Högre lön för Stockholms färdtjänstförare
Färdtjänst. Sociala krav i nivå med kollektivavtalet ska ställas när Stockholms läns landsting upphandlar färdtjänst. Taxi- och färdtjänstföraren Allonias Sebhatu har i flera år stridit för schystare villkor och är jublande glad: – Jag har jättesvårt att tro att det verkligen har hänt, säger han.
(UPPDATERAD)Transportarbetaren når honom på mobilen, på väg till en intervju med SVT:s lokala nyhetsteam utanför Södersjukhuset i Stockholm.
– Jag är så glad, det finns inte ord för att uttrycka vad jag vill säga. det känns som om jag blivit välsignad. Jag och vi har kämpat och gjort allt som står i vår makt för att påverka politikerna och det gav resultat. Till slut. Vi nådde hit tack vare arbetstagarnas kamp, utbrister Allonias Sebhatu.
– Till och med Sverigedemokraterna i landstinget följde vad de lovat en gång.
Beslutet klubbades under landstingsfullmäktiges möte i Stockholm i går, med stöd av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna. De borgerliga partierna var emot med hänvisning till att en ny lag med samma inriktning nu analyseras och är på väg att införas.
Allonias Sebhatu och kollegorna har väckt stor medial uppmärksamhet genom sina återkommande protester och demonstrationer mot dåliga anställningsvillkor och löner på så lite som 27 kronor i timmen. Deras kritik har fått ytterligare ammunition av vittnesmål från gamla, sjuka och funktionshindrade resenärer som tvingas vänta på bilar och kommer för sent.
Beslutet innebär att landstingets trafiknämnd ska kräva att förarna i de taxibolag, som anlitas för att köra färdtjänt-, sjuk- och skolresor, ska få lön och ersättningar som når upp till åtminstone nivån i taxiföraravtalet. Ett avtal som länge innehållit procentlön på inkört belopp (omkring 37 procent) och en garantilön, som det ofta slarvas med hos mindre nogräknade taxiföretag.
(Chaufförernas avtal är på väg att omförhandlas i juni).
Få förare är organiserade i Transport och avtalet kritiseras för att vara svagt, men innehåller ändå pension och försäkringar, något som många chaufförer går miste om i dag.
Socialdemokraternas oppositionsråd Talla Alkurdi kommenterar beslutet i SVT Stockholm:
– Man får inte pressa ned lönerna lägre. Både chaufförerna och resenärerna har drivit på i den här frågan.
Hon tillägger att användningen av skattemedel har lett till att löner dumpats.
Transport har i åratal tryckt på för bättre villkor inom taxi- och färdtjänst och utredaren Emil Burman säger:
– Jättebra, nu följer ju Stockholms läns landsting lagstiftningen. Men, tillägger han, man kan önska att de gjort det tidigare.
Vägen fram till gårdagens beslut har varit snårig med återkommande invändningar från borgerligt håll, beskriver Burman. Man har sagt att det inte går att ställa krav på kollektivavtal, att man då bryter mot lagen.
Men sedan dess har EU fattat beslut som gör det möjligt att ställa sociala krav. Och Sveriges civilminister Ardalan Shekarabi har, efter flera försök, lyckats driva igenom ny lagstiftning. Den är tänkt att förbättra anställdas löner och villkor till kollektivavtalad nivå, när färdtjänt-, sophämtning och bevakning upphandlas.
– Ring mig om politikerna säger att det inte går, sa Shekarabi och rev ner applåder på Transports kongress i förra veckan.
Transports Emil Burman ser det som att mångas kamp gett resultat, och nämner också Synskadades riksförbund. Han noterar att KD stödde den nya lagstiftningen i riksdagen, men sa nej till sociala villkor i Stockholms läns landsting.
Burman är nöjd, men jublar inte.
– Det här var absolut nödvändigt och det minsta möjliga vi kan kräva för att våra chaufförer ska få någorlunda drägliga villkor.
Det dröjer innan Stockholms läns landsting ska upphandla färdtjänst och sjukresor igen. Kommer beslutet att ha effekt för förarna?
– Vi behöver koka ner det till att upphandlarna verkligen ställer krav på rimliga villkor för chaufförerna. Och att tjänstemännen följer upp upphandlingarna, så att kraven följs i praktiken, säger Emil Burman.
Till SVT invänder trafikborgarrådet Christoffer Tamsson (M) att beslutet är en ”icke-fråga” och ett ”slag i luften” eftersom den nya lagen redan är på gång att införas. Han anser också att ”taxibranschen fungerar dåligt överhuvudtaget”, oavsett vilket parti som sitter vid makten.
– Jag har varit på möten där moderata politiker sagt att de inte vill slösa skattebetalarnas pengar på schysta villkor till våra förare. Jag ser hellre ett slag i luften än i våra medlemmars mage, kommenterar Transports Emil Burman.
Färdtjänstföraren Roger Iversen från Borlänge är på Transports förbundskontor i Stockholm, i en speciellt tillsatt grupp, för att gå igenom möjligheterna att skapa ett särskilt färdtjänstavtal. I dag följer chaufförerna inom samhällsbetalda resor taxiförarnas avtal . Han välkomnar Stockholms läns landstings beslut:
– Det är absolut ett steg i rätt riktning. Framför allt ger det en trygghet till chaufförerna. Det är ett steg närmare schysta villkor helt enkelt, säger han.
Allonias Sebbhatu har beskrivit sin kamp i en dokumentärfilm och i ett reportage i Transportarbetaren. I dag har han mötts av kollegornas kramar, klappar på axeln och grattis-rop hela dagen. Lunch har han inte hunnit med, men han tänker inte vila på lagrarna.
– Nu ska vi kämpa vidare för att få 100 procent kollektivavtal! Inte vila, den dagen vi vilar kommer vi att förlora allt igen.
Kampen behöver nytt bränsle, anför Allonias Sebbhatu, och påpekar att fackligt anställda inte kan göra allt jobb.
– Det behövs aktivister som hjälper till. Om alla gör lite grand når vi mycket längre än om bara några få agerar och de andra skördar frukterna av deras arbete.