Hårdare åtstramningar löser inte krisen

Debatt. Den europeiska arbetslösheten har inte under hela efterkrigstiden varit så hög som i dag. Fler än 26 miljoner européer är arbetslösa. Massarbetslösheten har tagit ett järngrepp om arbetsmarknaden i såväl Europa som Sverige. I vårt land är nu mer än 400 000 personer utan arbete.

Orsakerna till det  ekonomiska nödläge, som gäller för hela Europa är väldokumenterade. Det är effekterna av en destruktiv finanskapitalism, av ett alltför ambitiöst inflationsmål i förening med en nedprioritering av den aktiva sysselsättningspolitiken, av stigande inkomstklyftor och sjunkande löner, nedskärningar av offentlig konsumtion och fallande investeringar. Men främst är det effekten av det nyliberala synsättet att marknaderna alltid ordnar allt till det bästa.

Den förhärskande föreställningen har länge varit att statens ansvar bör minimeras. Staten ska inte driva en aktiv ekonomisk politik. Bara staten lägger marknadsmekanismerna till rätta, så ordnar det sig. Arbetslösheten löser sig själv, bara de arbetslösa fortsätter att söka arbete, som det brukar heta. Det är i ljuset av dessa föreställningar som alla politiska initiativ för att bekämpa arbetslösheten kommit att betraktas som ”oansvarig politik”.

Resultaten av detta fundamentalistiska marknadstänkande kan nu avläsas i stagnerande ekonomier, massarbetslöshet, växande sociala och ekonomiska klyftor och i dess kölvatten en ökad främlingsfientlighet. Denna verklighet förefaller inte påverka ansvariga europeiska politiker. De fortsätter att skriva ut samma åtstramande recept som tidigare och lovar att ”uppsvinget” är på väg ”nästa år”. Så har det låtit i snart fem år och allt färre tror på dem.

Alla blundar inte för verkligheten. Kritiken växer mot den ensidiga åtstramningspolitiken. Nyligen reviderade IMF sin syn på nedskärningarnas effekter och kunde då dra slutsatsen att hårda åtstramningar snarare ökar än minskar ett lands statsskuld samtidigt som tillväxten minskar och arbetslösheten fortsätter stiga. Erfarenheterna från de värst krisdrabbade länderna, som Grekland och Spanien, bekräftar också denna bild. Omvänt så visar utvecklingen i USA på betydelsen av en aktiv finanspolitik. President Obamas stora och framsynta satsningar på offentliga investeringar, utbildning, sjukvård och gröna jobb, men också skattesänkningar, som stimulerar konsumtionen, har skapat 3–4 miljoner jobb och bidrar till den nuvarande återhämtningen i amerikansk ekonomi. Vad som nu behövs är en radikal omprövning av den hittills förda politiken, som så fatalt har misslyckats i både Eruopa och vårt land.

Tyvärr finns inga tecken på en borgerlig förändring av den svenska politiken, trots den stigande och allt mera långvariga arbetslösheten. Den största satsningen i årets budget är en utbudsinriktad sänkning av bolagsskatten, som har inga eller små konjunkturpolitiska effekter. För en socialdemokrati, som sätter ”jobben först”, är borgerlig låtgåpolitik direkt utmanande.

Det krävs alltså en rejäl omläggning av den ekonomiska politiken, som fram för allt bör ta sikte på ett omfattande investeringsprogram. De senaste tjugo årens offentliga sparande har resulterat i en rekordlåg statsskuld, men detta har skett till priset av eftersatta investeringar, ett dränerat samhällskapital och massarbetslöshet. Investeringarnas andel av BNP har fallit till en oförsvarligt låg nivå och behöver därför höjas för att trygga produktionskapaciteten i svensk ekonomi.

Det finns också ett starkt och tydligt samband mellan investeringar och arbetslöshet. Investeringsbehoven är väl kända på flera områden: utbyggnad och underhåll av elnäten, öka bostadsbyggandet, renovera och bygga om miljonprogrammet och andra delar av det äldre bostadsbeståndet, upprustning av vattenledningsnäten, stärka transportinfrastrukturen och återupprätta den gröna visionen från de lokala investeringsprogrammen för en ekologisk hållbar utveckling.

Om till exempel de privata och offentliga investeringarna på några års sikt kunde öka med 100 miljarder kronor, så skulle detta motsvara tre procent av BNP. En sådan injektion skulle ge fart åt ekonomin och beräknas skapa närmare 100 000 nya jobb, vilket skulle lägga grunden till en offensiv politik för full sysselsättning. En omläggning av den ekonomiska politiken förutsätter också att det måste bli lättare att låna till offentliga investeringar som är samhällsekonomiskt lönsamma.

Med ett omfattande investeringsprogram skulle socialdemokratin knyta an till en av partiets stolta traditioner att på nytt ”bygga landet” och göra något effektivt för att bekämpa arbetslösheten. Det är dags för socialdemokratin att nu visa hur man steg för steg kan pressa tillbaka massarbetslösheten utan att äventyra de offentliga finansernas styrka och stabilitet.

 

Janne Rudén, förbundsordförande i Seko

Johan Lindholm, förbundsordförande i Byggnadsarbetareförbundet

Jonas Wallin, förbundsordförande i Elektrikerförbundet

Lars-Anders Häggström, förbundsordförande i Handelsanställdas förbund

Hans Öhlund, förbundsordförande i Fastighetsanställdas förbund

Lars Lindgren, förbundsordförande i Svenska Transportarbetareförbundet

Mikael Johansson, förbundsordförande i Målareförbundet

Anders Karlsson, riksdagsledamot (S)

Morgan Johansson, riksdagsledmot (S)

Peter Persson, riksdagsledamot (S)

Anne-Marie Lindgren, tidigare utredningschef på Arbetarrörelsens Tankesmedja

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

AF: Arbetslösheten fortsätter öka

Ekonomi. De senaste månaderna har arbetslösheten ökat – och kommer att fortsätta öka fram till 2025, enligt Arbetsförmedlingens senaste prognos.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.