Höga nivåer av ultrafina partiklar på Arlanda

Effekterna av så kallade ultrafina partiklar, som bildas vid förbränning, är omtvistade. För att få en samlad bild av läget har nivåerna testats på flera europeiska flygplatser, däribland Arlanda. Resultatet från terminal 5 visar på högre nivåer än både Kastrup, Heathrow och Zürich.

Trots att det inte finns några bevis för att de ultrafina partiklarna är farliga finns det mycket som pekar på det. Och i Danmark har flera flygplanslastare som drabbats av urinblåsecancer fått besvären klassade som arbetsskador. Teorin är att det finns kopplingar till dieselavgaser och möjligen även så kallade ultrafina partiklar, som bildas vid all slags förbränning.

I slutet av förra året genomförde Swedavia en mätning av partiklar vid olika platser på Arlanda. Resultaten varierade något men vid terminal 5 uppmättes högst nivåer. Där var medeltalet 50 700 partiklar per kubikcentimeter.

Det kan jämföras med nivåerna på Hornsgatan i Stockholm, som ständigt lyfts fram som exempel därför att det är stadens mest trafikerade gata. Där var medeltalet 21 100 partiklar per kubikcentimeter.

– Problemet är det inte finns några normer för det här. Man kan konstatera att det är höga värden, men sedan går det inte att säga vad som är för höga värden, och det är ett jätteproblem, konstaterar Dan Holmberg, regionalt skyddsombud på Transports flygavdelning.

Han menar ändå att nivåerna är oroande och efterlyser forskning som kan bevisa, eller motbevisa, riskerna med ultrafina partiklar.

Enligt honom är ämnet aktuellt bland de anställda på Arlanda.

– Det är klart att de är oroliga och de är på sina chefer och undrar vad man ska göra åt det här, de vill inte gå på en arbetsplats som är farlig, säger Dan Holmberg.

En av flygplanstankarna har tagit till en egen metod för att slippa problem.

– Han använder friskluftsmask ute på plattan och mår jättebra nu. Nu är han inte längre torr i slemhinnor och han är pigg när han kommer hem efter jobbet, till skillnad från förut, berättar Dan Holmberg.

Arlanda är inte ensamt om att ha genomfört tester. Genom samarbetsorganet ACI, Airports Council International, har flera europeiska flygplatser genomfört egna mätningar. Resultaten från Kastrup visade till exempel ett medeltal på 38 000 partiklar, och vid testet på Zürich flygplats uppmättes i medel 42 000 partiklar per kubikcentimeter.

Håkan Broman, HR-specialist och arbetsmiljöansvarig på Swedavia, som driver Arlanda flygplats, menar dock att det är svårt att jämföra resultaten eftersom mätningarna har varit så olika.

– Dels har man använt olika instrument och dels har man mätt under olika lång tid. Vi har använt ett instrument som mäter väldigt fina partiklar, och mätte under en, respektive två veckors tid. På Zürich flygplats mätte man bara under ett par timmar, säger han.

Håkan Broman berättar också att resultaten varierar kraftigt beroende på till exempel väderförhållanden och hur stor aktivitet det är på flygplatsen.

Några återkommande mätningar på Arlanda är inte inplanerade i nuläget.

– Eftersom det inte finns någon mätstandard, inga gränsvärden och ingen forskning att stödja sig på väljer vi att inte göra fler mätningar just nu. Men om det kommer ny kunskap som visar att det har tydliga hälsoeffekter kan det ändras, säger han.

I stället satsar Swedavia, i enlighet med företagets miljömål, på att förbättra luftmiljön generellt på flygplatsen.

Sedan några dagar tillbaka används till exempel en ny rutin när flygplanen ska lämna gaten vid en del av flygplatsen. Tidigare har flygplanen backats ut med hjälp av en så kallad push back-traktor. Planet drogs runt i rätt riktning innan motorerna startades med jetstrålen bakåt, mot husfasaden. Vid uppstarten krävs extra mycket kraft, vilket innebär hög förbränning och stor mängd avgaser.

Med den nya rutinen knuffas flygplanen bakåt, varpå motorerna startas så att flygplanet kan vända, vilket leder avgaserna från uppstarten i en annan riktning än mot fasaden.

– Vi har inga siffror på att det här gör skillnad men vi har frågat de som jobbar där och de upplever att avgasdoften har minskat, säger Håkan Broman.

Andra åtgärder är att byta ut fordonen på flygplatsen mot elbilar eller andra typer av miljöbilar, att begränsa tomgångskörning.

Swedavia har också tagit fram ett förslag på framtida åtgärder på Arlanda. Det handlar bland annat om att kartlägga vilken utrustning som används och se om det finns bättre alternativ. Dessutom finns förslag på att undersöka om det går att installera partikelfilter i avgassystemen, och att hitta nya rutiner som minskar flygplanens väntetid vid gate och på taxibanan.

Transports Dan Holmberg tror att de luftförbättrande åtgärderna som görs, som att byta ut fordon mot elbilar, är ett bra första steg.

– Sedan får man väl skaffa någon form av rening i flygmotorerna som tar hand om partiklarna. Det är nästa steg, men att påverka flygindustrin är inte så enkelt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.