Höga synfältskrav för chaufförer

Kraven på förares synfält har kritiserats, både av personer som förlorat körkortet och av sakkunniga. Transportarbetaren ringde upp en av Sveriges främsta ögonläkare, Bo Philipson, för att ta reda på hur en synfältsundersökning går till och för att höra vad han tycker om regelverket.

Bo Philipson är bland annat professor emeritus vid Karolinska Institutet och har varit med och startat Sveriges största privata ögonklinik, Stockholms ögonklinik. Han tycker att kraven är för hårda och berättar att han har stött på flera patienter, där defekter i synfältets utbredning, periferiseendet, har lett till att personer förlorat körkortet.

– Jag vet att det i flera fall varit ett stort problem för dem eftersom det påverkat deras livssituation påtagligt. Det har handlat om att någon bor på landet och måste ha bil för att klara vardagen eller personer som är beroende av körkort i sitt yrke.

Det vanligaste sättet att testa periferiseende är med ett instrument som kallas perimeter. Ansiktet ställs in framför en halvsfär, ungefär som insidan på en halv jordglob. Inne i halvsfären finns det små lampor. När de lyser trycker patienten på en knapp för att markera att man sett något. Samtidigt finns det en sensor som håller koll på att ögat tittat rakt fram. På så sätt testas hur långt från ögats skarpa synfält patienten kan uppfatta saker. Ett öga testas i taget och programvaran i instrumentet räknar på reaktionsförmågan för att se om reaktionen är riktig eller en gissning. Det förekommer också testvarianter där man använder båda ögonen samtidigt.

Enligt reglerna ska synfältet ha en horisontell utsträckning på minst 120° åt båda hållen och en vertikal utsträckning av minst 20° uppåt och minst 20° nedåt.

– Jag har träffat patienter som haft en defekt, till exempel snett uppåt, på båda ögonen. Då har de förlorat körkortet, i enlighet med reglerna. Men jag har svårt att förstå vad de skulle se där som påverkar bilkörningen, säger Bo Philipson.

På fackspråk kallas ett sådant synfel homonymt, det vill säga synbortfall på båda ögonen på samma ställe. Ett sådant synfel är enlig regelverket skäl nog för att återkalla ett körkort. Hade felet bara funnits på ett öga hade personen fått behålla kortet.

Det finns några relativt vanliga åkommor som kan påverka periferiseendet. Blodkärlsproppar i hjärnan, som också kallas stroke. Grönstarr, även kallat glaukom. Diabetes, eller snarare dess bieffekter. Sjukdomen kan leda till blödningar i näthinnan och en ökad risk för just stroke. Den som behandlar sin diabetes löper mindre riska att drabbas.

Transportstyrelsens statistik över återkallade körkort är inte mer specifik än att 4 473 körkort drogs in av medicinska skäl under år 2013. I den siffran ryms alla hälsotillstånd som  innebär skäl nog att återkalla ett körkort. Transportstyrelsen skiljer inte heller på vilken typ av behörighet det handlar om, så det går inte att utläsa hur många av de drabbade som är yrkeschaufförer.

– Jag tycker att reglerna är för strikta, även om jag på rak arm inte kan säga vilka värden som hade varit rimligare att använda sig av. Eftersom man ändå rör blicken hela tiden när man kör, borde det spela mindre roll vilket periferiseende man har, säger Bo Philipson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.