Het debatt kring fri rörlighet
Hårdare cabotage-regler eller helt slopa dem? Socialt protokoll eller fri marknad? Det var en hård debatt mellan Transports förbundsordförande Lars Lindgren och Timbros Malin Sahlén, när LO arrangerade seminarium om fri rörlighet av arbetskraft i Almedalen.
– Vi välkomnar alla. Vi vill ha konkurrens. Men det ska ske på lika villkor. Den svenska fackföreningsrörelsen är positiv till fri rörlighet, men vi vill också ha ordning och reda, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.
Inom den svenska åkerinäringen finns det, enligt honom, obskyra bemanningsföretag, brevlådeföretag och falska egenföretagare. Alltså flera avarter inom transportsektorn som slår hårt mot de svenska företag som jobbar med schysta villkor. Nu kräver han att svenska kollektivavtal och villkor ska gälla i Sverige. Dessutom vill han se ett så kallat ”socialt protokoll” inom EU, en fråga som Europafacket och LO driver. Det skulle innebära att man betonar sociala villkor för arbetstagare och inte bara fokuserar på den fria marknaden.
Han får medhåll av Ellen Nygren, utredare på Europafacket och LO-ombudsman.
– Den gränslösa jakten på billig arbetskraft innebär att många arbetstagare får jobba under dåliga villkor, säger hon.
De får mothugg från Malin Sahlén, nationalekonom och projektledare med ansvar för ekonomisk- politiska frågor på Timbro. Hon menar att konkurrens är bra och driver utvecklingen framåt och säger sig vara extremt provocerad av rubriken på LO-seminariet i Almedalen, ”fri rörlighet på människors bekostnad”
– Migration är det bästa sättet för välståndsökning. Det största hindret är att människor hindras från att flytta till andra länder. LO borde sjunga migrationens lov, säger Malin Sahlén.
Att det inom EU finns stora löneskillnader och att den som arbetar som utstationerad från ett annat land, ofta har sämre lön och villkor, tycker hon inte är så konstigt.
– Det är inte så konstigt att det finns en skillnad mellan de har erfarenhet och kan språket och som inte kan det. Jag tycker att det är positivt med den fria rörligheten. För människor, för företag och för samhället, säger hon.
Lars Lindgren berättar att han själv har pratat med många lastbilschaufförer från Rumänien och Ungern som jobbar månader i sträck i Sverige. De har väldigt dåliga villkor och lever i sina hytter. Han menar att det är jättelätt att fuska idag och att det uppstått ett A-lag och ett B-lag med chaufförer.
– Självklart är det beklämmande när företag och människor bryter mot lagar och regler. Men om man bryter mot regelverket så är det inte regelverkets fel, säger Malin Sahlén.
Även vad det gäller vilka cabotage-regler som ska gälla så är kombattanterna oense. I dag får en utländsk chaufför köra tre inrikesturer med gods innan han måste lämna landet. Lars Lindgren, tycker att det gott kunde räcka med en cabotage-körning.
– Det är inte så att en chaufför dinglar in och frågar om någon inte har lite gods. Det är stora speditörer som står bakom, säger han.
Malin Sahlén däremot vill riva upp cabotagereglerna och släppa lastbilstrafiken helt fri.
– Jag kan inte se varför jag inte skulle få anlita ett utländsk transportföretag, säger hon.
Transports förbundsordförande Lars Lindgren blev i slutet av seminariet riktigt upprörd gick till hårt angrepp mot sin debattmotståndare.
– Värnar ni (inom Timbro och Svenskt Näringsliv) aldrig svenska företag? Fattar ni inte vad vi säger? Jag har många kompisar som är åkare som nu blir utkonkurrerade av utländska företag. Vi inom Transport snackar ju mer för företagen än vad ni gör. Vi talar ju till och med mer för företagen, än för våra medlemmar ibland.
– Timbro verkar för marknadsekonomi och för allmänt öppna gränser, svarade Malin Sahlén.
Hon menar att lönerna på sikt kommer att höjas i Europas låglöneländer så att det sker en utjämning mellan fattigare och rikare länder.
– Låglöneländerna kommer ju ikapp. Även om jag tror att det ska mycket till för att lönerna ska sjunka i Sverige.
– Det är ett önsketänkande, menade Lars Lindgren, och fortsatte:
– I flera länder i Europa är minimilönerna två Euro i timmen. Om vi väntar 400 år så kanske lönerna har närmat sig.