Close
På Medborgarplatsen, Södermalm i Stockholm, deltog tiotusentals vuxna och barn i klimatstrejken.
Close

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

”Om ni väljer att svika oss kommer vi aldrig förlåta er.” Orden är Greta Thurnbergs från hennes tal på FN:s extrainkallade klimatmöte den 23 september. Allt började för drygt ett år sedan när hon satte sig framför riksdagshuset med skylten ”skolstrejk för klimatet”.

Skolstrejken på fredagar, eller Fridays for future, blev snabbt en global rörelse och de har i dag, som sista dag under en aktionsvecka, utlyst en global storstrejk. Rörelsen har bland annat uppmanat fackföreningsrörelsen att delta i storstrejken för att få politikerna att agera i klimatfrågan. Det enda fackförbundet som utlyst politisk strejk i Sverige är Syndikalisterna.

LO beslutade tidigare i år att en politisk strejk för klimatet inte är aktuell och de har förklarat beslutet med att strejkvapnet endast ska användas i konflikter som rör arbetsmarknadens parter. Däremot är det många medlemmar och fackliga företrädare som vill visa sitt stöd till klimatstrejkarna, bland dem Transports ordförande Tommy Wreeth som är på plats på Medborgarplatsen i Stockholm.

– På en död planet finns inga jobb. Alla måste ta sitt ansvar för klimatet och jag är djupt imponerad av den kraft som den yngre generationen visar i den här frågan, säger han.

På Medborgarplatsen i Stockholm samlades under fredagseftermiddagen tiotusentals personer. Handmålade plakat med budskap som ”rädda planeten” och ”agera” hölls upp av både vuxna och barn. På plats träffar Transportarbetaren ordningsvakterna Henric, Joakim och Oscar som har mycket att göra i dag och berättar att rösten tagit stryk när de försökt hålla ordning på klimatstrejkarna. Henric berättar att vaktbolaget de är anställda av bara kör med gasbilar nu, som ett steg i rätt klimatriktning.

– Jag tycker man ska ta klimatförändringarna på allvar, säger han.

En bit där ifrån, har lastbilschauffören David Granath fastnat vid ett övergångsställe på Götgatan när demonstrationståget passerar.

–Jag har en leverans som ligger fem minuter bort men jag lär nog få sitta här ett bra tag, säger han.

I samma sits sitter matbudet Shaik Sumaio, som försöker ta sig igenom folkmassan med sin moped.

– Jag ska flyga till Indien om några dagar, så jag känner mig som en klimatbov när jag ser det här, säger han.

Varför uppmanar inte Transport sina medlemmar att gå ut i politisk strejk i dag?
–Vi står nu inför en avtalsrörelse där vår huvuduppgift är att skapa bättre villkor för våra medlemmar. Strejkvapnet är något vi måste handskas oerhört försiktigt med och vi arbetar med förändring genom opinionsbildning och förhandling i första hand. Det låter tråkigt, men det har kanske aldrig varit så viktigt att försvara och bevara  den svenska modellen som det är nu, säger Tommy Wreeth.  

På frågan om hur Transport ställer sig till klimatfrågan svarar han att Transports branscher kommer att beröras av klimatförändringarna och att en grön omställning är viktigt.

– Fackföreningsrörelsen har en viktig roll att spela ute på arbetsplatserna genom att prata just omställning, tillvägagångssätt och konsekvenser, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Avtalsrörelsen går in i ett avgörande skede

Ordförandeord. Just nu pågår avtalsrörelsen för fullt och jag får ibland frågan om hur man hinner med och hur man orkar.

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.