Höga sjuktal bland yrkeschaufförer

Att sjukskrivningarna ökar bland kvinnor inom vård- och omsorg är väl känt. Men när männens hälsa lyfts fram under november pekar Försäkringskassan på den höga sjukfrånvaron bland manliga chaufförer och byggnadsarbetare.

De vanligaste orsakerna till att chaufförer och byggnadsarbetare stannar hemma från jobbet är sjukdomar i muskler, olika former av skador efter exempelvis fall, klämolyckor eller fallande föremål, och psykisk ohälsa, uppger Försäkringskassan.

Under årets kanske tristaste och gråaste månad rullar olika kampanjer för den manliga hälsan. Nu handlar det inte om rosa band utan om att odla mustasch, lyfta sig ur soffan, börja träna och skänka pengar till forskning om prostata- och testikelcancer – de vanligaste cancerformerna bland män.

Gruppen fordonsförare omfattar, i Försäkringskassans statistik, bland annat lastbils-, buss- och taxichaufförer. De placerar sig överst när det gäller sjukfall bland män, tillsammans med byggnads- och anläggningsarbetare.

I jämförelse med alla anställda män var fordonsförare under 2014 överrepresenterade med 56 procent i sjukstatistiken. Arbetare med bygg- och anläggningsjobb hamnade något lägre, på 52 procent.

Chaufförer och byggnadsarbetare placerar sig inte allra högst när det gäller sjukfall, men Försäkringskassan vill ändå lyfta fram dem eftersom de är de största yrkesgrupperna med manlig dominans.

– Över 200 000 personer är anställda i de här bägge grupperna så de svarar tillsammans för en stor del av sjukfrånvaron bland män, förklarar kassans analytiker Ulrik Lidwall.

Kanske får man ett bättre grepp om statistiken om man ser på det genomsnittliga antalet sjukfall i Sverige. I snitt är det 71 fall per 1 000 anställda.

Bland fordonsförarna drar genomsnittssiffran iväg till 111 sjukfall per 1 000 anställda.

Det kan jämföras med byggnads- och anläggningsarbetarnas siffra på 108sjukfall per 1 000 anställda.

Att Försäkringskassan väljer att lyfta fram den manliga ohälsan nu beror på att männen inte fick så mycket uppmärksamhet när larmrapporten om den kvinnliga ohälsan kom i våras.

– Mycket fokus ligger nu på psykisk sjukdom och psykosocial arbetsmiljö, men det är ändå viktigt att fortsätta hålla ögonen på den fysiska arbetsmiljön i många mansdominerade yrken och branscher, påpekar Ulrik Lidwall.

Slår man ihop kvinnor och män visar statistiken för 2014 följande:

• Vård- och omsorgspersonal (med 525 100 anställda) hade 171 sjukfall per 1000 anställda och låg i topp

• Förskollärare och fritidspedagoger (med 89 800 anställda) hade 160 sjukfall per 1 000 anställda

• Fordonsförare (lastbils, buss- och taxichaufförer m fl. med 104 300 anställda) hade 120 sjukfall per 1000 anställda

• Byggnads- och anläggningsarbetare (med 109 900 anställda) hade 110sjukfall per 1 000 anställda

Stress kan leda till ohälsa och Ulrik Lidwall lyfter fram att förare kan ha små möjligheter att påverka hur och när de ska arbeta. Han konstaterar också att det systematiska arbetsmiljöarbetet är eftersatt i transportbranschen och att jämförelsevis få chaufförer har tillgång till företagshälsovård.

Om utmattningsdepression ingår bland sjukskrivningar som sker till följd av psykisk ohälsa går inte att utläsa ur statistiken.

– Förarna kan ha psykosocial belastning, men i yrken där man jobbar med kroppen är det inte säkert att det onda sätter sig på psyket. Man kan också få problem med rygg och nacke, vilket är vanligt i mansdominerade arbetaryrken med tunga lyft och obekväma arbetsställningar, säger Ulrik Lidwall.

Till den dystra statistiken kan även fogas de höga dödstalen bland yrkesförare. Förra året toppade chaufförerna inom tung trafik Arbetsmiljö- och Trafikverkets statisk över dödsolyckor på arbetsplatsen. Totalt 15 förare omkom.

Fotnot: Sjukfall står i Försäkringskassans statistik för en person som är sjukskriven längre än 14 dagar och får ersättning från Försäkringskassan, det vill säga sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.