Hård kritik mot straffavgifter – nu ses reglerna över
De nya sanktionsavgifterna för brott mot kör- och vilotidsreglerna har kritiserats hårt av åkeribranschen. Nu startar Transportstyrelsen en ny granskning som tar sikte just på företagskontrollerna och de straffavgifter som i bland drabbar både förare och åkeri. En fråga som ska utredas är om Sverige tillämpar regelverket mer fyrkantigt än andra EU-länder.
Redan i våras påbörjade den statliga myndigheten Transportstyrelsen en översyn av de omdiskuterade kör- och vilotidsreglerna. Nu utvidgas uppdraget och utredarna får ta sig an sanktionssystemet.
En fråga är hur vanligt det är att åkerier fått betala höga avgifter för en rad småförseelser.
En annan handlar om Sveriges agerande. Ett huvudsyfte med kör- och vilotidsreglerna, betonar Transportstyrelsen, är att skapa konkurrens på lika villkor mellan EU:s länder.
”Utgångspunkten är att vår tillämpning ska ansluta till ett normalläge i Europa, varken mer eller mindre strikt än i våra konkurrentländer”, skriver Transportstyrelsen.
Myndighets utredare kommer nu att besöka en rad namngivna EU-stater för att se hur regler och praxis fungerar där.
Transportstyrelsen ska också ta sig en funderare på om det är en form av dubbelbestraffning när straffavgifter utdöms både mot chaufförer och arbetsgivare för samma förseelser.
Storleken på sanktionsavgifterna ska också granskas. I dag är maxbeloppet tio procent av omsättningen eller högst 200 000 kronor, för syndande företag. Kritikerna menar att tio procent är alltför kännbart för små åkerier. Taket på 200 000 kronor kan å andra sidan vara för lågt för stora transportföretag som satt i system att bryta mot reglerna.
Utvärderingen ska vara klar senast vid årsskiftet 2014/2015.