Hög tid för hållbara transporter

Krönika. För en tid sen var jag inbjuden till ett seminarium som handlade om åkerinäringens klimatpåverkan och vad som kan göras för att minimera den. Frågeställningen är inte så enkel som den glättiga inbjudan antydde. Det torde vara allom bekant att det inte är någon enkel sak att kombinera modern logistik med utvecklade miljö-mål och klimatsmarta transportlösningar.

Å ena sidan vet vi att nästan all ekonomisk verksamhet kräver lastbilstransporter i något led. Lastbilen är och förblir en förutsättning för byggande, handel, fungerande regionalpolitik och industriell verksamhet.

Vi vet också att de tunga lastbilarna även under överskådlig tid kommer att drivas av dieselmotor-er och därmed förblir transport-sektorn en källa till utsläpp av växthusgaser.

Å den andra sidan måste vi ta klimathotet och miljöbelastningen på allvar. De problemen kan aldrig lösas inom ramen för den kapacitetsbrist vi ser i järnvägsnätet.

Än mindre kan de lösas inom ramen för det kaos som kännetecknar dagens åkeribransch. En näring som i så hög grad präglas av låg lönsamhet, fragmentisering, bristande investerings- och planeringsförmåga kan aldrig minimera sin klimatpåverkan. Vi lever helt enkelt med ett system där det är för billigt att köra gods på lastbil och där klimatsmarta lösningar och politisk styrning riskerar att betraktas som handelshinder. Detta är en farlig utveckling. Det är därför vi i Transport nu engagerar oss för en transportpolitik som håller för framtiden, samtidigt som den skapar goda förutsättningar för såväl åkerinäringen som för våra medlemmars möjlighet till en bra utkomst och att få en bra och säker arbetsmiljö.

Bland annat vill vi se en kilometerskatt av tysk modell som pressar upp priserna för långväga transporter på lastbil, och stimulerar en ordning där importgods lastas om från trailers på 18 meter till bil- och släp på 25,25 meter.

Dessutom vill vi se att det beställaransvar som redan återfinns i svensk lagstiftning ges högre prioritet än i dag i och menar att det är nödvändigt att lägga ansvaret för utvecklingen av mer klimatsmarta transportlösningar där de hör hemma, nämligen hos kunderna. Industri, handel, speditörer och offentliga upphandlare har profiterat grundligt på åkeriernas underläge och den inre marknadens möjligheter att utveckla snabba, billiga och miljöskadliga transportlösningar. Denna utveckling måste vi bryta innan det är för sent.

Jag är säker på att alla förstår att dagens transportsystem i längden är dödsdömt som ett miljö-förstörande resursslöseri. I vår del av världen, har vi vant oss vid fördelarna med alla snabba leveranser av billiga varor. Men samtidigt skjuter vi konsekvenserna framför oss till kommande generationer. Det är dålig politik.

Vi bör i stället skapa en ordning som håller i längden och ger kommande generationer förutsättningar att leva och verka i en värld där frågan om klimatförstöring inte hänger som ett svärd över deras huvuden.

I det perspektivet har alla aktörer inom transportnäringen ett stort ansvar att tänka nytt, och utnyttja de regler och bestämmelser som finns för att finna smarta transportlösningar som minimerar de farliga utsläppen.

Läs fler Ordföranden har ordet här!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.