Hett åkerimål slutfört i Arbetsdomstolen

Den uppmärksammade rättegången mot Andreassons Åkeri har slutförts. Nu ska Arbetsdomstolen avgöra, om en polsk chaufför med egen firma ska räknas som företagare eller anställd. Domen väntas få stor påverkan på hela situationen med så kallade falska egenföretagare i den svenska åkeribranschen.

Transport har stämt Andreassons för brott mot kollektivavtalet i fråga om den polske lastbilsföraren Radoslaw Rostkowski. Han började köra åt bolaget i juni 2011, och enligt egen utsago trodde Rostkowski att han fått en anställning.

– Första körningen gick till Norge tillsammans med en annan kille som också var ny. Vi trodde båda två att vi blivit anställda. Jag var överlycklig att jag fått ett jobb, det kändes som att vinna på lotteri, sa Radoslaw Rostkowski genom sin tolk, när han vittnade i rätten.

Men när han kom tillbaka från sin första körning fick han veta att han måste registrera firma i Polen och fakturera Andreassons bemanningsbolag Zimit. Annars skulle han varken få mer jobb, eller betalt för det han redan kört, uppger Rostkowski.

Han registrerade firman och fortsatte köra. Efter några veckor blev det dags att skicka första fakturan.

– Då kom nästa överraskning. Jag jobbade inte per timme utan per kilometer, trots att milpeng i transportbranschen är förbjudet i hela EU.

I praktiken fick han en ersättning på 18 kronor milen, och som egenföretagare skulle han själv betala skatt och sociala avgifter. Han var missnöjd och krävde mer pengar, vilket till slut – enligt Rostkowskis egna uppgifter – ledde till att han hotades och misshandlades av två arbetsledare utanför Andreassons kontor.

Efter det upphörde samarbetet, och Rostkowski krävde Zimit på nästan 90 000 kronor för obetalda fakturor. Fordran gick till Varbergs tingsrätt, där man nådde förlikning och Zimit betalade 59 000 kronor.

Men i Arbetsdomstolen gäller frågan själva principen: Kan man arbeta under sådana här villkor och fortfarande räknas som egen företagare? Om svaret blir nej, ska Andreassons betala skadestånd för brott mot kollektivavtalet. Transport yrkar på 400 000 kronor.

– Det hela är ett medvetet och utstuderat sätt att kringgå avtalet. Radoslaw var personligt arbetsskyldig. Andreassons äger bilarna. Med bilen följer ett dieselkort som tillhör Andreassons, så att bolaget drar fördel av alla rabatter som följer med kortet. Allt sammantaget kan Rostkowski inte betraktas som egen företagare, sa Transports advokat Anne Alfredsson inför rätten.

Åkeriets advokat Torbjörn Olsson avfärdade alla påståenden om att Rostkowski borde betraktas som anställd.

– Ingen har tvingat honom att starta firma. Alla förutsättningar var kända när han gick in i detta, sade Olsson.

I dag driver Radoslaw Rostkowski fortfarande enmansbolag, men numera i byggbranschen.

– Jag har flera olika uppdragsgivare, som man ska när man är egenföretagare. Nu är mitt liv normalt igen.

Men frågan gäller mycket mer än bara Radoslaw Rostkowski. I ett separat ärende har Transport stämt Andreassons på 20 miljoner kronor för bolagets övriga chaufförer. Det handlar om nästan 150 utländska förare med likadana arbetsvillkor som Rostkowski.

– Hur Radoslaws mål utfaller, kommer antagligen att bli vägledande för det större målet, säger Ulf Persson, central åkeriombudsman på Transport.

Och det större målet blir en ödesfråga – inte bara för Andreassons Åkeri, utan för stora delar av den svenska åkerinäringen. Åtminstone enligt bolagets vd Yvonne Andreasson.

– Förlorar vi den tvisten så får vi lägga ner, och det får också alla andra åkerier som använder det här upplägget. Och det gör de flesta dragbilsåkerier. Sedan blir det utländska företag som tar över. Så det blir ju östeuropeiska chaufförer som gör de här körningarna i alla fall, fast i östeuropeiska bilar, säger hon.

Bolagets grundare, Yvonnes make Karl-Erik Andreasson, kan inte se något moraliskt fel i företagets affärsmodell.

– Även om vi betalar förarna under det svenska kollektivavtalet, så tjänar de ju mer än de skulle gjort i Polen med samma jobb. Annars skulle de inte vara intresserade av att komma hit, säger han.

Ulf Persson har en annan uppfattning:

– Om nu Karl-Erik Andreasson tycker att han gör chaufförerna en tjänst, varför gör han dem inte en ännu större tjänst och anställer dem i bolaget? Med kollektivavtalsenliga svenska löner?

Domen kommer den 18 december. I den stora 20-miljonersstämningen är rättegångsdatum ännu inte bestämt.

FAKTA
Arbetsdomstolen (AD) är en specialdomstol som prövar tvister mellan arbetsgivare och arbetstagare. Arbetsgivarorganisationer, arbetsgivare som slutit kollektivavtal eller arbetstagarorganisationer (exempelvis fackförbund) kan skicka in stämningar direkt till AD.

Enskilda arbetstagare kan i vissa fall överklaga tingsrättsdomar i arbetstvister till AD.

En AD-dom kan inte överklagas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.