Hett åkerimål slutfört i Arbetsdomstolen
Den uppmärksammade rättegången mot Andreassons Åkeri har slutförts. Nu ska Arbetsdomstolen avgöra, om en polsk chaufför med egen firma ska räknas som företagare eller anställd. Domen väntas få stor påverkan på hela situationen med så kallade falska egenföretagare i den svenska åkeribranschen.
Transport har stämt Andreassons för brott mot kollektivavtalet i fråga om den polske lastbilsföraren Radoslaw Rostkowski. Han började köra åt bolaget i juni 2011, och enligt egen utsago trodde Rostkowski att han fått en anställning.
– Första körningen gick till Norge tillsammans med en annan kille som också var ny. Vi trodde båda två att vi blivit anställda. Jag var överlycklig att jag fått ett jobb, det kändes som att vinna på lotteri, sa Radoslaw Rostkowski genom sin tolk, när han vittnade i rätten.
Men när han kom tillbaka från sin första körning fick han veta att han måste registrera firma i Polen och fakturera Andreassons bemanningsbolag Zimit. Annars skulle han varken få mer jobb, eller betalt för det han redan kört, uppger Rostkowski.
Han registrerade firman och fortsatte köra. Efter några veckor blev det dags att skicka första fakturan.
– Då kom nästa överraskning. Jag jobbade inte per timme utan per kilometer, trots att milpeng i transportbranschen är förbjudet i hela EU.
I praktiken fick han en ersättning på 18 kronor milen, och som egenföretagare skulle han själv betala skatt och sociala avgifter. Han var missnöjd och krävde mer pengar, vilket till slut – enligt Rostkowskis egna uppgifter – ledde till att han hotades och misshandlades av två arbetsledare utanför Andreassons kontor.
Efter det upphörde samarbetet, och Rostkowski krävde Zimit på nästan 90 000 kronor för obetalda fakturor. Fordran gick till Varbergs tingsrätt, där man nådde förlikning och Zimit betalade 59 000 kronor.
Men i Arbetsdomstolen gäller frågan själva principen: Kan man arbeta under sådana här villkor och fortfarande räknas som egen företagare? Om svaret blir nej, ska Andreassons betala skadestånd för brott mot kollektivavtalet. Transport yrkar på 400 000 kronor.
– Det hela är ett medvetet och utstuderat sätt att kringgå avtalet. Radoslaw var personligt arbetsskyldig. Andreassons äger bilarna. Med bilen följer ett dieselkort som tillhör Andreassons, så att bolaget drar fördel av alla rabatter som följer med kortet. Allt sammantaget kan Rostkowski inte betraktas som egen företagare, sa Transports advokat Anne Alfredsson inför rätten.
Åkeriets advokat Torbjörn Olsson avfärdade alla påståenden om att Rostkowski borde betraktas som anställd.
– Ingen har tvingat honom att starta firma. Alla förutsättningar var kända när han gick in i detta, sade Olsson.
I dag driver Radoslaw Rostkowski fortfarande enmansbolag, men numera i byggbranschen.
– Jag har flera olika uppdragsgivare, som man ska när man är egenföretagare. Nu är mitt liv normalt igen.
Men frågan gäller mycket mer än bara Radoslaw Rostkowski. I ett separat ärende har Transport stämt Andreassons på 20 miljoner kronor för bolagets övriga chaufförer. Det handlar om nästan 150 utländska förare med likadana arbetsvillkor som Rostkowski.
– Hur Radoslaws mål utfaller, kommer antagligen att bli vägledande för det större målet, säger Ulf Persson, central åkeriombudsman på Transport.
Och det större målet blir en ödesfråga – inte bara för Andreassons Åkeri, utan för stora delar av den svenska åkerinäringen. Åtminstone enligt bolagets vd Yvonne Andreasson.
– Förlorar vi den tvisten så får vi lägga ner, och det får också alla andra åkerier som använder det här upplägget. Och det gör de flesta dragbilsåkerier. Sedan blir det utländska företag som tar över. Så det blir ju östeuropeiska chaufförer som gör de här körningarna i alla fall, fast i östeuropeiska bilar, säger hon.
Bolagets grundare, Yvonnes make Karl-Erik Andreasson, kan inte se något moraliskt fel i företagets affärsmodell.
– Även om vi betalar förarna under det svenska kollektivavtalet, så tjänar de ju mer än de skulle gjort i Polen med samma jobb. Annars skulle de inte vara intresserade av att komma hit, säger han.
Ulf Persson har en annan uppfattning:
– Om nu Karl-Erik Andreasson tycker att han gör chaufförerna en tjänst, varför gör han dem inte en ännu större tjänst och anställer dem i bolaget? Med kollektivavtalsenliga svenska löner?
Domen kommer den 18 december. I den stora 20-miljonersstämningen är rättegångsdatum ännu inte bestämt.