Historiskt kollektivavtal med rumänskt åkeri

Åkeri. I dag tecknade Transport kollektivavtal med ett rumänskt åkeri. Chaufförerna som kommer hit och jobbar tillfälligt kommer från och med i dag att få lön enligt svenskt kollektivavtal.

– Så in i helvete bra.

Tommy Jonsson är märkbart stolt när han svarar i telefonen. Han och Jimmy Ovesson, som driver Transports verksamhet för ordning och reda i åkeribranschen, har under tisdagen träffat Gheorghita Birzu som driver ett svenskt och ett rumänskt åkeri. Resultatet: Två kollektivavtal.

Ett avtal för Birzus svenska åkeri och ett utstationeringsavtal med det rumänska. Det innebär att de chaufförer som bor i Rumänien, men kommer till Sverige för att arbeta tillfälligt nu har rätt till samma löner och villkor som svenska arbetare.

Sammanlagt rör det sig om 13 chaufförer.

– Det har varit mycket diskussioner och förhandlingsspel. Men åkaren är seriös och förstod grundtänket, nu visar vi att det går att bedriva seriös verksamhet med utstationerad arbetskraft i Sverige, säger Tommy Jonsson.

Chaufförerna kör mycket kombitrafik. I det här fallet handlar det om gods som lastats om från tåg vid terminalen i Nässjö, för att sedan köras vidare till andra delar av Småland.

Ryktet har spridit sig fort. Tommy Jonsson har redan fått påhejningar från Rumänien.

– Det här kan ge ringar på vattnet och göra att fler tar steget att teckna avtal. Det är ju den här typen av saker de diskuterar i EU nu, och samtidigt visar vi att det går att följa kollektivavtal och ha utstationerad arbetskraft.

Birzu kom till Sverige för 20 år sedan och har drivit åkeri i lite mer än två år.

– Jag vill göra det här proffsigt och på rätt sätt, säger han.

I Sverige är det brist på chaufförer och Birzus två åkerier har lastbilar och lokal i Eksjö. Åkaren säger att det är svårt att få tag i förare i Sverige, men lite lättare i Rumänien.

– Facket vill inte att man ska utnyttja chaufförer, det vill inte jag heller. Man ska äta bra oavsett om man är rumän eller svensk.

Vissa chaufförer kommer hit några månader och jobbar som utstationerad arbetskraft. Vissa vill flytta hit och bygga sitt liv i Sverige.

– Skatteverket är långsamma på att ge personnummer så att de kan stanna. Jag har förlorat tre förare för att de inte fick hjälp i tid. Jag har en kille som har fått personnummer, de har fått in barnen i skolan och lever ett riktigt liv här.

Birzu är glad för att ha kommit i kontakt med Tommy Jonsson och Transport.

– Jag har betalat bra sedan innan och jag ville ha kollektivavtal, men det är svårt att komma till rätt person. Nu lägger jag det här i deras händer, det går säkert bra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. J-G Karste:
    30 januari, 2019

    Hur mycket bidrag från staten får åkeriet som anställer utländska chaufförer? Jämför det med svenska chaufförer!

Lästips:

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.