Hjälp till i stället för att filma på olycksplatsen!

Debatt. Nu har det gått för långt. Det måste bli ett slut på exploateringen av olyckor genom människor som filmar eller passivt tittar på. Du eller någon av dina kollegor inom transportsektorn kan vara den som drabbas nästa gång.

Utvecklingen är otäck – och har ödesdigra konsekvenser. Det är dags att agera. För det handlar om vilket samhälle vi vill leva i.

Vi har lösningen. Den stavas kunskap, engagemang och vilja. Det är endast så vi stoppar den makabra filmningstrend som vi har kunnat följa den senaste tiden. Och där är du och dina kollegor i transportsektorn – som är ute på vägarna i arbetet – en viktig grupp.

Vi läser allt oftare om filmgamar som – när liv är i fara – filmar, fotograferar eller hindrar räddningsarbetet. Polis, räddningstjänst och ambulanspersonal vittnar om detta. Vi har nyss kunnat läsa om:

•Trafikolyckan med en av era kollegor, som förolyckades på E4:an i närheten av Kungens kurva strax söder om Stockholm. Flera bilister stannade, men bara för att filma. Och när räddningstjänsten kom till platsen fortsatte de med sitt makabra beteende, eller var i vägen och försvårade hjälparbetet.

•En förtvivlad människa som hoppat framför tåget, som blev filmad i stället för att få hjälp – eller bara ett tröstande ord.

Det finns tyvärr oräkneliga andra exempel och det händer allt oftare.

Jag vägrar tro att det är bristande empati eller avsaknad av omsorg om en utsatt medmänniska. Jag skulle snarare se bristande kunskap och tillit till sin egen förmåga som orsak till beteendet. Kanske man inte heller ska underskatta drivkraften i att få likes på nätet genom att lägga ut spektakulära filmer.

Min erfarenhet från frivilligrörelsen är att alla kan och vill göra skillnad – men för det krävs rätt verktyg: utbildning. Åtskilliga är de exempel där våra medlemmar aktivt tagit ett steg framåt för att hjälpa till vid olyckor.

Inte minst gäller det Försvarsutbildarnas alla duktiga ungdomar, som i sin verksamhet har sjukvårdsutbildning och värdegrundsfrågor på programmet.

Vi är nästan 400 000 medlemmar i de frivilliga försvarsorganisationerna. Här finns en stor resurs som skulle kunna utnyttjas än bättre med tydliga politiska beslut och prioriteringar.

Vi gör skillnad och vill bidra till ett säkrare och mer medmänskligt samhälle. Men vi kan bli fler.

Vi har vana vid att strukturerat och i organiserad form genomföra utbildningar till stöd för försvarsmakten och samhällets krisberedskap. Utbildningar som behöver anpassas till den frivilligas livspussel och genomföras när det är möjligt. Inte tvärtom. Samtidigt som vi ska göra skillnad vid svåra påfrestningar på samhället – från skogbränder via större olyckor till en väpnad konflikt. Vi frivilliga ger av vår lediga tid: kvällar, helger och semesterdagar.

Vi är beredda att ta vårt ansvar här och nu. Våra medlemmar har inte bara utbildning i att hjälpa till vid trafikolyckor – vi agerar och räddar liv. Vi finns här för alla.

Vill du också vara med?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.