Helena Wahlberg
…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?
– De är vår arbetsmiljö och behövs för att vi ska kunna ta raster och få vår vila. Eftersom jag kör ADR behöver jag stå på ett säkert sätt, men det är väldigt svårt när man skär ner på antalet och så få har kameraövervakning. Många har bara kallvatten, inte så kul när det är minusgrader ute eller isbeläggning på ett utedass. Ibland går det inte ens att blaska av sig. Det är svårt att sköta hygienen när man ligger ute en vecka.
Du har kört i Norge, Danmark och Finland också. Hur är det där?
– Där finns mycket fler lastbilsplatser. De planeras in när man bygger nya mackar. Dusch finns i stort sett på alla. Vissa är gratis, på andra betalar man. I Finland har de till och med bastu för chaufförerna! I Sverige är det jättesvårt att planera sin körning eftersom lastbilsparkeringarna är så få. Jag kan tvingas stanna även om jag har två timmars körtid kvar.
Hur är en bra rastplats?
– Inhägnad runtom med kameraövervakning och ronderande bevakning, annars kan det bli bråk, stök och stölder. Toaletter och duschar med varmt och kallt vatten. Färskvatten, så klart. En bensinstation intill för att tanka och köpa lättare mat. Trafikverket tycker att vår åkare ska se till att vi har säkra ställen att sova på. Ska åkaren köra efter oss med en bajamaja också?