Svinesundsbron. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Svinesundsbron.
Close
Vägsträckan

Historiskt viktig väg i väst

E6 Svinesund–Uddevalla. Hundra år efter unionsupplösningen invigdes den nya bron över Svinesund. Tullstationen på svenska sidan visar att bron från Norge i dag utgör EU:s yttre gräns. Någon passkontroll finns inte men yrkesförare måste anmäla gods som förs in.

Trafiken är tung. En kväll i juni rullar långtradare i rad över bron, åt båda hållen – norska Haldens kommune, svenska Strömstads kommun.

E6:an är pulsådern i Norges vägnät och ut mot Europa. Från start i Narvik i norr till svenska gränsen löper stamvägen nära 260 mil. Före andra världskriget var det färjetrafik över sundet mellan de båda länderna. Efter kriget öppnades förbindelsen med den bro som i dag heter Gamla Svinesundsbron. På den får inte längre tunga lastbilar köra.

Alla papper i ordning. Lastbilschauffören Brian Andreasen har just varit inne på tullkontoret i Svinesund och ska köra vidare mot Malmö under kvällen. Foto: Pernilla Ahlsén
Alla papper i ordning. Lastbilschauffören Brian Andreasen har just varit inne på tullkontoret i Svinesund och ska köra vidare mot Malmö under kvällen. Foto: Pernilla Ahlsén

På parkeringen längs motorvägen ett par hundra meter in i Sverige är det däremot fullt med lastbilar. Många norsk- eller svenskregistrerade, men också många med polska och östeuropeiska länders registreringsskyltar.

På väg in till tullkontoret står en liten klunga med män utanför sina bilar. ”En dansk, en österrikare och två svenskar” förklarar en av dem.

– Ibland kan man få stå i flera timmar och vänta på sina papper, det vore trevligt om det gick att få lite kaffe här, säger Brian Andreasen.

”För lite kontroller”

Annars har Brian inte mycket att klaga på. Efter tullen ska han köra vidare, med maskindelar till Malmö. Själv bor han i Höganäs men arbetar på ett danskt åkeri.

– Det är oftast okej ute på vägarna, men för lite kontroller. Det borde vara mer kontroll av hur man följer reglerna för lastsäkring och kör- och vilotider, säger Brian Andreasen.

Han tycker att de nya EU-reglerna, som infördes förra året, är bra. Fast att det riskerar att bara bli teori om inte efterlevnaden följs upp genom kontroller. Men med den egna arbetsgivaren är det inga problem, enligt Brian:

– Det är ett bra åkeri, och som chaufför gäller det att följa reglerna. Annars blir det foten.

Strömstads gästhamn är belägen mitt i centrum av staden och har plats för cirka 300 båtar runt bryggor och kajer. Foto: Pernilla Ahlsén
Strömstads gästhamn är belägen mitt i centrum av staden och har plats för cirka 300 båtar runt bryggor och kajer. Foto: Pernilla Ahlsén

Gränshandel

Gränshandeln är av tradition omfattande. I Norge bor närmare två miljoner människor inom en 15-milsradie från bron. Handeln i Sverige ökade kraftigt under 2000-talets två första årtionden. Bättre vägar och nya köpcentrum är förklaringar, liksom att mer varor och tjänster lockar. Det är inte längre bara billigare kött, godis och alkohol utan också restaurangbesök och hotellövernattningar i Sverige.

Sedan kom covidpandemin. Åren innan hade Strömstad högst handelsindex i hela landet; kommunen med 13 000 invånare hade ett index motsvarade 130 000 invånare. Men covid stoppade bokstavligen trafiken från Norge.

På gång. Återhämtningen efter pandemin har gått fort. Sveriges största gränshandelsområde, Nordby, kan åter locka med lägre priser än i Norge på allt från mat till möbler. Foto: Lilly Hallberg
På gång. Återhämtningen efter pandemin har gått fort. Sveriges största gränshandelsområde, Nordby, kan åter locka med lägre priser än i Norge på allt från mat till möbler. Foto: Lilly Hallberg

Återhämtningen har gått snabbt. Vid marknadsområdena som låg öde för ett par år sedan är det åter full fart. Ett norskt par har parkerat utanför Nordby shoppingcenter.

– Det är min kone som vill komma hit, hon tycker att det är bättre shopping här. Vi ska titta efter sportprodukter i dag, säger en man från Halden i Norge.

Nordby är det största gränshandelsområdet i Sverige, men plats för 4 700 bilar på parkeringen. Handelsområdet etablerades i början av 1980-talet men utbyggnaden var möjlig först sedan E6:an drogs om, ett par kilometer österut, för att det inte skulle bli kaos och köer i det lilla samhället.

