Det senaste inom bevakning visades upp på mässan Skydd.
Close
Det senaste inom bevakning visades upp på mässan.
Close
Skyddsmässan 2022

Hela samhällets säkerhet i fokus

Bevakning. Nordens största mötesplats för säkerhetsbranschen har öppnat på Stockholmsmässan i Älvsjö. Totalförsvar och samhällssäkerhet är i fokus på mässan Skydd.

På tisdagen var det invigning. Skyddsmässan pågår sedan i tre dagar, till och med torsdag den 27 oktober.

Centralt placerad, invid stora scenen i mässhallen, är Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya), vars monter är välbesökt.

Eva Andersson är säkerhetsvakt och lärare på Bya.

Transportarna Eva Andersson, säkerhetsvakt, och Robert Savela regionalt skyddsombud från Norrbottensavdelningen, var på plats som representanter för Bya. Båda undervisar också på utbildningar för blivande bevakningspersonal.

– Jag är ämneslärare, och här handlar det om att just förmedla kunskap om arbetsmiljödelen för att ge en bra grund in i branschen. Vi berättar också  om Transport och vad medlemskapet innebär, säger Eva och fortsätter:

– Jag har ännu inte hunnit se så mycket för egen del, men på förmiddagen kollade jag på programmet med hundar, det var spännande.

En robothund gick runt på mässan.

På eftermiddagen promenerar en wifi-styrd robothund i gångarna. Den finns ännu inte ute på marknaden, men väcker mycket uppmärksamhet. I övrigt rymmer mässhallen det mesta inom säkerhet och bevakning, både teknik för framtiden och konkreta ting – som avspärrningsband – och all slags utrustning för brandförsvar.

Intill Bya:s monter står Jerry Persson, som jobbar på Securitas, och visar en kroppsburen så kallad trygghetskamera.

En kroppsburen trygghetskamera är till för att skydda den som bär den.

– Den är framför allt till för att skydda bäraren. Och det positiva är att den är mycket lätt att bära. Du behöver inte vara driftsingenjör för att använda den, säger han.

Framför allt är det parkeringsvakter, värdetransportörer och ordningsvakter som kameran är tänkt för. Polisen kan begära in film, men varken säkerhetsbolaget eller den anställda har möjlighet. Däremot finns teknik för fjärrstyrning, men den används inte i dag.

– Det är bäraren själv som slår på kameran. Och det är viktigt att vara tydlig, kameran är inte något som används i stället för dubbelbemanning utan som skydd och i förebyggande syfte, förklarar Jerry.

Här bakas väktare

Mästerbagaren Caroline Ahlqvist bjöd på bullar och kakor i Byas monter.

En angenäm doft av kanelbullar spreds från bakstugan på plats – mästerbagaren Caroline Ahlqvist fixade bakverk för Bya för tredje gången, medan Bya:s folk koncentrerade sig på att ”baka väktare” enligt broderi på förklädena.

På invigningsdagen var det också dags för ett historiskt stort handslag under programpunkten ”Totalförsvar tillsammans” där en panel diskuterade hur den gemensamma kompetensförsörjningen för framtiden ska se ut och planeras.

Bya:s vd Martin Bjurhem uttryckte att det tidigare funnits en viss oro inom bevakningsbranschen för att personal som gjort militärtjänst ständigt skulle ryckas bort för repmånader och inkallelser. Men att den initiala oron kommit på skam.

Bjurhem betonade dagens rådande samsyn; att det finns ett stort ömsesidigt behov av säkerhetsutbildad personal. Och han var också en dem som skakade hand inför nästa steg i det gemensamma arbetet, med arméchef Karl Engelbrektson och Transports Rose-Marie Settergren från GOS – God ordning i säkerhetsbranschen.

Sedan blev det prisutdelning på stora scenen. Bya offentliggjorde då för första gången vem som vunnit titeln som ”Årets säkerhetspersonal”: Kaveh Tiba, skyddsvakt som hade nominerats av sina kollegor på Arlanda till Bya:s tävling.

Bya är en ideell förening där medlemmarna är bevakningsbranschens parter, Säkerhetsföretagen och Svenska Transportarbetareförbundet.

Skyddsmässan arrangeras traditionsenligt vartannat år, men blev på grund av pandemin framflyttat ett år och hålls därför 2022 – just nu, till och med torsdag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Vem vinner på väskförbudet?

Krönika. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.