Höga sjuktal bland yrkeschaufförer
Att sjukskrivningarna ökar bland kvinnor inom vård- och omsorg är väl känt. Men när männens hälsa lyfts fram under november pekar Försäkringskassan på den höga sjukfrånvaron bland manliga chaufförer och byggnadsarbetare.
De vanligaste orsakerna till att chaufförer och byggnadsarbetare stannar hemma från jobbet är sjukdomar i muskler, olika former av skador efter exempelvis fall, klämolyckor eller fallande föremål, och psykisk ohälsa, uppger Försäkringskassan.
Under årets kanske tristaste och gråaste månad rullar olika kampanjer för den manliga hälsan. Nu handlar det inte om rosa band utan om att odla mustasch, lyfta sig ur soffan, börja träna och skänka pengar till forskning om prostata- och testikelcancer – de vanligaste cancerformerna bland män.
Gruppen fordonsförare omfattar, i Försäkringskassans statistik, bland annat lastbils-, buss- och taxichaufförer. De placerar sig överst när det gäller sjukfall bland män, tillsammans med byggnads- och anläggningsarbetare.
I jämförelse med alla anställda män var fordonsförare under 2014 överrepresenterade med 56 procent i sjukstatistiken. Arbetare med bygg- och anläggningsjobb hamnade något lägre, på 52 procent.
Chaufförer och byggnadsarbetare placerar sig inte allra högst när det gäller sjukfall, men Försäkringskassan vill ändå lyfta fram dem eftersom de är de största yrkesgrupperna med manlig dominans.
– Över 200 000 personer är anställda i de här bägge grupperna så de svarar tillsammans för en stor del av sjukfrånvaron bland män, förklarar kassans analytiker Ulrik Lidwall.
Kanske får man ett bättre grepp om statistiken om man ser på det genomsnittliga antalet sjukfall i Sverige. I snitt är det 71 fall per 1 000 anställda.
Bland fordonsförarna drar genomsnittssiffran iväg till 111 sjukfall per 1 000 anställda.
Det kan jämföras med byggnads- och anläggningsarbetarnas siffra på 108sjukfall per 1 000 anställda.
Att Försäkringskassan väljer att lyfta fram den manliga ohälsan nu beror på att männen inte fick så mycket uppmärksamhet när larmrapporten om den kvinnliga ohälsan kom i våras.
– Mycket fokus ligger nu på psykisk sjukdom och psykosocial arbetsmiljö, men det är ändå viktigt att fortsätta hålla ögonen på den fysiska arbetsmiljön i många mansdominerade yrken och branscher, påpekar Ulrik Lidwall.
Slår man ihop kvinnor och män visar statistiken för 2014 följande:
• Vård- och omsorgspersonal (med 525 100 anställda) hade 171 sjukfall per 1000 anställda och låg i topp
• Förskollärare och fritidspedagoger (med 89 800 anställda) hade 160 sjukfall per 1 000 anställda
• Fordonsförare (lastbils, buss- och taxichaufförer m fl. med 104 300 anställda) hade 120 sjukfall per 1000 anställda
• Byggnads- och anläggningsarbetare (med 109 900 anställda) hade 110sjukfall per 1 000 anställda
Stress kan leda till ohälsa och Ulrik Lidwall lyfter fram att förare kan ha små möjligheter att påverka hur och när de ska arbeta. Han konstaterar också att det systematiska arbetsmiljöarbetet är eftersatt i transportbranschen och att jämförelsevis få chaufförer har tillgång till företagshälsovård.
Om utmattningsdepression ingår bland sjukskrivningar som sker till följd av psykisk ohälsa går inte att utläsa ur statistiken.
– Förarna kan ha psykosocial belastning, men i yrken där man jobbar med kroppen är det inte säkert att det onda sätter sig på psyket. Man kan också få problem med rygg och nacke, vilket är vanligt i mansdominerade arbetaryrken med tunga lyft och obekväma arbetsställningar, säger Ulrik Lidwall.
Till den dystra statistiken kan även fogas de höga dödstalen bland yrkesförare. Förra året toppade chaufförerna inom tung trafik Arbetsmiljö- och Trafikverkets statisk över dödsolyckor på arbetsplatsen. Totalt 15 förare omkom.
Fotnot: Sjukfall står i Försäkringskassans statistik för en person som är sjukskriven längre än 14 dagar och får ersättning från Försäkringskassan, det vill säga sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga.