Hårdare åtstramningar löser inte krisen

Debatt. Den europeiska arbetslösheten har inte under hela efterkrigstiden varit så hög som i dag. Fler än 26 miljoner européer är arbetslösa. Massarbetslösheten har tagit ett järngrepp om arbetsmarknaden i såväl Europa som Sverige. I vårt land är nu mer än 400 000 personer utan arbete.

Orsakerna till det  ekonomiska nödläge, som gäller för hela Europa är väldokumenterade. Det är effekterna av en destruktiv finanskapitalism, av ett alltför ambitiöst inflationsmål i förening med en nedprioritering av den aktiva sysselsättningspolitiken, av stigande inkomstklyftor och sjunkande löner, nedskärningar av offentlig konsumtion och fallande investeringar. Men främst är det effekten av det nyliberala synsättet att marknaderna alltid ordnar allt till det bästa.

Den förhärskande föreställningen har länge varit att statens ansvar bör minimeras. Staten ska inte driva en aktiv ekonomisk politik. Bara staten lägger marknadsmekanismerna till rätta, så ordnar det sig. Arbetslösheten löser sig själv, bara de arbetslösa fortsätter att söka arbete, som det brukar heta. Det är i ljuset av dessa föreställningar som alla politiska initiativ för att bekämpa arbetslösheten kommit att betraktas som ”oansvarig politik”.

Resultaten av detta fundamentalistiska marknadstänkande kan nu avläsas i stagnerande ekonomier, massarbetslöshet, växande sociala och ekonomiska klyftor och i dess kölvatten en ökad främlingsfientlighet. Denna verklighet förefaller inte påverka ansvariga europeiska politiker. De fortsätter att skriva ut samma åtstramande recept som tidigare och lovar att ”uppsvinget” är på väg ”nästa år”. Så har det låtit i snart fem år och allt färre tror på dem.

Alla blundar inte för verkligheten. Kritiken växer mot den ensidiga åtstramningspolitiken. Nyligen reviderade IMF sin syn på nedskärningarnas effekter och kunde då dra slutsatsen att hårda åtstramningar snarare ökar än minskar ett lands statsskuld samtidigt som tillväxten minskar och arbetslösheten fortsätter stiga. Erfarenheterna från de värst krisdrabbade länderna, som Grekland och Spanien, bekräftar också denna bild. Omvänt så visar utvecklingen i USA på betydelsen av en aktiv finanspolitik. President Obamas stora och framsynta satsningar på offentliga investeringar, utbildning, sjukvård och gröna jobb, men också skattesänkningar, som stimulerar konsumtionen, har skapat 3–4 miljoner jobb och bidrar till den nuvarande återhämtningen i amerikansk ekonomi. Vad som nu behövs är en radikal omprövning av den hittills förda politiken, som så fatalt har misslyckats i både Eruopa och vårt land.

Tyvärr finns inga tecken på en borgerlig förändring av den svenska politiken, trots den stigande och allt mera långvariga arbetslösheten. Den största satsningen i årets budget är en utbudsinriktad sänkning av bolagsskatten, som har inga eller små konjunkturpolitiska effekter. För en socialdemokrati, som sätter ”jobben först”, är borgerlig låtgåpolitik direkt utmanande.

Det krävs alltså en rejäl omläggning av den ekonomiska politiken, som fram för allt bör ta sikte på ett omfattande investeringsprogram. De senaste tjugo årens offentliga sparande har resulterat i en rekordlåg statsskuld, men detta har skett till priset av eftersatta investeringar, ett dränerat samhällskapital och massarbetslöshet. Investeringarnas andel av BNP har fallit till en oförsvarligt låg nivå och behöver därför höjas för att trygga produktionskapaciteten i svensk ekonomi.

Det finns också ett starkt och tydligt samband mellan investeringar och arbetslöshet. Investeringsbehoven är väl kända på flera områden: utbyggnad och underhåll av elnäten, öka bostadsbyggandet, renovera och bygga om miljonprogrammet och andra delar av det äldre bostadsbeståndet, upprustning av vattenledningsnäten, stärka transportinfrastrukturen och återupprätta den gröna visionen från de lokala investeringsprogrammen för en ekologisk hållbar utveckling.

Om till exempel de privata och offentliga investeringarna på några års sikt kunde öka med 100 miljarder kronor, så skulle detta motsvara tre procent av BNP. En sådan injektion skulle ge fart åt ekonomin och beräknas skapa närmare 100 000 nya jobb, vilket skulle lägga grunden till en offensiv politik för full sysselsättning. En omläggning av den ekonomiska politiken förutsätter också att det måste bli lättare att låna till offentliga investeringar som är samhällsekonomiskt lönsamma.

Med ett omfattande investeringsprogram skulle socialdemokratin knyta an till en av partiets stolta traditioner att på nytt ”bygga landet” och göra något effektivt för att bekämpa arbetslösheten. Det är dags för socialdemokratin att nu visa hur man steg för steg kan pressa tillbaka massarbetslösheten utan att äventyra de offentliga finansernas styrka och stabilitet.

 

Janne Rudén, förbundsordförande i Seko

Johan Lindholm, förbundsordförande i Byggnadsarbetareförbundet

Jonas Wallin, förbundsordförande i Elektrikerförbundet

Lars-Anders Häggström, förbundsordförande i Handelsanställdas förbund

Hans Öhlund, förbundsordförande i Fastighetsanställdas förbund

Lars Lindgren, förbundsordförande i Svenska Transportarbetareförbundet

Mikael Johansson, förbundsordförande i Målareförbundet

Anders Karlsson, riksdagsledamot (S)

Morgan Johansson, riksdagsledmot (S)

Peter Persson, riksdagsledamot (S)

Anne-Marie Lindgren, tidigare utredningschef på Arbetarrörelsens Tankesmedja

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.