”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell
Close
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges.
Close
Månadens medlem

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

 

– Det bästa med jobbet är att få köra lastbil och att vara utomhus varje dag, säger Heba Hammoush med ett stort leende.

Heba arbetar som sopbilschaufför på Södra Smålands Avfall & Miljö, SSAM, i Älmhult. Vi träffas på återvinningscentralen i utkanten av tätorten en solig vinterdag.

Jobbet är fritt, tycker hon. Turerna är fördelade mellan tätorter och landsbygd vilket ger omväxling. De flesta kunderna bor på landet och då tar hon rast någonstans längs vägen.

– Jag träffar många av kunderna. På mina körlistor finns nästan 200 stopp per dag. Vissa av mina kunder står och väntar på mig. När jag varit sjuk ringer de och frågar varför jag inte körde den dagen, berättar Heba och skrattar.

”Jag vill vara en förebild. I Sverige kan vi kvinnor jobba med vad vi vill”, säger Heba Hammoush. Foto: Sven Rosell
”Jag vill vara en förebild. I Sverige kan vi kvinnor jobba med vad vi vill”, säger Heba Hammoush. Foto: Sven Rosell

Pratstund

Flera kunder vill gärna växla några ord medan hon hanterar kärlen. Trots att hon ofta är stressad tar hon sig tid att prata en liten stund.

– Jag är en social person som ger andra positiv energi. Kunderna ger mig samma känsla tillbaka, förklarar hon.

Om hon ska nämna en avigsida med jobbet så är det svårigheten att hinna beta av alla på körlistan före arbetsdagens slut klockan 16.

I snitt ska det ta två, tre minuter att tömma ett kärl men det är inte alltid möjligt. Chaufförerna brukar vara tvungna att jobba över någon timme ett par dagar i veckan.

Syrien

Heba växte upp i Syriens huvudstad Damaskus. Hon läste handel och ekonomi på universitetet. Därefter drev hon en verksamhet som designade kläder för ­kvinnor.

Som 28-åring lämnade hon landet tillsammans med sin man och två barn. De tog sig till Istanbul där de stannade i tre år. Men eftersom det inte fanns någon etablering för flyktingar fick sönerna inte gå i skolan.

Heba hörde mycket gott om Sverige och familjen reste hit under den stora flyktingvågen 2015.

Stressen att hinna med alla på körlistan innan arbetsdagen är slut är en nackdel med jobbet. Ofta blir det någon timmes övertid ett par dagar i veckan. Men annars trivs Heba Hammousch med sitt yrkesval. Foto: Sven Rosell
Stressen att hinna med alla på körlistan innan arbetsdagen är slut är en nackdel med jobbet. Ofta blir det någon timmes övertid ett par dagar i veckan. Men annars trivs Heba Hammousch med sitt yrkesval. Foto: Sven Rosell

Älmhult

När familjen bosatt sig i Älmhult jobbade Heba som fritidsledare och därefter som truckförare på Ikea. En dag såg hon en kvinna som körde lastbil och då bestämde hon sig för att det var dags att söka till utbildningen för lastbilsförare. Där tog hon C- och CE-körkort.

I Syrien är alla lastbilschaufförer män.

– Jag vill vara en förebild. I Sverige kan vi kvinnor jobba med vad vi vill, säger Heba, som fått pris för att vara en god förebild och inspiratör för kvinnor med invandrarbakgrund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.