Close
Seriösa taxiföretag har svårt att konkurrera med lågprisaktörer vid regionala upphandlingar av servicetrafik – allt styrs av lägsta pris, enligt kritik från bland annat facket. (ARKIVBILD)
Close

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Rose-Marie Eberhardson, Hans Wahlström, Ola Bodin, Niclas Sandström och Fredrik Ohrling utanför vita villan som rymmer Gävleavdelningens kontor. Foto: Lilly Hallberg
Niclas Sandström, med kamraterna på Gävleavdelningen.

– Jag pratade förra veckan med en förare och han jobbade över 290 timmar bara i november. Och där finns inget kollektivavtal, det finns ingenting – de får inte betalt som de ska. Ingen ska behöva ha det så i sitt arbete, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.

Flera av taxibolagen som vunnit upphandlingar hos X-trafik, Region Gävleborgs trafikbolag, saknar kollektivavtal. Ett grundproblem i sammanhanget, enligt facket.

– Att man gjort en usel upphandling vet redan X-trafik. Men tyvärr är det ju tre år kvar, säger Niclas Sandström.

Och det har varit problem under lång tid, enligt honom: En fråga är uppföljning av lönerna, särskilt i bolag som vunnit avtal genom att lägga orealistiskt låga bud.

– X-trafik har i över ett år lovat kontroller, säger Niclas Sandström.

Enligt ansvariga på X-trafik pågår dock kontrollerna av företag om saknar kollektivavtal för fullt. Nu. Avdelningschefen Andreas Eriksson beklagar att det dragit ut på tiden men säger till SR Gävleborg att kontrollerna av den upphandlade trafiken ”i grunden är tillräckliga”.

I kontrollerna synas bland annat anställningsavtal och lönespecifikationer.

Nytt bokningssystem

I maj i år infördes ett nytt planerings- och bokningssystem för den anropsstyrda trafiken i regionen. Något som drastiskt förändrade arbetsvillkoren för många chaufförer och som ökade stressen ytterligare. Framför allt var det problem med orimliga körtider men också dålig samordning. Flera bilar kunde ibland styras till samma kund.

Branschträff i Bollnäs 29 augusti för åkare och förare i taxibranschen. Foto: Niclas Sandström

I slutet av sommaren bjöd två Transportavdelningar – avdelning 11 Norduppland/Gästrikland och avdelning 18 Hälsingland – gemensamt in till en branschträff i Bollnäs för åkare och förare som utför samhällsbetalda resor i Region Gävleborg. Med var också politiker och tjänstemän från regionen.

En punkt på branschträffen var genomgång av upphandlad trafik och hur den påverkar branschens aktörer.

Under hösten blev förhållandena något bättre, enligt flera chaufförer. Bland annat lades extra tid till för vissa körningar och moment, som exempelvis hjälp med lyft eller vid hämtning av rullstolsburna. Men sedan slopades extratiderna.

Niclas Sandström uttrycker i SR Gävleborgs sändning att det är tur att föräldrar, eller anhöriga till äldre, inte vet hur illa det är.

– Jag vet inte om jag skulle sätta mina barn att åka med någon av lågprisbolagens förare. De är tvungna att jobba, jobba, jobba – mata på med timmar, mer än vad som är tillåtet. Kan ha haft sena körningar till hockey en kväll och sedan tidiga skolskjutsar nästa morgon utan den vilotid som krävs mellan, säger han.

För facket fortsätter arbetet. Bland annat är en ny branschträff planerad till början av nästa år.

Transport genomför också en ny enkätundersökning bland förarna. En tidigare enkät visade att problem med stress är utbredd. Flera av frågorna rör säkerhetsaspekter, både för dem som kör och dem som är beroende av körningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Catarina Kjellberg Knutsson:
    17 januari, 2025

    Det måste väl ingå någon spec från Regionen vad de kräver av respektive bolag? Dvs tecknade kollektivavtal. Om företagen inte har det, måste det väl gå att säga upp avtalet?
    Sen förstår jag inte varför förarna inte kör som man ska. Hinner man inte med att köra utan att bryta mot trafikregler, så är det faktiskt INTE förarens fel! Hamnar på X-trafiks bord.
    Om inte arbetstidslagen följs hamnar väl det på både bolagen's och X-Trafik's bord?
    Allt bryts det ju mot, så det måste gå att bryta ingångna avtal, endast pga det. Helt sanslöst att X-trafik skyller på att avtalet ska hållas i 3 år till! Rullstolar och omsorgsresor TAR tid att lasta och lasta ur.
    Trafiksituationer TAR tid, speciellt vintertid.
    Klantig upphandlare om inte detta skrivits in i avtalen. Avtalsbrott måste per automatik generera i uppsägning av avtal!
    Gor om och gör RÄTT!

  2. Zoran Visnjic:
    16 januari, 2025

    Det är samma i kronoberg och Kalmars län

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.