Hög tid för hållbara transporter

Krönika. För en tid sen var jag inbjuden till ett seminarium som handlade om åkerinäringens klimatpåverkan och vad som kan göras för att minimera den. Frågeställningen är inte så enkel som den glättiga inbjudan antydde. Det torde vara allom bekant att det inte är någon enkel sak att kombinera modern logistik med utvecklade miljö-mål och klimatsmarta transportlösningar.

Å ena sidan vet vi att nästan all ekonomisk verksamhet kräver lastbilstransporter i något led. Lastbilen är och förblir en förutsättning för byggande, handel, fungerande regionalpolitik och industriell verksamhet.

Vi vet också att de tunga lastbilarna även under överskådlig tid kommer att drivas av dieselmotor-er och därmed förblir transport-sektorn en källa till utsläpp av växthusgaser.

Å den andra sidan måste vi ta klimathotet och miljöbelastningen på allvar. De problemen kan aldrig lösas inom ramen för den kapacitetsbrist vi ser i järnvägsnätet.

Än mindre kan de lösas inom ramen för det kaos som kännetecknar dagens åkeribransch. En näring som i så hög grad präglas av låg lönsamhet, fragmentisering, bristande investerings- och planeringsförmåga kan aldrig minimera sin klimatpåverkan. Vi lever helt enkelt med ett system där det är för billigt att köra gods på lastbil och där klimatsmarta lösningar och politisk styrning riskerar att betraktas som handelshinder. Detta är en farlig utveckling. Det är därför vi i Transport nu engagerar oss för en transportpolitik som håller för framtiden, samtidigt som den skapar goda förutsättningar för såväl åkerinäringen som för våra medlemmars möjlighet till en bra utkomst och att få en bra och säker arbetsmiljö.

Bland annat vill vi se en kilometerskatt av tysk modell som pressar upp priserna för långväga transporter på lastbil, och stimulerar en ordning där importgods lastas om från trailers på 18 meter till bil- och släp på 25,25 meter.

Dessutom vill vi se att det beställaransvar som redan återfinns i svensk lagstiftning ges högre prioritet än i dag i och menar att det är nödvändigt att lägga ansvaret för utvecklingen av mer klimatsmarta transportlösningar där de hör hemma, nämligen hos kunderna. Industri, handel, speditörer och offentliga upphandlare har profiterat grundligt på åkeriernas underläge och den inre marknadens möjligheter att utveckla snabba, billiga och miljöskadliga transportlösningar. Denna utveckling måste vi bryta innan det är för sent.

Jag är säker på att alla förstår att dagens transportsystem i längden är dödsdömt som ett miljö-förstörande resursslöseri. I vår del av världen, har vi vant oss vid fördelarna med alla snabba leveranser av billiga varor. Men samtidigt skjuter vi konsekvenserna framför oss till kommande generationer. Det är dålig politik.

Vi bör i stället skapa en ordning som håller i längden och ger kommande generationer förutsättningar att leva och verka i en värld där frågan om klimatförstöring inte hänger som ett svärd över deras huvuden.

I det perspektivet har alla aktörer inom transportnäringen ett stort ansvar att tänka nytt, och utnyttja de regler och bestämmelser som finns för att finna smarta transportlösningar som minimerar de farliga utsläppen.

Läs fler Ordföranden har ordet här!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.