Rasta Tönnebro. Foto: Justina Öster
Close
Rasta Tönnebro i Hälsingland.
Close
Blås inte blåsan på kisspausen

Hinner du ta kisspaus?

Enkät. Är du stressad? Hinner du ta paus och kissa? Blir du insläppt under pandemin? Transportarbetaren knackade på hytten hos några lastbilschaufförer som parkerat vid Tönnebro rastplats i Hälsingland.

Kristian Nilsson, lastbilschaufför
Kristian Nilsson. Foto: Justina Öster

Kristian Nilsson har kört lastbil sedan 1988. Ett år körde han på utlandet, lite överallt i Europa. Snacket går om chaufförer som blir portade på vissa ställen i coronatid, säger han.

– Men hos de mindre grossister som vi kör till är det inga problem att få låna toa. Det är värre för dem som ska till stora terminaler som Jula eller El-Giganten.

Håller du dig när du är stressad?

– Näe, det kan jag inte säga. Nöden har ingen lag. Blir jag piss- eller skitnödig går jag ut i skogen i värsta fall. Fast det är brist på rastplatser och har blivit svårare och svårare att hitta en nattparkering i Mellan- och Sydsverige.

Jämför man med Tyskland är det fruktansvärt dåligt, anser Kristian Nilsson.

– Vid 17 brukar det vara fullt. Kommer man vid 20, 21 så är det kört. Det är lättare norrut.

I Norrland är körningarna också mindre stressiga. Kristian Nilsson trivs bäst där, men kör över hela Sverige. Till mat- och pizzagrossister, bland annat. Nu har han potatis i lasten och ska vidare till Arboga.

– Jag satsar på Rusta till kvällen, där finns toalett och dusch. Som chaufförer har vi våra ställen vi försöker komma till.

 

Fjärrbilsföraren Johan Svensson från Jönköping är ofta stressad och håller sig när han kör.

– Det beror så klart på körningen och om man har mycket att göra eller inte. Men många fjärrbilschaufförer stressar och kör bara på. Vi behöver fler rastplatser. Och större! Det känns som om man inte får köra lastbil i Sverige, att de gör allt för att vi inte ska existera.

– Sen kommer de utländska chaufförerna hit också, ockuperar platserna och grisar ner. Se här omkring på allt skräp och bröte. De gör sitt längs vägkanten.

Svenska chaufförer då, uträttar de aldrig sina behov vid vägkanten om det blir bråttom?

– Nej, de går ut i skogen och gömmer sig, som normalt folk. De utländska förarna har inte samma miljötänk.

Brukar du hålla dig så att du får ont i magen?

– Inte nu längre. Jag har fått jätteproblem med magen och urinblåsan men… okej det händer.

Johan Svensson anser att tidspressen förvandlar en del förare till stressade ”zombies, mer eller mindre”.

– De har sönder grejer och sover inte redigt på natten.

Ändå älskar han att ligga ute på vägen, men funderar på att trappa ner för att gifta sig och kunna skaffa barn. Sambon kör också lastbil så hon vet exakt vad det handlar om. Det är en livsstil, att bo i bilen, säger Johan Svensson.

 

Per Karlsson. Foto: Justina Öster
Per Karlsson. Foto: Justina Öster

Per Karlsson har sin hemadress i Hallsberg. Han kör livsmedel och allt möjligt norröver och har själv inte upplevt så mycket toaproblem.

– Fast när jag skulle köra in på ett fabriksområde på ett ställe frågade de i vakten om jag behövde gå på dass innan. Det fanns en för chaufförer, inne på området var det stängt.

Stressad? Nej, det är Per Karlsson inte när han kör.

– Jag hinner allt gå på toaletten när jag behöver. Det blir sällan i skogen, men med fullstort ekipage kan man ju inte stanna överallt.

Rastplatserna borde skyltas upp bättre, tycker han. I god tid före avfarterna.

Som liten hängde Per Karlsson med sin pappa i hytten. Nu är han 63 och tänker fortsätta köra några år till. Toaletterna har blivit färre på rastplatserna, beskriver han.

– En del är stängda stup i ett och på vissa ställen har de tagits bort.

 

Niklas Evertsson hör hemma i Docksta i Kramfors kommun. Han stressar inte så mycket och tycker att han kan planera sina toalettbestyr ganska bra.

– Det är väl inte så bra att hålla sig. Däremot är det svårt att hitta någonstans att stå för natten. Här behövs skärpning, fler och bättre rastplatser! Ska man få plats måste man vara ute i god tid, börja leta kring 18. Vid 19 är det fullt.

– I Örebro har de gjort en jävligt bra rastplats. Den är stor och fin. Hittar man inget får man leta på bakgator, fast det är lite osäkert. Man vet inte om man kan få p-böter och så blir man ju utan både toa och dusch, säger Niklas Evertsson.

Gatlyktorna kastar ett blekt sken över Tönnebros välfyllda rastplats och himlen djupnar i blått. //Lastbilsföraren och

 

Daniel, lastbilschaufför från Umeå. Foto: Justina Öster
Daniel, lastbilschaufför från Umeå. Foto: Justina Öster

Umebon Daniel, som inte vill säga sitt efternamn, kommer gående med hunden Brasse i koppel.

– Egentligen blir vi ju utfrysta nu när folk är rädda att bli sjuka. Det är mycket att man stannar kvar i lastbilen hos kunderna. Vi är inte välkomna som förr.

Ibland tvingas även Daniel ta till skogen.

– Men för mig har det varit ett problem sen jag började köra att det är skit överallt kring rastställena. Det går inte att släppa ut hunden var som helst heller. Han kan ju dra in det i hytten.

– En del grisar ner på toa också, anmärker Daniel och går vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.