Elva transportare på kurs.
Close
Sittande från vänster: Sandra Jakobsson, Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson. Stående: Sofia Södergren, Tommy Wrede, Martin Fröjd, Peter Andersson, Åke Westerberg, Christer Karlsson, Charn Ispa och så kursledarna Emil Burman och Viktor Hage.
Close

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ringkursen är den första av några stycken. Emil Burman är Transports valledare och en av kursledarna.

– Det här handlar om medlemsvård, säger han. Vi kan behöva börja snacka med medlemmarna. Med den här kampanjen kan vi berätta vad vi tycker är viktigt, och samtidigt få höra vad olika medlemmar tycker är viktigt.

När sätter ni i gång?

– Inte under OS, det har vi redan lärt oss, säger Sofia Södergren.

Sedan blir det så snart som möjligt. Kampanjen startar lite olika i Transports olika avdelningar, berättar Emil Burman.

Vad de ska säga? Det slipas fram under kursen, men att börja med ett ”hej” är klart.

– Sedan ger det sig, säger en av kursdeltagarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    26 februari, 2018

    Varför skall transportarbetare rösta på Socialdemokraterna, vägslitageavgifter, ökande bränslepriser, ger det mer arbete? Krångligare regelverk gör också att äldre svenska lastbilschaufförer lägger av. Mobillagens utformning säger allt om Socialdemokraternas kompetens. Vägar förfaller, tågen går inte, sjukvården mankerar, polisen i kris. Då är det viktigt att ta fram de feministiska frågorna och hbtq politiken, för att få fram de "demokratiska värdena". Slutligen, det hjälper inte att satsa pengar på organisationer som inte fungerar. Du kan höja Riksdagsmännens löner till det dubbla, tror du att det hjälper?

  2. RiktigSocialistEller?:
    21 februari, 2018

    Jag vill inte att min medlemsavgift enbart skall gå till att få medlemmarna att rösta på socialdemokraterna.Jag röstade på vänsterpartiet förra valet.Kan ni inte i lite kamratlig socialistisk anda ringa värva lite röster till vänsterpartiet också?

  3. Åke Westerberg:
    15 februari, 2018

    Hej Sven Åke

    Vet inte om jag håller med dig riktigt om att det är ett "propagandarör" för gubbarna i toppen. Jag undrar lite stillsamt, vad har du själv gjort för att påverka? är det så att man bara knyter näven i byxfickan, svär inombords och går vidare ? Har du varit på något möte och lyft fram din frågeställning och dina åsikter? Har du försökt påverka situationen på din arbetsplats?
    Kom ihåg att inga frågor eller åsikter är konstiga.

    Åke W

  4. Sven-Åke:
    14 februari, 2018

    Är det bara 59.000 medlemmar nu? Det lär minska ännu mer nu, när tidningen alltmer bara blir ett propagandarör för gubbarna i toppen.

Lästips:

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.