ska ta samtalen. Är det tjänstemännen? I så fall bryter Taxi Stockholm mot vår överenskommelse. Bolaget vägrar svara.
I slutet av maj kallade Taxi Stockholm till en ny förhandling, om de nio kvarvarande telefonisterna. Enligt Bo Nilsson blev det hårda diskussioner:
– Bolaget vägrar backa och håller fast vid att personalen ska sägas upp på grund av arbetsbrist. Vi hävdar att det inte finns saklig grund. Det råder inte arbetsbrist och det finns arbetsuppgifter som våra telefonister ska utföra.
– Vi avslutade förhandlingarna i oenighet. Vi har klargjort att Transport kommer att ogiltigförklara uppsägningarna och kräva skadestånd.
I Transport har Taxi Stockholms agerande skapat stor frustration och besvikelse.
Bo Nilsson säger:
– Vi har haft en bra relation genom åren. Taxi Stockholm är en av få beställningscentraler som sett till att alla chaufförer omfattas av kollektivavtal. Förarna har försäkringsskydd och avtalspension.
– Vi har betraktat Taxi Stockholm som seriöst och uppmanat kunderna att välja deras bilar. Nu får vi kanske tänka om.
Uppgörelsen mellan de två facken och Taxi Stockholm tecknades med Unionens fackklubb på företaget. I dag är Oskar Frykberg klubbordförande. Han säger:
– Det är väldigt tråkigt att vi blir av med duktiga kolleger.
Anser Unionen att det är viktigt att stå fast vid uppgörelsen?
– Det är inte upp till oss att bestämma det, utan en fråga för Unionen centralt.
Transportarbetaren har också bett Taxi Stockholms produktionschef Pernilla Samuelsson om en intervju. Hon vill inte svara på frågor, utan hänvisar till företagets pressansvarige.
Följande frågor har på förmiddagen mejlats till Taxi Stockholms pressenhet: (Svaret hade inte kommit klockan 16:40)
- Varför säger ni upp samtliga telefonister?
- Kommer er beställningscentral framgent ha kvar möjligheten att beställa en resa via telefon, och då också möjligheten att få prata med en fysisk person – om man önskar det?
- Om ja: Vem/vilka ska ta emot dessa samtal?
- Vilket kollektivavtal ska gälla för de anställda som utför dessa arbetsuppgifter?
- Hur ser Taxi Stockholm på den överenskommelse som Transport, Unionen och företaget träffade den 16 oktober 2016 där parterna enades om skrivningen: ”anställda i befattningen växeloperatörer omfattas av (Transports) Taxiavtal för telefonister”.