ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Den totala högersväng av politiken som har målats upp kan komma att drabba våra medlemmar och andra arbetare hårt, men även svensk arbetarrörelse. Den innefattar bland annat beslut om marknadshyror vid nyproduktion och en uppluckring av arbetsrätten.

Socialdemokraterna har sannolikt gjort vad de har bedömt vara nödvändigt i ett mycket svårt läge, och jag är fullt medveten om att i en förhandling får man aldrig allting. Men att så totalt sälja ut det som är kärnan i vår rörelse, tryggheten för vanligt folk på arbetsmarknaden, är att inte bara gå ett steg för långt. Det är att kliva snett, vricka foten och ramla ner i diket.

Därför litar jag på Vänsterpartiets misstroendelöfte som innebär att de kommer att göra allt för att arbetsrätten ska värnas. Transport kommer alltid att stå upp för våra medlemmar och deras villkor. Vi kommer att fortsätta att ha en dialog med de partier som delar de värderingarna.

Med detta sagt är jag samtidigt lättad över att Sverige slipper en blåbrun regering som hade varit direkt förödande för vanliga arbetare. Men det kommer att bli en orolig tid för fackföreningsrörelsen framöver, och därmed för socialdemokratin. Inte heller vi är någon dörrmatta.

Några andra som verkar ha kört i diket fullständigt är Arbetsmiljöverket. De senaste veckorna har det varit stort fokus på arbetsmiljöfrågor. Med rätta.

Bara i år har tre personer dött på jobbet. I skrivande stund har vi en bärgare från Dalarna som ligger med livshotande skador på Akademiska sjukhuset och en väktare i Ystad som slagits ner och misshandlats i samband med ett värdetransportrån.

Frågan är hur mycket pengar det är rimligt att tjäna genom att utsätta andra människor för livsfara. Går det ens att värdera? Svaret borde vara nej, men vi vet naturligtvis att det görs den typen av avvägningar överallt i samhället.

Men när det gäller att tillåta ensamarbete för väktare vid värdetransporter handlar det bara om kortsiktig girighet och cyniskt utnyttjande av människor. Transport har drivit på för dubbelbemanning ända sedan arbetsgivarna fick Arbetsmiljöverket att ändra sig i frågan 2018.

Lika förfärade var vi när Arbetsmiljöverket plötsligt slopade kraven på TMA-bilar. Vi har hela tiden varnat för att det kan bli ett konkurrensmedel då det finns pengar att spara på att inte kalla in TMA-fordon. Dessutom verkar det vara en vanlig missuppfattning att den anställda ska ta över riskbedömningen från arbetsgivaren (det kan vi ju dessutom lista ut hur bra det blir om man luckrar upp las).

Det gör mig så outsägligt förbannad att det ska behöva vara så här! Samtidigt blir jag stärkt i att vi lagt väldigt mycket resurser på arbetsmiljöarbete och att vi kommer att vara högljudda och kanske inte alltid så enkla att ha och göra med för Arbetsmiljöverket framöver, eller för arbetsgivarna.

Våra medlemmars trygghet och villkor kommer först. Alltid. Allt annat är orimligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Transportarbetarens logga

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.