Att starta hästtaxiföretag blev ändå en perfekt kombo av transportutbildning och hästintresse. I november i fjol drog Elina i gång verksamheten.
Close
Att starta hästtaxiföretag blev ändå en perfekt kombo av transportutbildning och hästintresse. I november i fjol drog Elina i gång verksamheten.
Close

Hästtaxi – perfekt kombo för hästbitna Elina

Transporter. Elina Braafs pappa står för transporterna i luften. Hon fixar dem på marken. 20 år gammal startade hon ett hästtaxibolag, långt ut på landsbygden i Rånäs, Norrtälje kommun. Nu fraktar Elina hästar till veterinären och långväga norr och söderut.

Pudeln Lester kommer springande och hälsar med glatt vispande svans. Han är Elinas kompanjon och hänger med på alla resor. Själv kikar hon ut från stallet där grannens häst ”Strids” får sin morgontoalett. Elina borstar hennes sidor med vana, jämna tag. Snart väntar en förmiddagsritt i skogen med Lester skuttande kring hovarna.

Elina Braaf lånar grannens skimmel, ”Strids”. En bestämd dam som kan ”sura ur” lite ibland. Foto: Justina Öster
Elina Braaf lånar grannens skimmel, ”Strids”. En bestämd dam som kan ”sura ur” lite ibland. Foto: Justina Öster

– Han borde inte vara så orädd men än har han klarat sig, säger Elina.

Hon var bara några år när hon satt upp i sadeln för första gången, påhejad av sin hästbitna faster. Med en egen ponny började Elina så småningom tävla och kammade hem både guld- och bronsmedaljer i Svenska och Nordiska mästerskapen. Det handlade om fälttävlan med dressyr, hoppning och terrängritt.

– Hästarna var mitt liv och jag hoppas de ska bli det igen, säger Elina.

Att starta hästtaxiföretag blev ändå en perfekt kombo av transportutbildning och hästintresse. Elina drog i gång i november i fjol, ett par månader innan hon fyllde 21. Hon driver verksamheten från pappans gård vid en slingrande smal byväg, omgiven av hästhagar, gårdar, boningshus och en och annan sommarstuga.

Rimbo är närmaste tätort.

Epa-traktor

Pudeln Lester hänger alltid med Elina. Foto: Justina Öster
Pudeln Lester hänger alltid med Elina. Foto: Justina Öster

Elina slår sig ner på en fårskinnsklädd bänk i grannens stall och klappar brunpälsade Lester. Det luktar färsk hästspillning och hö. Hennes pappa är pilot och när Elina var 15 år köpte han en epa-traktor åt henne. Då var de inte så vanliga som nu, säger hon som började hänga med ett gäng fordonsbitna killar med varsin epa.

– Oftast var vi i Rimbo, men blev vi riktigt galna körde vi några mil in till Norrtälje, säger hon med ett skratt.

– Det var superkul! Jag var inte så meck-intresserad och bidrog mer med sällskap än praktiskt kunnande. Ibland hade jag med mig en tjejkompis i bilen, men oftast var det bara jag och grabbarna. Lugnt och skönt, utan dramatik. De var så snälla.

Epa-killarna siktade på fordons- och transportgymnasiet. Elina tvekade, lastbilsförare eller ridsportsgymnasium? Till sist hakade hon på killarna för att slippa flytt och internat.

Bäst att kolla när matte stänger taxin. Foto: Justina Öster
Bäst att kolla när matte stänger taxin. Foto: Justina Öster

– Jag var ganska skoltrött och ville gå en utbildning där jag kunde få jobb direkt.

Det fick hon också. Elina körde mindre hyresmaskiner för ett åkeri, men efter en tid bytte hon arbetsgivare och fick användning för sin C- och E-behörighet (tung lastbil och släp). Hon fraktade grävmaskiner, hjullastare, dumprar och en rad olika maskiner till byggen.

– Under skördesäsong körde jag spannmål med samma lastbil direkt från åkrarna till företagets gård. Men också från gården ut till hamnarna i Södertälje, Västerås och Värtahamnen i Stockholm.

Hästtaxi

De ”extremt långa” arbetsdagarna var inget vidare. Att åka hemifrån fyra på morgonen och komma hem åtta på kvällen gav ingen tid över för hästar, konstaterar Elina. Hästtaxi blev svaret, även om hennes pappa tyckte att hon kunde ha väntat lite.

– Han skrek rätt ut när jag sa det, för jag har alltid så mycket på gång. Men nu stöttar han mig. Och jag blev faktiskt lite chockad själv över hur mycket lagar och regler jag måste läsa på om och sätta mig in i.

”De flesta hästägare är väldigt rädda om sina hästar, lite om sig och kring sig”, säger Elina Braaf som hanterar både lastbilar och hästar. Foto: Justina Öster
”De flesta hästägare är väldigt rädda om sina hästar, lite om sig och kring sig”, säger Elina Braaf som hanterar både lastbilar och hästar. Foto: Justina Öster

Elina räknar upp kompetensbevis för hästtransporter (Sveriges lantbruksuniversitet) och yrkestrafiktillstånd (Transportstyrelsen). Hon ringde runt till andra företagare med liknande verksamhet för att få råd, kanske en fem, tio stycken. Flera var hjälpsamma, andra höll på sitt och transportpriset visade sig vara lätt minerad mark.

Hästkärran, en splitterny Renault 2022, står nytvättad men redan lite lerstänkt utanför stallet med bolagsnamnet Fyra ben på väg i guldskrift. Annars sköter Elina marknadsföringen via hemsida, Facebook och Instagram.

– Svårast att veta är om jag gjort allting rätt eller om jag missat något. Jag vill jobba seriöst enligt boken, men samtidigt konkurrerar vi få som gör det med dem som struntar i lagar och regler.

– Jag kör lite närmare veterinärtransporter men har också varit i väg till Skåne och Östersund flera gånger. Roligast är att jag träffar så många olika hästar.

Priskänsliga

I framtiden hoppas Elina kunna köpa en större lastbil och en egen häst. Foto: Justina Öster
I framtiden hoppas Elina kunna köpa en större lastbil och en egen häst. Foto: Justina Öster

För Elinas säkerhet behöver det alltid finnas en person som leder in hästen i bilen och en som tar emot. Skulle hon skadas blir ju hästskjutsen stående. Hästägare är priskänsliga, om sig och kring sig. De kan ”noja” en hel del över att släppa ifrån sig sina juveler med någon okänd. Att inte känna till de ibland sorgliga skälen till transporten kan kännas lite knepigt, tycker Elina.

Parallellt med hästtransporterna läser hon till hästskötare, på distans. Det ger behörighet till ytterligare hästutbildning. Vad som väntar när Elina går ut utbildningen i sommar vet hon inte.

– Jag får se hur det går med företaget, men det är ju inte alla som har både trafikvett och kan hantera hästar. I framtiden hoppas jag kunna köpa en större lastbil och en egen häst.

Svartvita skimmeln Strids skrapar otåligt med hoven och Lester gnyr svagt vid stalldörren. Det är dags för Elina, lång och smal, att sadla på och sitta upp. Solen bryter igenom den isande nordanvinden och Lester hoppar kring hästbenen. Mot skogen.

Snart är det sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Davids krönika. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.