Close
Transportarbetarens Justina Öster talar avtal med Anders Holmberg vid Nyköpingsbro.
Close
Avtal 2023

Hej! Är du nöjd med ditt nya avtal?

Åkeri & mackar. Transport förhandlar 26 olika kollektivavtal. Förbundets tidning åkte ut och träffade några av dem vars kollektivavtal är klara för kommande två år – anställda på mackar och chaufförer.

Sillekrog, E4 södergående mot Nyköping, drygt två veckor efter att nytt transportavtal är tecknat och några dagar efter att även kollektivavtalet är klart för de allra flesta anställda på bensinstationer:

Utanför den stora OKQ8-macken är parkeringen full med långtradare. I en av dem sitter Mats Eriksson och ska äta lunch i hytten.

– Ska jag vara riktigt ärligt har jag inte helt koll på vad det nya avtalet innebär, säger Mats men verkar nöjd ändå.

Han tillhör den högsta löneklassen och avtalet ger en ökning av grundlönen på sammanlagt 2 500 kronor, uppdelat på två år, där den första gäller retroaktiv från 1 april i år. Men hans inkomst påverkas också av sådant som traktamente.

Mats Eriksson arbetar två veckor och är ledig den tredje. Han tycker att det fungerar bra.

– Det är därför jag är kvar, jag trivs med det, säger han.

Mats Eriksson kör i dag skrot för ett Gotlandsåkeri. Han började som yrkesförare i mitten på 1980-talet och körde då flyttbil, sedan 1989 på Europa:

– Jag har sett alla Västeuropas länder, och Moskva, men mest har jag sett motorvägar och portar från insidan.

Med i facket, Transport, har han ”alltid” varit.

– Jag gick med direkt när jag började köra, säger Mats Eriksson.

”Hyfsat”

Inne på OK-macken står Ebba Axelsson i kassan för tillfället. Hon har arbetat på bensinstationen i ett år, sedan några månader som tillsvidareanställd. Ebba arbetar skift, men enbart dag, och tycker att det fungerar bra. Hon funderar på att gå med i facket men det har ännu inte blivit av.

– Och jag är glad att få mer lön nu… säger hon.

Det nya, tvååriga kollektivavtalet för anställda på bensinstationer börjar gälla den 1 maj och ger upp till 7,9 procents löneökning.

Även hos Shell, på andra sidan vägen en bit söderut, är stämningen god:

– Jag är nöjd. Med lönen och allt det andra här, säger Mirsada, en av de anställda på macken vid Nyköpingsbro.

John Antonsson talar med Håkan Ählman, som är nöjd med nya transportavtalet. Foto: Lilly Hallberg

Utanför, på parkeringen, är det lunchtid för flera lastbilschaufförer.

Vad tycker du om nya transportavtalet?

– Jo, men det är hyfsat trots allt. Bättre än på länge, säger Håkan Ählman.

Han sitter i hytten på lastbilen utanför Nyköpingsbro. Håkan har varit lastbilschaufför sedan 1989 och kör för ett Norrköpingsåkeri, för dagen wellpapp från Oxelösund.

En del kanske hoppats på mer i år?

– Jo, men det gör man väl alltid, säger Håkan Ählman, som för egen del alltså tycker att det blev bra som det blev.

Marcus Thunell är inne på sitt femte år som distributionschaufför.

– Jag har läst lite grand om nya transportavtalet i en Facebookgrupp på nätet och är mestadels nöjd. Ett tvåårigt avtal är nästan bättre än ett ettårigt, då vet man under längre tid vad som gäller, säger han.

– Jag har kollat lite med andra branscher och vår lönehöjning ligger i nivå med vad andra får.

Det blev ingen låglönesatsning och de som har jobbat längst kommer att tjäna mer. Vad tycker du om det?

– Jag har haft sådan tur så mina chefer trappade upp min lön högt upp i trappan redan från början. Det var för att jag jobbade på och visade framfötterna första året på åkeriet. Tidigare var jag bilmekaniker, men jag trivs bättre med att köra lastbil. Det är mer frihet än på verkstan.

Marcus Thunell är medlem i Transport och tycker det var bra att förbundet ställde sig utanför LO-samordningen i avtalsrörelsen, för att driva sina egna krav.

– Det var helt rätt, alla branscher är ju individuella.

Är det något annat krav än pengar du hade velat att Transport skulle driva?

– Cheferna lyssnar på oss chaufförer. Behöver vi vara lediga någon dag så ordnar de så att vi kan jobba extra några andra. Det är ingenting man skulle behöva få in i ett kollektivavtal. När det gäller arbetsmiljön så pratar vi med cheferna och de löser det. De står på chaufförernas sida, inte kundernas.

Saknar du något i den nya uppgörelsen mellan fack och arbetsgivare?

– Jag hade gärna velat ha en engångssumma i och med att förra avtalet sköts upp på grund av coronan. Vi kunde ju inte stänga ner, vi var tvungna att vara ute och åka. Jag hade gärna sett lite uppskattning för det också, säger Marcus Thunell.

Anders Holmberg kör på utlandsavtalet för chaufförer där förhandlingarna startar först den 5 maj. Han har kört lastbil i 42 år och är medlem i Transport sedan 1981.

– Vi borde få lika mycket som chaufförerna i nya transportavtalet, men det får gärna vara mer, säger han.

Vad är en rimlig löneökning tycker du?

– Inflationen kommer vi aldrig att få full kompensation för, det behöver man inte vara professor för att räkna ut. Men en tusenlapp eller två är okej.

Vad tycker du om att industriparternas märke i stora drag styr lönerörelsen?

– Det är väl rimligt att det blir samma ökning för allihop, oavsett jobb. Inflationen drabbar ju alla med dyra elpriser och mat ska man ha på bordet.

Anders Holmberg har lossat i Norrtälje och tar rast vid Sillekrog inför färden mot Gusum. I morgon kör han till Trelleborg eller Tyskland.

Är det något annat du skulle vilja ha med i ett nytt avtal?

– I slutändan är pengarna viktigast. Du får dina räkningar och ska leva, säger han.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.