Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri
Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.
– Vi straffas för vårt fackliga arbete. Det känns tungt att så många av våra kollegor slår ner blicken när vi möter dem. Men de är skrämda till tystnad, säger Jimmy Nilsson.
– Det är sinnessjukt. Vi trodde att vi jobbade för våra arbetskamrater. Åkeriet har tagit fram en handlingsplan som inte går att genomföra, säger kollegan Kenneth Fransson.
En stor del av Icas mattransporter går på lastbilar med dubbla våningsplan. Det övre planet lastas först och hissas sedan upp i vajrar. När golvet är upphissat ska det låsas av klackar i härdat stål.
Under hösten har Transportarbetaren rapporterat om brister och allvarliga incidenter med dubbeldäckarna. Det har lett till mängder av kommentarer och samtal från förare som har liknande erfarenheter av vajrar som gått av och lastplan som fallit ner när låssystemet havererat.
– Vi hade ingen aning om att problemet var så stort. I början var det främst den låga takhöjden vi reagerade mot, säger Jimmy Nilsson, chaufför och skyddsombud på åkerijätten Tommy Nordberghs.
Kenneth Fransson instämmer. Även han är chaufför och skyddsombud på åkeriet.
Jimmy och Kenneth är stationerade på filialen i Mariestad. Båda har varit med om att vajrar gått av. Men ursprungligen var det alltså arbetshöjden som fanns i fokus.
När Tommy Nordberghs tog över Ica-körningen för några år sedan köpte man in nya lastbilar med dubbelplan. Men till skillnad från andra åkerier valde man fordon med fast yttertak. Det vill säga utan en teknik som gör att taket kan hissas upp omkring tre decimeter vid lastning och lossning.
Det gör att arbetshöjden på ”nedervåningen” bara blir 160 centimeter på Tommy Nordberghs bilar. Här ska chaufförerna in med ståtruckar och lasta eller lossa varuburar som väger uppåt 500 kilo.
Jimmy Nilsson är nästan 190 centimeter lång och fick snabbt problem med rygg och nacke. Även Kenneth Fransson drabbades. I samtal med andra förare stod det klart att många andra hade samma besvär.
När chaufförerna tog upp frågan med platschefen blev svaret att extra höjd skulle vinnas genom att pressa upp mellanplanet så högt det går. ”Tills det knakar.”
– Kruxet, säger Jimmy Nilsson, är att det förutsätter att du frigör låsklackarna. Du kommer alltså att arbeta under en platta med 5,5 ton gods som bara hänger i vajrarna.
Trots riskerna var det många chaufförer som gjorde precis så. I praktiken var det också nödvändigt, för att burarna inte skulle fasta i taket när de rullades av bilen.
Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson tog upp frågan med företaget och med facket, Transport.
– På facket trodde de inte sina öron när vi berättade. Åkeriet sa först att det såg allvarligt på kritiken, men inget hände, säger Kenneth Fransson.
I februari 2019 la Transport ett skyddsstopp. Förarna fick inte längre pressa upp mellanplanet. Och inte heller arbeta eller vistas under ett lastplan som inte säkrats på rätt sätt.
Stoppet låg kvar och Tommy Nordberghs tvingades agera. Att byta ut bilarna eller bygga om dem till hissbart tak, ansågs för dyrt. Men skåpen modifierades
så att takhöjden blev ett par centimeter större på ”undervåningen”. Skåpen fick dessutom en uppfällbar läpp i bakkant – så att det gick att baxa ut burarna.
En ergonom kopplades in. I utredningen står bland annat att det är akut risk för att chaufförerna ska slå huvudet i järnbalken på 160 centimeters höjd. Belastningen bedöms bli mycket stor när rygg och nacke böjs och vrids vid arbetet på det nedre planet. Ergonomens tips var att burarna skulle lastas och lossas med ”rep och krok”.
I början av sommaren gick Tommy Nordberghs ut med nya instruktioner till förarna. Ingen får längre pressa upp mellanplanet. Lossning på undervåningen ska ske med truckar där ståplattan kan fällas upp. Chauffören ska fälla upp den och gå bakom trucken. Med böjda ben.
Den 30 augusti gör skyddsombuden en så kallad 6:6a-anmälan.
– Vi hade hamnat vid vägs ände, säger Kenneth Fransson. Det spelade ingen roll vad vi sa, företaget tänkte inte byta ut eller åtgärda bilarna.
