Historiskt viktig väg i väst
E6 Svinesund–Uddevalla. Hundra år efter unionsupplösningen invigdes den nya bron över Svinesund. Tullstationen på svenska sidan visar att bron från Norge i dag utgör EU:s yttre gräns. Någon passkontroll finns inte men yrkesförare måste anmäla gods som förs in.
Trafiken är tung. En kväll i juni rullar långtradare i rad över bron, åt båda hållen – norska Haldens kommune, svenska Strömstads kommun.
E6:an är pulsådern i Norges vägnät och ut mot Europa. Från start i Narvik i norr till svenska gränsen löper stamvägen nära 260 mil. Före andra världskriget var det färjetrafik över sundet mellan de båda länderna. Efter kriget öppnades förbindelsen med den bro som i dag heter Gamla Svinesundsbron. På den får inte längre tunga lastbilar köra.
På parkeringen längs motorvägen ett par hundra meter in i Sverige är det däremot fullt med lastbilar. Många norsk- eller svenskregistrerade, men också många med polska och östeuropeiska länders registreringsskyltar.
På väg in till tullkontoret står en liten klunga med män utanför sina bilar. ”En dansk, en österrikare och två svenskar” förklarar en av dem.
– Ibland kan man få stå i flera timmar och vänta på sina papper, det vore trevligt om det gick att få lite kaffe här, säger Brian Andreasen.
”För lite kontroller”
Annars har Brian inte mycket att klaga på. Efter tullen ska han köra vidare, med maskindelar till Malmö. Själv bor han i Höganäs men arbetar på ett danskt åkeri.
– Det är oftast okej ute på vägarna, men för lite kontroller. Det borde vara mer kontroll av hur man följer reglerna för lastsäkring och kör- och vilotider, säger Brian Andreasen.
Han tycker att de nya EU-reglerna, som infördes förra året, är bra. Fast att det riskerar att bara bli teori om inte efterlevnaden följs upp genom kontroller. Men med den egna arbetsgivaren är det inga problem, enligt Brian:
– Det är ett bra åkeri, och som chaufför gäller det att följa reglerna. Annars blir det foten.
Gränshandel
Gränshandeln är av tradition omfattande. I Norge bor närmare två miljoner människor inom en 15-milsradie från bron. Handeln i Sverige ökade kraftigt under 2000-talets två första årtionden. Bättre vägar och nya köpcentrum är förklaringar, liksom att mer varor och tjänster lockar. Det är inte längre bara billigare kött, godis och alkohol utan också restaurangbesök och hotellövernattningar i Sverige.
Sedan kom covidpandemin. Åren innan hade Strömstad högst handelsindex i hela landet; kommunen med 13 000 invånare hade ett index motsvarade 130 000 invånare. Men covid stoppade bokstavligen trafiken från Norge.
Återhämtningen har gått snabbt. Vid marknadsområdena som låg öde för ett par år sedan är det åter full fart. Ett norskt par har parkerat utanför Nordby shoppingcenter.
– Det är min kone som vill komma hit, hon tycker att det är bättre shopping här. Vi ska titta efter sportprodukter i dag, säger en man från Halden i Norge.
Nordby är det största gränshandelsområdet i Sverige, men plats för 4 700 bilar på parkeringen. Handelsområdet etablerades i början av 1980-talet men utbyggnaden var möjlig först sedan E6:an drogs om, ett par kilometer österut, för att det inte skulle bli kaos och köer i det lilla samhället.
Vackert
– Nej, jag har inte blivit blind för skönheten. Jag tycker fortfarande att det är så fint att köra in i staden och se inloppet, säger taxichauffören Birgitta Cronqvist i Strömstad.
Hon kör för Taxi Strömstad, vars bilar är stripade med en stor räka. Birgitta, 65 år, kör numera huvudsakligen kvällar och är egentligen nybliven ålderspensionär. Men bolaget behöver förare och flera äldre kollegor jobbar vidare. För Birgittas del är det bra med kvällsjobb då hon dagtid är ”vovveledig” med två schäfervalpar, som sambon ser till när hon arbetar.
Till största delen går taxibolagets bilar i upphandlad trafik, som skolskjutsar och färdtjänst. Från midsommar till skolstart har Taxi Strömstad öppet dygnet runt. Då är det många körningar av turister.
Birgitta Cronqvist trivs med arbetet. Hon är undersköterska och arbetade tidigare inom vården men tog taxikort för 25 år sedan, lockad av en väninna vars man drev en taxirörelse. Och på den vägen är det, i dag kombinerat med fyra pass i månaden som sköterska på ett boende.
Världsarv
På Tanums släta berghällar har människor ristat tusentals figurer under bronsåldern, 1700–500 före Kristus. Hällristningsområdet är sedan 1994 ett Världsarv, upptaget på Unescos lista som ”bronsålderskonst av högsta kvalitet” och ”ett unikt vittnesbörd om livet” under perioden.
Längs motorvägen finns avfarter till rastplats med en öppen byggnad, för tydlig information med kartor och toaletter (fräscha!). Från höjden är det möjligt att se ut över landskapet, med ristningarna utmärkta på kartan. Bryggor leder vidare ut från rastplatsen.
– Man träffar mycket folk, det är ett socialt och varierat arbete, säger Astro.
Han arbetar sedan 14 år på OKQ8:s bensinstation i Uddevalla. Den dag Transportarbetaren hälsar på är klientelet knappast typiskt. Det är andra veckan i juni och studenttider. Inne i butiken har flera kunder studentmössor och champagnevåta kläder, utanför står bilar med björkkvastar och blågula band.
Astro är medlem i Transport sedan många år och tycker att det är bra, men skulle gärna se att folk från facket kom till arbetsplatsen på besök: ”De på avdelningen har ju nära, bara nedför berget.”
Invigdes 2000
Vår sträcka slutar med Uddevallabron, som kortade E6 med över en mil. Motorvägsbron över fjorden mellan Sunningen och Sund invigdes år 2000. Det gör den till Sveriges näst längsta motorvägsbro, näst efter Öresundsbron vars del i Sverige är cirka 5 000 meter.