HF:s lokala hamnavtal dumpar lönerna i Norrbotten

Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet, har tecknat ett eget lokalt avtal i fyra Norrlandshamnar som innebär ren lönedumpning för stuveriarbetarna. Transport kräver nu arbetsgivaren, Shorelink, på 3,3 miljoner kronor i skadestånd.

För drygt 40 år sedan splittrades stuveriarbetarkåren och en stor utbrytargrupp bildade ett nytt fack, Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

HF, som i dag organiserar omkring 40 procent av landets hamnarbetare, står utanför LO och tecknar heller inget avtal med arbetsgivarparten – Sveriges hamnar. Konkurrenten har genom åren profilerat sig som ett radikalt fackförbund, som ofta kritiserat de avtalsuppgörelser som Transport förhandlat fram.

Därför väckte det förvåning i Transports led när lönevillkoren i Norrlandshamnarna som drivs av bolaget Shorelink blev kända. Hamnar där majoriteten av de anställda är HF-medlemmar.

Historien rullades upp när Shorelink vann upphandlingen för verksamheten i Luleå hamn.

– Offerten låg betydligt lägre än de konkurrerande bolagens, säger Morgan Gustavsson, stuveriombudsman i Transports avdelning 1. Så vi gjorde en avtalskontroll på bolaget och gick bland annat igenom lönelistorna.

Vid genomgången visade det sig att Shorelink gjort upp med Hamnarbetarförbundet om villkor som på centrala punkter är sämre än det riksavtal som Shorelink redan är bundet av, gentemot Transport. Det handlar bland annat om för låg betalning vid så kallad förskjuten arbetstid och felaktig ersättning till behovsanställda.

– Behovsanställda ska ha övertidsersättning efter klockan 16:30, säger Morgan Gustavsson. Men de har i stället fått ersättning för förskjuten arbetstid.  Det innebär lägre lön till behovarna och lägre lönekostnad för företaget.

Eftersom det är Transport som har kollektivavtal på arbetsplatsen är det också Transport som arbetsgivaren ska förhandla om arbetstidsfrågor och ersättningar, betonar Morgan Gustavsson. Att Shorelink inte har gjort det ser Transport som ett avtalsbrott. För det tänker Transport begära ett skadestånd på 300 000 kronor.

I de inledande förhandlingarna har Shorelink vägrat gå med på kraven.

– Företaget anser inte att de har kollektivavtal med Transport, utan med HF. Vi kan bara konstatera att villkoren är så här på Shorelink och att bolaget får en konkurrensfördel av lägre lönekostnader, säger Morgan Gustavsson.

Facket vill också att Shorelink ska betala ytterligare 3 miljoner kronor. Det motsvarar den summa som företaget tjänat på att betala ut felaktiga ersättningar. Det är pengar som, om de betalas ut, kommer att tillfalla Transport.

– Hade vi haft medlemmar där så hade pengarna självklart gått till dem, säger Morgan Gustavsson. Men nu får vi i stället yrka allmänt skadestånd, till förbundet.

Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet, hävdar att stuveriarbetarna i Norrbotten sedan många år lyder under ett avtal som slutits mellan HF:s lokala avdelning och Shorelink, som tidigare hette Bottenvikens stuveri:

– Hamnarbetarförbundet har ju i stort sett alla medlemmar där uppe så jag kan förstå att arbetsgivaren vill teckna avtal med oss. Och det finns inget som hindrar arbetsgivaren att göra det.

– Jag vet att det finns elaka röster som säger att vi har dumpat villkoren, men det kan jag inte hålla med om. Jag är ganska väl insatt i Bottenviksavtalet och vet att det finns en del saker som är annorlunda. Men det innebär inte på något sätt att man lönedumpat.

Susanne Jangdal är vd i Shorelink, som bedriver verksamhet i Skellefteå, Piteå, Kalix och Luleå. Hon inte vill kommentera tvisten med Transport:

– Vi förhandlar vid förhandlingsbordet och inte via media. Det vore att gå händelserna i förväg.

Agneta Persson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.