– Vi noterade att en del förare fortsatte att riskera sina liv genom att pressa upp mellanplanet ovanför låsklackarna. Truckarna med uppfällbara ståplattor finns dessutom bara på ett av Icas lager.
I anmälan begär Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson att företaget ska se till att instruktionerna följs och att den manuella godshanteringen inte innebär en skadlig belastning för de anställda.
Det blir startskottet för en rad åtgärder. Fast inte de som skyddsombuden hoppats på.
Bara några dagar efter anmälan omplaceras skyddsombuden. Till andra körningar, utan dubbeldäckare. Motiveringen som ges är att Jimmy och Kenneth har uppgivit att de har känningar i rygg och nacke. Alltså tar företaget sitt arbetsgivaransvar.
En handlingsplan delges alla förare. Den innehåller flera anmärkningsvärda punkter. Bland annat sägs att det är skyddsombudens skyldighet att arbeta för en trygg arbetsmiljö. Det innebär att de kan få skriftlig varning om de inte rapporterar in ”sina iakttagna avvikelser” mot åkeriets säkerhetsrutiner.
Åkeriet startar också en utredning av alla chaufförer. De som uppger att de har problem med takhöjden i dubbeldäckarna ska omplaceras, enligt handlingsplanen.
Skyddsombuden beordras att göra en omfattande hälsoundersökning. Den sker i Hjärnarp där åkeriet ligger, fyra timmars bilresa bort.
Efter protester från facket döps hälsoundersökningen om till hälsosamtal och till sist ett ”avstämningsmöte”.
I diskussionerna har Kenneth Fransson i förbigående sagt att han haft hjärtklappning vid ett tillfälle, i samband med en motorcykelresa. Tommy Nordberghs skriver att man känner stor oro för allvarliga olyckor och beordrar även här en medicinsk utredning av hjärtfunktionen.
Under hösten får Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson nya kallduschar. Kenneth anklagas, genom en anonym person, för att ha missbruksproblem och åkeriet försöker tvinga igenom drog- och alkotester.
– Facket sätter ned foten och företaget backade, Men visst känns det förnedrande, säger Kenneth.
Jimmy Nilsson har små barn. Vid ett tillfälle är hustrun sjuk och Jimmy tar ut vab. Åkeriet svarar med att begära första-dags-intyg. Från hustrun.
Vid en förhandling den 9 oktober får Jimmy Nilsson två skriftliga varningar. Erinran, som åkeriet kallar dem.
I den ena påpekas att Jimmy Nilsson några dagar tidigare ringt platschefen och påtalat att däcken på lastbilen var slitna. Han ringde en eftermiddag klockan 16:15.
Åkeriet skriver i varningen att samtalet kom först i slutet av arbetspasset och att det ger en indikation på att Jimmy inte gjort daglig kontroll före körning.
I den andra varningen anklagas Jimmy Nilsson för att sagt håll käften till en arbetskamrat. Som hälsningsfras.
Båda varningarna avlutas med att om han inte ändrar sitt beteende, eller upprepar misskötsamheten, kan det leda till uppsägning eller avskedande.
Jimmy Nilsson suckar:
– Ja, vad säger man. Mitt arbetspass började klockan fem på morgonen och det var inte lätt att kolla däcken ingående då. Dessutom lät åkeriet bilen rulla i två dagar till, efter att jag påpekat bristerna. Först efter det byttes däcken.
– När det gäller arbetskamraten kan jag inte ens påminna mig att jag träffade honom. Än mindre sa håll käften. Det känns som att företaget fabricerar anklagelser för att kunna sparka oss.
Hur konflikten påverkat skyddsombuden psykiskt är en uppgift som de än så länge behåller för sig själva. Både Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson är förvånade över att Ica tar så lätt på säkerheten.
– En dödsolycka vid varuintaget är det sista jag skulle vilja ha, om jag var logistikansvarig.
Vad skulle behövas för att dubbeldäckarna ska vara en acceptabel transportlösning?
Jimmy säger:
– Vi tycker att det kan vara okej att jobba under ett upphissat lastplan. Men bara om höjden är 190 centimeter och låsklackarna har säkrat det. Och det måste till bättre rutiner för service och återkommande besiktningar av vajer- och låssystemet.
Transport har kallat Tommy Nordberghs åkeri till central förhandling. I väntan på den vill de fackliga företrädarna inte kommentera ärendet.
Detsamma gäller på åkeriet. Personalchef Anna Olsson väljer att inte ge några kommentarer i nuläget.