las

”Hela LO:s roll är satt på spel”

Arbetsrätt. Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas slutbud. Men nu har två förbund ändå anslutit sig till las-överenskommelsen. "Jag är både förbannad och besviken över att sammanhållningen inom LO inte var starkare", säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

På fredagsförmiddagen presenterade IF Metall och Kommunal nyheten: De ställer sig bakom den överenskommelse om förändrad arbetsrätt som arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv och tjänstemannakartellen PTK tecknat. Samma överenskommelse som LO-styrelsen enigt förkastade i mitten av oktober.

Tommy Wreeth. Foto: Justina Öster
Tommy Wreeth. Foto: Justina Öster

– Det vore en omöjlighet för oss som förbund att ansluta oss till den. Transport står fast vid att för våra medlemmar är det tryggheten i anställningen, inte bara efter, som är absolut viktigaste, säger Tommy Wreeth.

För honom kom dagens besked – att två av förbunden i LO-familjen nu väljer att ”hoppa på” överenskommelsen – som en nyhet, liksom för resten av ledningen i Transport och övriga LO.

– Det är ett mycket märkligt agerande, att två förbund går i väg och mer eller mindre i hemlighet förhandlar. Hela LO får sig en knäck när det gäller sammanhållning och solidaritet, säger Tommy Weeeth.

– Det här är helt i strid med vad vi tidigare varit överens om, och det väcker också frågan om samordningens värde, oavsett om det handlar om avtalsrörelse eller som nu om las.

Transports förbundsstyrelse har enigt kommenterat på förbundets hemsida Transport.se: ”Vi som förbund måste på allvar fundera på LO:s framtida roll som samordnare… Vad Kommunals och IF Metalls medlemmar behöver mest enligt sina ledningar vet inte vi, oavsett detta är vi mycket kritiska till hur detta har gått till.

Där betonar Transport också åter vikten av tryggheten i anställning för förbundets medlemmar, många anställda på mindre arbetsplatser där försämring av turordningsreglerna vore katastrof.

Starka reaktioner

Agerandet från LO:s två största förbund har fått företrädare för flera andra förbund inom LO att uttrycka djup besvikelse. Och oro för hela Landsorganisationens framtid.

Byggnads förbundsordförande, Johan Lindholm, har gått ut med att ledningarna för Kommunal och IF Metall får svara inför sina medlemmar om vägvalet.

– Kommunal och IF Metall stänker nu vigvatten på en överenskommelse som får konsekvenser för andra branscher än bara deras egna, säger Johan Lindholm i ett pressmeddelande, som fortsätter:

– Jag är besviken över att sammanhållningen inom LO inte var starkare och att man inte kunde hitta en kompromiss som hela LO kunde acceptera.

Fackförbundets Seko:s ordförande Valle Karlsson säger om att dagens överenskommelse att ”en sak är säker, det kommer få effekter på LO och LO:s roll.”

Seko:s ordförande frågar sig också vad ett enhälligt beslut i LO egentligen betyder. En högst relevant fråga, enligt Transports ordförande.

– Ja, det går att fråga vad det är värt om det är möjligt att efteråt gå iväg och göra som man vill, som gynnar de egna medlemmarna, säger Tommy Wreeth.

– Och det vore intressant att tala om det som står kvar i las-överenskommelsen efter anpassningarna. För vår del är det allt det dåliga.

Motiverat av anpassning

IF Metall och Kommunal har motiverat att förbunden hoppat på partsöverenskommelsen då den delvis anpassats. Det gäller bland annat visstidsanställningar och så kallad hyvling, minskning av tjänstegrad.

– Att IF Metall tyckte att vissa delar var bra, just när det gällde omställningsstöd, är ju känt. Och det kan man ha viss förståelse för, de organiserar ju arbetsplatser med hundratals anställda där det betyder mycket vid nedläggningar, säger Tommy Wreeth.

– Kommunals agerande framstår som märkligare. Tobias Baudin (Kommunals ordförande) har ju tidigare talat om ändringar som ”en sminkad gris”. Vad är det här då? Mascara?

Den justerade partsöverenskommelsen ska skickas till regeringskansliet för beredning. Under beredningen kommer nu också IF Metall och Kommunal att få vara med och påverka, förutom PTK och Svenskt Näringsliv.

Regeringen har också sagt sig villig att lagstifta utifrån överenskommelsen, i stället för den politiska utredning som fått mycket kritik för att ensidigt gynna arbetsgivarparten.

Både LO-ordförande, Susanna Gideonsson, och Transports ordförande Tommy Wreeth har talat om att utredningen legat som en ”våt filt” över förhandlingarna.

Frågan är hur övriga tolv förbund nu går vidare. Och kanske också hur LO som helhet gör det.

– Det är LO-styrelse på måndag. Dagens överenskommelse sätter hela LO:s roll på spel, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.