Birgitta Cronqvist på taxistationen i Strömstad. Foto: Pernilla Ahlsén
Birgitta Cronqvist på taxistationen i Strömstad. Foto: Pernilla Ahlsén

Vackert

– Nej, jag har inte blivit blind för skönheten. Jag tycker fortfarande att det är så fint att köra in i staden och se inloppet, säger taxichauffören Birgitta Cronqvist i Strömstad.

Hon kör för Taxi Strömstad, vars bilar är stripade med en stor räka. Birgitta, 65 år, kör numera huvudsakligen kvällar och är egentligen nybliven ålderspensionär. Men bolaget behöver förare och flera äldre kollegor jobbar vidare. För Birgittas del är det bra med kvällsjobb då hon dagtid är ”vovveledig” med två schäfervalpar, som sambon ser till när hon arbetar.

Till största delen går taxibolagets bilar i upphandlad trafik, som skolskjutsar och färdtjänst. Från midsommar till skolstart har Taxi Strömstad öppet dygnet runt. Då är det många körningar av turister.

Birgitta Cronqvist trivs med arbetet. Hon är undersköterska och arbetade tidigare inom vården men tog taxikort för 25 år sedan, lockad av en väninna vars man drev en taxirörelse. Och på den vägen är det, i dag kombinerat med fyra pass i månaden som sköterska på ett boende.

Mat i världsarvet. En familj från regionen Loire i nordvästra Frankrike har parkerat sin husbil på rastplatsen i Tanum. Foto: Pernilla Ahlsén
Mat i världsarvet. En familj från regionen Loire i nordvästra Frankrike har parkerat sin husbil på rastplatsen i Tanum. Foto: Pernilla Ahlsén

Världsarv

På Tanums släta berghällar har människor ristat tusentals figurer under bronsåldern, 1700–500 före Kristus. Hällristningsområdet är sedan 1994 ett Världsarv, upptaget på Unescos lista som ”bronsålderskonst av högsta kvalitet” och ”ett unikt vittnesbörd om livet” under perioden.

Längs motorvägen finns avfarter till rastplats med en öppen byggnad, för tydlig information med kartor och toaletter (fräscha!). Från höjden är det möjligt att se ut över landskapet, med ristningarna utmärkta på kartan. Bryggor leder vidare ut från rastplatsen.

Astro arbetar på macken. Det är många nybakade studenter inne i butiken en junidag. Foto: Pernilla Ahlsén
Astro arbetar på macken. Det är många nybakade studenter inne i butiken en junidag. Foto: Pernilla Ahlsén

– Man träffar mycket folk, det är ett socialt och varierat arbete, säger Astro.

Han arbetar sedan 14 år på OKQ8:s bensinstation i Uddevalla. Den dag Transportarbetaren hälsar på är klientelet knappast typiskt. Det är andra veckan i juni och studenttider. Inne i butiken har flera kunder studentmössor och champagnevåta kläder, utanför står bilar med björkkvastar och blågula band.

Bron över Uddevallafjorden har kommit att bli en symbol för staden. Och kortat E6:an med över en mil! Foto: Pernilla Ahlsén
Bron över Uddevallafjorden har kommit att bli en symbol för staden. Och kortat E6:an med över en mil! Foto: Pernilla Ahlsén

Astro är medlem i Transport sedan många år och tycker att det är bra, men skulle gärna se att folk från facket kom till arbetsplatsen på besök: ”De på avdelningen har ju nära, bara nedför berget.”

Invigdes 2000

Vår sträcka slutar med Uddevallabron, som kortade E6 med över en mil. Motorvägsbron över fjorden mellan Sunningen och Sund invigdes år 2000. Det gör den till Sveriges näst längsta motorvägsbro, näst efter Öresundsbron vars del i Sverige är cirka 5 000 meter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Flera gripna – misstänks orsakat jordskredet på E6

Trafik. Natten till den 23 september förra året rasade stora delar av E6:an utanför Stenungsund. I går delgavs tre personer misstankar om brott i samband med skredet, rapporterar TV4 Nyheterna.

Uddevalla är en av få hamnar i Sverige som inte stoppar bekvämlighetsflaggade fartyg när ITF-inspektörerna slår larm, ofta veckor innan det är aktuellt. För fartyget som ligger vid kajen för lossning är alla papper i ordning (arkivbild).

Här släpps fartyg utan avtal in

Hamn. Förebyggande arbete har gett resultat. När ITF-inspektörerna ser att ett fartyg utan giltigt avtal är på väg kontaktar de aktuell hamn – färre bekvämlighetsflaggade fartyg anlöper i dag svenska hamnar jämfört med för bara några år sedan. Uddevalla är en av de som inte sätter stopp, men de vill hålla dialogen levande med ITF.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.