Göteborgs hamn
Close
Hamnarbetarförbundet har inlett en blockad mot krigsmateriel till och från svenska hamnar. Förbundets vice ordförande är polisanmäld av Göteborgs hamn för brott mot rikets säkerhet sedan han listat försvarsföretag som påverkas av blockaden. (GENREBILD)
Close

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

I måndags meddelade Arbetsdomstolen (AD) sitt beslut att tillåta Hamnarbetarförbundet, som organiserar stuveriarbetare i vissa svenska hamnar, blockaden mot israeliskt krigsmateriel.

Blockaden i de svenska hamnarna ska pågå i sex dygn. AD:s beslut välkomnas av Hamnarbetarförbundet, som genomför aktionen som ett uttryck för solidaritet med civilbefolkningen i Gaza.

Men bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har ifrågasatt blockaden, bland annat ur säkerhetsperspektiv.

Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen, uttrycker förvåning över Arbetsdomstolens beslut att tillåta bojkotten. Han håller dock med Hamnarbetarförbundet om att läget i Gaza och även i Israel är akut:

– Det är klart att man utifrån ett allmänmänskligt perspektiv känner oro och bestörtning över den eländiga situation, säger Dahlsten till Tidningen Näringslivet.

Men Dahlsten framhåller samtidigt i Tidningen Näringslivet att svenska hamnföretag varken kan eller vill påverka Sveriges utrikespolitik, eller förutsättningarna för utrikeshandeln:

– Enligt vår mening har vi visat att blockaden riskerar att få stor påverkan inte bara på hamnföretagens kundrelationer utan också på säkerheten. Vi kommer att analysera beslutet och se hur vi går vidare, säger han.

– Arbetsdomstolens beslut är bekymmersamt, framför allt utifrån ett säkerhetsperspektiv.

Även om HF:s blockad riktar sig mot en specifik typ av gods – krigsmateriel – så är det omöjligt att identifiera detta utan att kartlägga godsflöden som är viktiga för svenskt försvar och beredskap, enligt Sveriges Hamnar. Information som främmande makt kan ha stort intresse av, enligt Marcus Dahlsten.

Arbetet i hamnarna innebär ofta att den som utför lastning och lossning inte vet exakt vilket gods som hanteras.

Hamnarbetarförbundets vice ordförande Eric Helgeson ska ha listat försvarsföretag som påverkas av blockaden. Det har lett till att han sagts upp från sitt arbete i Göteborgs hamn, rapporterar Sveriges Radio.

Arbetsgivaren har också gjort en polisanmälan för brott mot rikets säkerhet, uppger SR.

Hamnarbetarförbundets blockad tillåts pågå i sex dygn och inleddes tisdagen den 4 februari.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    5 februari, 2025

    Blockader mot andra länder och olika sorters gods skall regeringen sköta, det skall facken hålla sig bort ifrån.

Lästips:

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Det är i Näringslivets hus som Transport och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens olika branschförbund förhandlar om lönerna för bland andra lastbilschaufförer, taxiförare och flygarbetare.

Vem tjänar på att industrin sätter lönerna?

Avtal 2025. Transports Tommy Wreeth tycker att märket missgynnar förbundets medlemmar och ökar klyftorna. Varken LO eller arbetsgivarna håller med.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.