Hårdare tag mot trixande taxibolag

Arlanda Express var först ut. Nu blir det troligtvis stopp för pristrixande taxibolag även vid Bromma flygplats och vid Stockholms färjeterminaler.

Redan tidigare fanns en gräns för de taxibolag som vill plocka upp kunder vid till exempel Arlanda Express i centrala Stockholm eller vid Stockholms färjeterminaler. (Ett jämförelsepris på max 375 kronor, för den typresa som är 10 kilometer lång och varar i 15 minuter.)

Men efter att vissa bolag höjt priset kraftigt på startavgiften eller minutavgiften så har korta taxipriser ändå blivit väldigt dyra. Kunder har känt sig lurade, detta trots ett till synes rimligt jämförelsepris.

Därför har nu Arlanda Express beslutat att införa fler parametrar, för de taxibolag som vill använda deras köer. Nu gäller en startavgift på högst 56,25 kronor, maxpris per kilometer på högst 16,25 kronor och ett timpris på max 625 kronor. Detta nya avtal träder i kraft 21 juli.

Fler ändrar till hårdare prisregler
Och nu verkar det som att även andra aktörer går efter och inför liknande regler.
– Det är inte helt klart ännu, men vi håller på att omförhandla avtalet just nu. Så vi är på väg emot det hållet, säger Ingrid Hansson, pressansvarig på Stockholms hamnar.

Stockholms hamnar sköter färjeterminalerna vid Slussen, Södermalm och Värtahamnen i Stockholm. Värst drabbade är ofta de turister som anländer till Sverige med kryssningsfartyg. För många är det allra första gången de sätter fötterna på svensk mark och de har inte så bra koll på vad en svensk krona är värd. Därför är det också svårt att avgöra priset på en taxiresa.
– Det är ett jätteproblem. Vi försöker upplysa våra passagerare, men det är många turister som blir väldigt lurade, säger Ingrid Hansson.

Även på Bromma flygplats ser man nu över avtalen med de taxibolag som får plocka upp kunder utanför flygplatsen.
– Vi står inför en mycket närastående förändring. Detta eftersom flera bolag har anpassat prissystemet och höjt minuttaxan väldigt mycket, säger Klas Nilsson, presschef Swedavia, bolaget som äger bland annat Bromma flygplats.

Taxibrist i norra Sverige
Han säger att detta främst är ett Stockholmsproblem. Vid Arlanda flygplats åker nästan alla på fast pris till city, så där har inte heller problemet varit så stort.
– Tidigare hade vi liknande problem i Malmö, men det är åtgärdat nu. Och ser man till Kiruna, Luleå och Umeå så är problemet ett helt annat. Ofta är det för få taxibilar vid flygplatserna i norr och det uppstår väntetider för kunderna.

Men han poängterar att problemet med en taxibransch där många känner sig lurade främst är ett problem för Stockholm stad.
– Det är en bransch där många besökare inte får den service som man kan förvänta sig. Många kunder blir lurade helt enkelt.

Så tycker Transport

Transportarbetareförbundet vill införa en maxtaxa för taxiresor. Dagens fria prissättning leder till osund konkurrens och till att många taxikunder blir lurade, anser förbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.