Hjälpåkaren från Ambjörnarp fortsätter att köra
Chaufför. Lars-Åke Erlandsson arbetade som lastbilschaufför i 42 år. I dag är han pensionär men kör fortfarande över hjälpsändningar till Lettland, något han gjort i nästan 25 år.
– Året var 1995 och vi skulle till ett barnhem. När vi kom fram var ett tiotal barn ute och lekte. De var nyfikna på oss och lastbilen. De sträckte upp händerna och ville hålla mig i handen. De fick hoppa upp och provsitta i förarsätet och de sken som solen. Det kändes kan jag lova, säger Lars-Åke Erlandsson.
Lars-Åke Erlandsson har kört hjälpsändningar från Gnosjö i Småland till Lettland sedan 1994. Minnet, som han berättar om, är något han ofta ser framför sig. Det är från hans andra resa över Östersjön. Han började köra sändningar i samband med att den ideella verksamheten Gnosjö hjälper frågade om han kunde köra över en bil till Lettland. Han tyckte det lät spännande.
Landet hade nyligen öppnat upp mot väst efter självständigheten från Sovjet 1991. Han berättar att under de första vändorna till öst körde de på grusvägar och längs vägar som saknade gatlyktor.
– Vi fick lysa på vägskyltarna med ficklampor för att hitta rätt, säger han.
De flesta sändningarna har gått till äldreboenden, barnhem och sjukhus. Det är allt från sjukhussängar till skolbänkar som skickats över. Anledningen till att sändningarna går just till Lettland förklarar han med att många letter bosatte sig i och omkring Gnosjö i samband med andra världskriget. Kontakter till Lettland har hängt kvar och sändningarna fortsatt.
Enligt utrikesdepartementets rapport om demokrati, mänskliga rättigheter och rättsstatens principer i Lettland år 2018 finns stora ekonomiska klyftor i landet. Det är ett av EU:s fattigaste länder, men har gjort framsteg de senaste åren.
Enligt Eurostat, EU:s statistikorgan, lever elva procent av befolkningen i Lettland under svåra ekonomiska förhållanden vilket exempelvis kan innebära att de inte har råd att betala hyran eller hålla varmt i sina bostäder. De ekonomiska skillnaderna är stora mellan stad och landsbygd och mellan yrkesverksamma och pensionärer.
Lars-Åke Erlandsson har ett långt yrkesliv som åkare i Ambjörnarp bakom sig. Ofta körde han sågvirke och timmer, men också glas från glasbruk till bryggerier. Under mitten av femtiotalet när det var gott om sill i Nordsjön körde han sillådor till Göteborg.
I dag är han 80 år och har inga planer på att sluta med hjälpsändningarna.