Att starta hästtaxiföretag blev ändå en perfekt kombo av transportutbildning och hästintresse. I november i fjol drog Elina i gång verksamheten.
Close
Att starta hästtaxiföretag blev ändå en perfekt kombo av transportutbildning och hästintresse. I november i fjol drog Elina i gång verksamheten.
Close

Hästtaxi – perfekt kombo för hästbitna Elina

Transporter. Elina Braafs pappa står för transporterna i luften. Hon fixar dem på marken. 20 år gammal startade hon ett hästtaxibolag, långt ut på landsbygden i Rånäs, Norrtälje kommun. Nu fraktar Elina hästar till veterinären och långväga norr och söderut.

Pudeln Lester kommer springande och hälsar med glatt vispande svans. Han är Elinas kompanjon och hänger med på alla resor. Själv kikar hon ut från stallet där grannens häst ”Strids” får sin morgontoalett. Elina borstar hennes sidor med vana, jämna tag. Snart väntar en förmiddagsritt i skogen med Lester skuttande kring hovarna.

Elina Braaf lånar grannens skimmel, ”Strids”. En bestämd dam som kan ”sura ur” lite ibland. Foto: Justina Öster
Elina Braaf lånar grannens skimmel, ”Strids”. En bestämd dam som kan ”sura ur” lite ibland. Foto: Justina Öster

– Han borde inte vara så orädd men än har han klarat sig, säger Elina.

Hon var bara några år när hon satt upp i sadeln för första gången, påhejad av sin hästbitna faster. Med en egen ponny började Elina så småningom tävla och kammade hem både guld- och bronsmedaljer i Svenska och Nordiska mästerskapen. Det handlade om fälttävlan med dressyr, hoppning och terrängritt.

– Hästarna var mitt liv och jag hoppas de ska bli det igen, säger Elina.

Att starta hästtaxiföretag blev ändå en perfekt kombo av transportutbildning och hästintresse. Elina drog i gång i november i fjol, ett par månader innan hon fyllde 21. Hon driver verksamheten från pappans gård vid en slingrande smal byväg, omgiven av hästhagar, gårdar, boningshus och en och annan sommarstuga.

Rimbo är närmaste tätort.

Epa-traktor

Pudeln Lester hänger alltid med Elina. Foto: Justina Öster
Pudeln Lester hänger alltid med Elina. Foto: Justina Öster

Elina slår sig ner på en fårskinnsklädd bänk i grannens stall och klappar brunpälsade Lester. Det luktar färsk hästspillning och hö. Hennes pappa är pilot och när Elina var 15 år köpte han en epa-traktor åt henne. Då var de inte så vanliga som nu, säger hon som började hänga med ett gäng fordonsbitna killar med varsin epa.

– Oftast var vi i Rimbo, men blev vi riktigt galna körde vi några mil in till Norrtälje, säger hon med ett skratt.

– Det var superkul! Jag var inte så meck-intresserad och bidrog mer med sällskap än praktiskt kunnande. Ibland hade jag med mig en tjejkompis i bilen, men oftast var det bara jag och grabbarna. Lugnt och skönt, utan dramatik. De var så snälla.

Epa-killarna siktade på fordons- och transportgymnasiet. Elina tvekade, lastbilsförare eller ridsportsgymnasium? Till sist hakade hon på killarna för att slippa flytt och internat.

Bäst att kolla när matte stänger taxin. Foto: Justina Öster
Bäst att kolla när matte stänger taxin. Foto: Justina Öster

– Jag var ganska skoltrött och ville gå en utbildning där jag kunde få jobb direkt.

Det fick hon också. Elina körde mindre hyresmaskiner för ett åkeri, men efter en tid bytte hon arbetsgivare och fick användning för sin C- och E-behörighet (tung lastbil och släp). Hon fraktade grävmaskiner, hjullastare, dumprar och en rad olika maskiner till byggen.

– Under skördesäsong körde jag spannmål med samma lastbil direkt från åkrarna till företagets gård. Men också från gården ut till hamnarna i Södertälje, Västerås och Värtahamnen i Stockholm.

Hästtaxi

De ”extremt långa” arbetsdagarna var inget vidare. Att åka hemifrån fyra på morgonen och komma hem åtta på kvällen gav ingen tid över för hästar, konstaterar Elina. Hästtaxi blev svaret, även om hennes pappa tyckte att hon kunde ha väntat lite.

– Han skrek rätt ut när jag sa det, för jag har alltid så mycket på gång. Men nu stöttar han mig. Och jag blev faktiskt lite chockad själv över hur mycket lagar och regler jag måste läsa på om och sätta mig in i.

”De flesta hästägare är väldigt rädda om sina hästar, lite om sig och kring sig”, säger Elina Braaf som hanterar både lastbilar och hästar. Foto: Justina Öster
”De flesta hästägare är väldigt rädda om sina hästar, lite om sig och kring sig”, säger Elina Braaf som hanterar både lastbilar och hästar. Foto: Justina Öster

Elina räknar upp kompetensbevis för hästtransporter (Sveriges lantbruksuniversitet) och yrkestrafiktillstånd (Transportstyrelsen). Hon ringde runt till andra företagare med liknande verksamhet för att få råd, kanske en fem, tio stycken. Flera var hjälpsamma, andra höll på sitt och transportpriset visade sig vara lätt minerad mark.

Hästkärran, en splitterny Renault 2022, står nytvättad men redan lite lerstänkt utanför stallet med bolagsnamnet Fyra ben på väg i guldskrift. Annars sköter Elina marknadsföringen via hemsida, Facebook och Instagram.

– Svårast att veta är om jag gjort allting rätt eller om jag missat något. Jag vill jobba seriöst enligt boken, men samtidigt konkurrerar vi få som gör det med dem som struntar i lagar och regler.

– Jag kör lite närmare veterinärtransporter men har också varit i väg till Skåne och Östersund flera gånger. Roligast är att jag träffar så många olika hästar.

Priskänsliga

I framtiden hoppas Elina kunna köpa en större lastbil och en egen häst. Foto: Justina Öster
I framtiden hoppas Elina kunna köpa en större lastbil och en egen häst. Foto: Justina Öster

För Elinas säkerhet behöver det alltid finnas en person som leder in hästen i bilen och en som tar emot. Skulle hon skadas blir ju hästskjutsen stående. Hästägare är priskänsliga, om sig och kring sig. De kan ”noja” en hel del över att släppa ifrån sig sina juveler med någon okänd. Att inte känna till de ibland sorgliga skälen till transporten kan kännas lite knepigt, tycker Elina.

Parallellt med hästtransporterna läser hon till hästskötare, på distans. Det ger behörighet till ytterligare hästutbildning. Vad som väntar när Elina går ut utbildningen i sommar vet hon inte.

– Jag får se hur det går med företaget, men det är ju inte alla som har både trafikvett och kan hantera hästar. I framtiden hoppas jag kunna köpa en större lastbil och en egen häst.

Svartvita skimmeln Strids skrapar otåligt med hoven och Lester gnyr svagt vid stalldörren. Det är dags för Elina, lång och smal, att sadla på och sitta upp. Solen bryter igenom den isande nordanvinden och Lester hoppar kring hästbenen. Mot skogen.

Snart är det sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Både barn och barnbarn har fått åka med Erika Trell i lastbilshytten under årens lopp.

I början fick Erika mycket gliringar från äldre män

Mötet. Erika Trell har jobbat inom transportbranschen sedan 1987. Sedan dess har mycket förändrats, men Erikas passion för chaufförsyrket är fortfarande kvar.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."