Krönika

Hårt regn

Davids krönika. Jag får en känsla, inte minst genom litteraturen, att kriget närmar sig alltmer. Två svenska krigsskildringar har jag läst den senaste tiden. Hårt regn av Micke Evhammar och Vägriddare av Pelle Filipsson.

Den senare utspelar sig under andra världskriget. Svenska åkerier hade det svårt med brist på bränsle och däck och saknade tillåtelse att köra längre sträckor. Lösningen för några av dem blev att, med regeringens goda minne, köra baracker och senare förnödenheter och vapen till tyska armén i norra Finland vid gränsen till Ryssland.

Boken ger en gripande bild av de som deltar i ett krigs logistik. Hur de påverkas av bombanfall, att se hur krigsfångar misshandlas och hur vänner och civilbefolkning såras och dödas.

En stark skildring dels av känslan av skuld över att ha hjälpt nazisterna. Dels om hur chocken och posttraumatisk stress aldrig riktigt lämnar dem.

Micke Evhammars apokalyptiska Hårt regn utspelar sig i ett framtida Stockholm efter ett bombanfall, förmodligen ett nukleärt. En dystopi där hela staden är lagd i ruiner och där vi följer en av de få som klarat sig i sin kamp för att överleva och att finna sin älskade.

I början är boken lite trög. Men sedan tar den sig med en känsla av närvaro i en katastrof, en tyvärr helt möjlig händelse. Långt ifrån funderingar om priser på bostadsrätter, bantningstips och nya kök.

I den finske presidenten Niinistös sommarprat i P1 sa han att det var en orolig tid då Finland ansökt om medlemskap i Nato men ännu inte hunnit bli medlem.

Just där befinner sig Sverige nu. I samma limbo där vi faktiskt inte, som Niinistö påpekade, kan räkna med Natos beskydd mer än på papperet.

Så vad skulle egentligen hindra ett sargat Ryssland från att skicka en missil i Riksdagshuset och Gamla Stan för att visa handlingskraft och statuera exempel för omvärlden?

Sådant frågar man sig då man läst Hårt regn. För boken sätter en lampa på vad som faktiskt kan hända. Och utan att själv ha den minsta sympati för Nato, känns det ändå darrigt att vi nu står ensamma utanför.

Så SD och Jomshof. Kan ni sluta med förminskande och felaktiga påståenden om islam. Det är inte förvånande att ni, liksom nazister på fyrtiotalet, medgrundare av ert parti, behöver några att hacka på, muslimer, judar, homosexuella eller who ever.

Men nu handlar det om vår säkerhet så det vore bra om ni kunde låta bli att reta upp den muslimska världen så att även de kan acceptera oss i Nato. För det finns bara ett före – inget efter bomben.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Laursen t.laurse@gmail.com:
    29 oktober, 2023

    Jag gillar allt David skriver.

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Världens bästa lastbil!

Davids krönika. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.