HF:s lokala hamnavtal dumpar lönerna i Norrbotten
Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet, har tecknat ett eget lokalt avtal i fyra Norrlandshamnar som innebär ren lönedumpning för stuveriarbetarna. Transport kräver nu arbetsgivaren, Shorelink, på 3,3 miljoner kronor i skadestånd.
För drygt 40 år sedan splittrades stuveriarbetarkåren och en stor utbrytargrupp bildade ett nytt fack, Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).
HF, som i dag organiserar omkring 40 procent av landets hamnarbetare, står utanför LO och tecknar heller inget avtal med arbetsgivarparten – Sveriges hamnar. Konkurrenten har genom åren profilerat sig som ett radikalt fackförbund, som ofta kritiserat de avtalsuppgörelser som Transport förhandlat fram.
Därför väckte det förvåning i Transports led när lönevillkoren i Norrlandshamnarna som drivs av bolaget Shorelink blev kända. Hamnar där majoriteten av de anställda är HF-medlemmar.
Historien rullades upp när Shorelink vann upphandlingen för verksamheten i Luleå hamn.
– Offerten låg betydligt lägre än de konkurrerande bolagens, säger Morgan Gustavsson, stuveriombudsman i Transports avdelning 1. Så vi gjorde en avtalskontroll på bolaget och gick bland annat igenom lönelistorna.
Vid genomgången visade det sig att Shorelink gjort upp med Hamnarbetarförbundet om villkor som på centrala punkter är sämre än det riksavtal som Shorelink redan är bundet av, gentemot Transport. Det handlar bland annat om för låg betalning vid så kallad förskjuten arbetstid och felaktig ersättning till behovsanställda.
– Behovsanställda ska ha övertidsersättning efter klockan 16:30, säger Morgan Gustavsson. Men de har i stället fått ersättning för förskjuten arbetstid. Det innebär lägre lön till behovarna och lägre lönekostnad för företaget.
Eftersom det är Transport som har kollektivavtal på arbetsplatsen är det också Transport som arbetsgivaren ska förhandla om arbetstidsfrågor och ersättningar, betonar Morgan Gustavsson. Att Shorelink inte har gjort det ser Transport som ett avtalsbrott. För det tänker Transport begära ett skadestånd på 300 000 kronor.
I de inledande förhandlingarna har Shorelink vägrat gå med på kraven.
– Företaget anser inte att de har kollektivavtal med Transport, utan med HF. Vi kan bara konstatera att villkoren är så här på Shorelink och att bolaget får en konkurrensfördel av lägre lönekostnader, säger Morgan Gustavsson.
Facket vill också att Shorelink ska betala ytterligare 3 miljoner kronor. Det motsvarar den summa som företaget tjänat på att betala ut felaktiga ersättningar. Det är pengar som, om de betalas ut, kommer att tillfalla Transport.
– Hade vi haft medlemmar där så hade pengarna självklart gått till dem, säger Morgan Gustavsson. Men nu får vi i stället yrka allmänt skadestånd, till förbundet.
Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet, hävdar att stuveriarbetarna i Norrbotten sedan många år lyder under ett avtal som slutits mellan HF:s lokala avdelning och Shorelink, som tidigare hette Bottenvikens stuveri:
– Hamnarbetarförbundet har ju i stort sett alla medlemmar där uppe så jag kan förstå att arbetsgivaren vill teckna avtal med oss. Och det finns inget som hindrar arbetsgivaren att göra det.
– Jag vet att det finns elaka röster som säger att vi har dumpat villkoren, men det kan jag inte hålla med om. Jag är ganska väl insatt i Bottenviksavtalet och vet att det finns en del saker som är annorlunda. Men det innebär inte på något sätt att man lönedumpat.
Susanne Jangdal är vd i Shorelink, som bedriver verksamhet i Skellefteå, Piteå, Kalix och Luleå. Hon inte vill kommentera tvisten med Transport:
– Vi förhandlar vid förhandlingsbordet och inte via media. Det vore att gå händelserna i förväg.
Agneta Persson